Ga naar inhoud
  • 0

lekkage op oliekoeler


Ronald1967

Vraag

Vandaag tijdens het terugzetten van motoronderplaat zag ik een drup koelvloeistof hangen. Nader onderzoek was dus nodig..

 

Na het verwijderen van het expansievat zag ik dat de bovenste koelslang op de oliekoeler(als dit tenminste zo heet? zit nl het oliefilter op gemonteerd) een rozige krans heeft bij de aansluiting. Is dit een kwestie van: nieuwe slang en basta? of is het mogelijk dat de aansluiting op die 'oliekoeler' de veroorzaker kan zijn? Iemand ervaring met dezelfde lekkage? Ik kon zo geen scheurtjes ofzo zien in de slang.

 

post-10501-1423825855,0238_thumb.jpg

 

Edit: het betreft een APT-motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Net bij dealer geweest, de slang is onbekend in hun systeem :?: dus nu maar wagen laten afkoelen en dan koelvloeistof aflaten zodat ik met slang retour dealer kan. Hopelijk weten ze dan wel welke slang ik nodig heb..

 

De slang heeft, zoals ik deze heb kunnen zien, een aftakking met een dunne slang naar gasklephuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is niet de slang maar de warmtewisselaar/oliekoeler/oliefilterhuis die denk ik vervangen moet worden.

De slangaansluitingen zijn dan helemaal vervormd/ingeknepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet nog niet of het de oliekoeler of slang is. De slangenklem krijg ik wel samengeknepen, echter niet opgeschoven. Met opengeknepen klem en dan de slang eraf halen wil (nog) niet lukken. Mocht dit morgen nog steeds zo belabberd gaan, dan een mes erdoor. Kon gelukkig wel slangnummer zien en dan kan ik die bij dealer bestellen, eventueel met de oliekoeler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met een wat sterker mes de slang kunnen doorsnijden. Oliekoeler wilde toen wel van z´n plek. De slang was aardig aangetast aan de binnenzijde. De oliekoeler afgepoetst, afgeplakt en schoongemaakt. Ik zie geen echter vervorming of scheurtjes bij de aansluiting die lekte.

 

post-10501-1423825857,2112_thumb.jpg

 

Slangnummer en oliekoelernummer doorgebeld naar dealer, bestelling zal dinsdag binnenkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OK, dan scheelt dat weer honderd euro.. die dingen zijn ruilonderdelen..(gaan dus vaker), ik heb inmiddels bij 3 1.8 20v Passat's die dingen al vervangen en daar was elke keer die slangaansluiting ingeknepen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag slang opgehaald. Moest gisteren eerst komen betalen, anders geen bestelling. Heb het risico genomen en alleen slang besteld(oliekoeler was ruil tot bj´99, onze is bj´00, nu issie ''gewoon'' €155,nogwat incl btw :| )

 

Net nieuwe slang gemonteerd, kvs erin en ontlucht. Detail: nieuwe slang had een korter verdikt aansluitstuk tov oude slang. Kreeg slang dus niet volledig tot einde aansluiting op oliekoeler. Deed ik dat wel, dan zou de bocht, iets dunner materiaal, op de flensrand komen. Dit leek mij niet verstandig.

Ik heb na het ontluchten systeem weer gesloten, onder druk geen lekkage meer.

 

Matthijs, nog bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ach.. laat jouw auto nu net van 1998 zijn.. valt ie mooi onder de ruildelen.. ;) ik bestel zon ding op nummer.. niet op kenteken.. en ze moeten niet zeuren.. ze krijgen netjes de oude terug.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ach.. laat jouw auto nu net van 1998 zijn.. valt ie mooi onder de ruildelen.. ;) ik bestel zon ding op nummer.. niet op kenteken.. en ze moeten niet zeuren.. ze krijgen netjes de oude terug.. ;)

 

idd, zoiets dacht ik ook toen ik maandag de slang besteld had. Mocht de oliekoeler alsnog vervangen moeten worden dan bestel ik er 1 voor een Passat die ouder is als van 1999 :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden