Ga naar inhoud
  • 0

Lekke tandempomp 1,9TDI 96kw


VW181

Vraag

Hallo allemaal,

 

Sinds kort in het bezit van een Passat Highline 1,9TDI 96kw, maar helaas nu al een probleem.

Al vrij snel bemerkte ik een lichte diesellekkage onder de diesel(opvoer)pomp. Hiermee bedoel ik de pomp die op de kop van de nokkenas zit. De dealer noemde het de opvoerpomp.

In eerste instantie was de lekkage zo gering dat we de oorzaak niet konden vinden. De persoon (ex VW-monteur)van wie ik hem gekocht heb heeft een uur lopen zoeken. Hij rade mij aan om het in de gaten te blijven houden. Een second opinion bij de dealer rade mij het zelfde aan. Hij had het over een zwetende retourleiding.

Nu een paar weken verder en ook 5000km is de lekkage erger.

Voor zo ver ik het zien kan komt de diesel uit de naad van de deksel die op de kopse kant op de pomp zit. Dus vandaag maar weer even land de dealer geweest voor wat extra uitleg en een prijsopgaaf.

De reactie was meteen "oh, pomp kapot. Als die pakking lekt moet er motorolie uit komen en geen diesel"

De kosten totaal €600,-. Pomp: €411,-

Nu is mijn vraag of dit inderdaad klopt. Is die pomp inderdaad niet te repareren en klopt de prijs een beetje?

 

Alvast bedankt.

 

Groeten Tjeerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

pakking gaat vaker lekken en is niet los te koop, advies is om er 1 te kopen bij de autodemontage, kost ca 100 euro.. en monteren kun je zelf mits je niet bang bent voor vieze handen en weet wat een steeksleutel etc is.

 

Als die pakking lekt komt er gewoon diesel uit en geen motorolie.. meteen even het slangetje bestellen wat tussen de helften van de pomp doorloopt.. die is nl aan het vergaan nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als eerste bedankt voor je antwoord.

Maar als ik een 2e hands koop, heb ik dan over een half jaar niet weer het zelfde probleem als dit een bekend iets is? want daar zit ik ook niet op te wachten.

 

Het sleutelwerk is gewoon wat boutjes los, pomp eruit, nieuwe erin en boutjes weer vast? En het slangetje natuurlijk. Er komen geen losse onderdeeltjes uitvallen enzo? Want dan gaat het zeker lukken, maar eerst nog maar even afwachten wat de verkoper mij nog te bieden heeft.

 

Nog tips welk sleutelboek het beste is? Vraagbaak of Haynes? Als ik het mij goed herinner dan eigenlijk beide, Vraagbaak omdat het nederlands is, en Haynes om de beter foto's. Of zijn er nog betere boeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat kan natuurlijk wel dat de "nieuwe" weer/ook lek gaat.. maar ja.. is 300 euro goedkoper dan een nieuwe.. en er zijn er zat die er al 4 ton op hebben zitten met de orginele..

 

Het is idd redelijk makkelijk 4 inbusjes(2x inbus 6 bovenaan en 2x inbus 4 onderaan op de pomp) los en een paar slangetjes en dan kan je de andere weer terugbouwen.

 

De pomp is 1 geheel en kan niet uit elkaar vallen. even kijken hoe de opnemer van de nokkenas staan en de nieuwe ongeveer zo terugzetten, dat monteert het makkelijkst..

 

Nadat je alles weer gemonteerd hebt en bijgevult hebt, de auto een paar keer op contact zetten zodat het systeem zich weer kan vullen, het kan soms ook nog wel zijn dat je toch lucht hebt(off VW moet je brandstof erin doen/pompen ofzo) en dat ie wat lastig start maar hij komt vanzelf wel..

 

Er circuleert wel een programma op het internet rond dat heet ELectronisch Service Afvraagsysteem

Dit pakket omvat als je alles hebt de handboeken die de dealer ook heeft met tekeningen en info van alle modellen.

 

Elektronische Teile KAtalog is het onderdelenprogramma van de vag-groep

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vrees dat ik er met de verkopende partij niet uit ga komen, dus dat wordt zelf actie ondernemen.

Doordat ik net verhuisd ben, heb ik hier in Groningen helaas nog geen goede sleutelmogelijkheid, en door alle drukte heb ik er ook niet veel zin in. Dus weet iemand in omgeving Groningen nog een goed adres om zoiets te laten doen? En als het kan dus iets goedkoper dan de VW dealer? Ik hoor het graag.

 

Al vast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vandaag de Vraagbaak en het Haynes boek binnen gekregen en zie dus dat de pomp die ik bedoel een tandempomp heet. Dus ik heb even de titel aangepast.

 

Verder kom ik dus op dit forum deze post http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=185&t=36599&start=30 tegen die ook over de tandempomp gaat. Hier wordt wel gesproken over de pakking tussen de pomp en deksel en dat die te vervangen is, terwijl de dealer meld dat die niet te vervangen is...... :? En hier boven is dat ook al gezegd.

Maar ik denk dat ik er maar een "nieuwe" pomp op laat zetten. Een VAG-demontage bedrijf heeft er een paar liggen en die vragen er €80,- voor en dat vind ik wel een redelijke prijs. Zij zeiden ook dat die dingen soms gaan lekken op 1 van de leidingaansluitingen. Ze hadden het over 2 types, 1 met kartonnen pakking tussenmotorblok en pomp of een aluminium pakking. Ze vroegen dus of ik even het nummer van de pomp wou noteren, helaas na veel zoeken met een lampje en spiegeltje het nummer genoteerd van het onderdeel onder de pomp. Iets voor het koelwater. Gelukkig heb ik wel gezien dat ik een alu pakking heb, dus ik hoop dat het demontage bedrijf daar voldoende mee weet.

 

Of moet ik toch eerst proberen om alleen de pakking te vervangen?

 

Tips zijn nog welkom en anders zit er zaterdag hoop ik een "nieuwe" pomp op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

er zijn pompen met alu pakking en zonder pakking.. met papieren pakking heb ik nog niet gezien..

 

DIE pakking ligt het iig niet aan..

 

Ik heb even een pomp opengemaakt die ik vervangen had.. hiero is de boosdoener:

2011-05-27%25252013.11.11.jpg

2011-05-27%25252013.10.55.jpg

2011-05-27%25252013.10.42.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De pomp is afgelopen weekend vervangen door een 2e handsje. Het was 2 uurtjes werk.

De Passat rijd weer prima. Eerst paar dagen had ik het idee dat het verbruik wat gestegen was, maar na een stuk 200 gereden te hebben is het verbruik weer ouderwets 6.1 bij 120km/h.

 

Maar ik voel me wel genaaid door volkswagen :evil: . Ik heb de pomp even open gemaakt en ipv een rubbere pakking in een groef zoals op bovenstaande foto's zit er bij mij een plaatstalen pakking tussen en deze lijkt mij wel heel makkelijk te vervangen.

De reparatie zou dus maar maximaal E10,- voor een pakkintje mogen kosten ipv E411,- :angry: voor een hele nieuwe pomp. :angry:

Toch maar eens bij een revisiebedrijf gaan kijken of die een pakking hebben liggen. Dan heb ik weer een mooie reserve pomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er staat inderdaad een nummer op de pomp, en dat is bij beide: 038.145.209. Bij de oude pomp met een Q erachter en bij de nieuwe een H als ik het goed heb onthouden. Die laatste letter zou kleine versieverschillen aangeven heb ik begrepen.

Dus kennelijk het pakkingverschil en van de nieuwe pomp was de vacuum slang aansluiting van kunststof waar dat van de oude aluminium is.

De nieuwe pomp was ook wat nieuwer, uit 2006, de oude uit 2002.

 

En voor wie het nog weten wil, de waterslang onder de tandempomp heeft nummer 038.121.473 en vervangen was zeker nodig. De slang was al bijna 2x zo dik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden