Ga naar inhoud
  • 0

Voedingskabel trekken en kabelgoten demonteren


Patrice

Vraag

Hallo Passat fans,

 

Ik ben nieuw op het forum daar sinds kort ik weer eigenaar ben van een Variant 1.8T 2004. Ik heb eerder het zelfde model gehad uit 1999 maar ingewisseld voor een Alfa 156 diesel en daarna een 155 Q4 maar er veel spijt van en deze gaat niet weg de komende jaren! :D

 

Daar ik mijn (SQ) car audio wil gaan inbouwen (huidige en originele is niet om aan te horen, ieder zijn hobby :mrgreen: ) moet ik een voedingskabel van 50 mm gaan leggen vanaf de accu naar achter. Om de deurpanelen en speakers te demonteren en laatste te vervangen heb ik kunnen vinden maar niet betreft de kabel en kabelgoten. Mooiste zou zijn een paar foto's met tekst.

In andere auto's vaker gedaan maar toch ben ik bang om iets te slopen of te beschadigen. Wie kan mij hierover informeren of een link sturen waar het wel staat beschreven.

 

Alvast Bedankt!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

voedingskabel 50mm?!? Heb je standaard een aggregaat achter je auto hangen om je installatie van stroom te voorzien :wink:.

 

Kabel kan in het dashboard onder de bekleding en dorpel, in het motorruim kun je m netjes naar de accu begeleiden... of denk ik nu te simpel? Al hoewel.... 50mm kabel, past niet "ff" onder de dorpel natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als die man een deftige versterker heeft dan is een 50 mm care niks te veel

ik heb er zelfs 2 getrokken , en voor de nieuwe installatie moet er nog een 3 de bij

je moet het zo bezien , hoe dikker de kabel hoe meer power en hoe minder da versterker opwarmt doordat ie te wijnig stroom krijgt

mijn broer appi heeft fotos op zijn topic staan waar de kabels lopen zoek dat maar eens op die heeft ook een 3b

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de tips. Inderdaad zal bij 4Ohm in totaal maximaal 1000W trekken voor 3 versterkers vanaf dynamo, AGM accu en condensator dus max 80A maar zo hard gaat het echt niet. De subversterker vraagt nogal wat.

Dat terwijl ik thuis max. 2x 12W per kanaal heb. Je begint met 1 versterker en dan .....maar ik rij werk/woon 1/1,5 uur per dag dus wat mooier dan met cruise control heerlijk naar je favoriete muziek luisteren?

 

Guyke: Is er een link naar het topic met foto's van de auto van je broer Appi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Altijd makkelijker kijken als je van tevoren 1 of meer foto's kan bekijken. Ik wist ook niet de dorpels vastgeklikt zijn, normaal met schroeven maar zal met beleid werken. Heb anders de keus als het niet lukt om professionle hulp in te schakelen. Morgen eerst de achterdeurpanelen verwijderen, dempen en op MDF de speakers monteren. Het wordt het grootste project tot nu toe. Maar de Passat gaat de komende jaren niet weg en wat is nu mooier dan genieten van het rijden met daarbij mooie ontspannende geluidsweergavers?

 

Een Genesis 4 Channel + Dual Mono + Audison VRX1.500 op JL 12W6v2 D4 en CDT ES + HD-65NX

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

viewtopic.php?f=125&t=28721

 

Een goede plek om de kabel door te voeren vindt je op de foto in dit topic. Foto is genomen toen alleen het monoblok erin lag.

Nu er een 2de versterker in ligt, heb ik het gat groter moeten maken. Er ligt nu 16 + 25 quadraat.

 

Wat ik eigenlijk nooit begrepen heb is waarom die dikke kabels (50-75 quadraat), accu kan maar een bepaalde hoeveelheid stroom leveren.

Als ik het goed heb zou het bij een diesel ongeveer max. 900W zijn en dat kan makkelijk door een 25 quadraat kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

roger bij een 50 quadraat kabel heb je niet zoveel verlies op 5 meter kabel , en kan de versterker het maximaal stroom trekken wat ie nodig heeft

we zijn dan wel ook met extremere versterkers aant spelen dan de normale hobby instal

en zeker als je met 2 versterkers speelt waaronder een mono versterker die heeft veel juice nodig als ie pieken aant spelen is

en dan zijn die 25 quadraat kabels gewoon veel te min

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

we zijn dan wel ook met extremere versterkers aant spelen dan de normale hobby instal

en zeker als je met 2 versterkers speelt waaronder een mono versterker die heeft veel juice nodig als ie pieken aant spelen is

en dan zijn die 25 quadraat kabels gewoon veel te min

 

Ben ik absoluut met je eens Guyke.

Echter als je met bv versterkers werkt die bv 2000W vragen, redt je het niet met de normale accu om het maximale eruit te krijgen. Dan kom je toch meerdere accu's bij aan het plaatsen en dan heb je inderdaad 50-75 quadraat of meer nodig.

Dat is eigenlijk wat ik bedoelde met mijn opmerking, maar wat weet ik als hobbyist tegenover een professional. :lol::lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gaat er ook om dat een kabel een weerstand is, dus hoe dikker hoe beter het geleid, minder verlies en kabel wordt minder warm. Tweede accu/condensator is ook om de dynamo en accu voorin te ontlasten met name bij hoge pieken.

Ik moet wel toegeven dat alles extreem is geworden met aantal Watts en dB's, boven de 100 dB is het niet erg gezond voor je oren echter hoe meer power je minder voluit hoeft te spelen en minder vervorming.

 

Ik ben in ieder geval nog niet erg ver gekomen van het weekend. Voor volgend weekend toch maar een 2de persoon inschakelen om de raamgeleiders te demonteren. :cry: Ik had gehoopt mijn achterdeuren te dempen en speakers te plaatsen. Hopenlijk lukt het met hulp alle portieren in 1 dag te doen maar dat zal wel een te optimistische plan zijn om te realiseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

maar 50mm kabel.... we gebruiken met de band een aantal 2 x 1800watt 8ohm versterkers.... k weet dat er verschil zit tussen wissel en gelijk spanning... maar daar zitten "normale" kabels aan van 8 2,5mm2....

 

Hoe dikker de kabel, hoe minder weerstand, hoe minder verlies en hoe meer je versterkers uiteindelijk aangevoerd krijgt.

 

Kun je wattages trouwens vergelijken tussen bijv. een auto en een PA-installatie die wij gebruiken? Wij hebben bijv. 6kw per kant continue als sub (2 x 1kw en 2 x 4kw) en Toppen (4 stuks) zullen iets van 1kw per stuk zijn. Zouden iets van 108db (per 1 watt op 1 meter afstand).

 

Een vriend van mij heeft iets van 5000watt aan subs/versterker in z'n auto liggen, die beweert dus dat hij "harder" gaat dan zo'n complete 16km installatie (RMS)...

 

Nutteloze toevoeging voor dit verhaal, maar vroeg me dit ff af :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden