Ga naar inhoud
  • 0

Run Flat banden maken passat stuk?


Robert1987

Vraag

Vandaag heb ik de passat laten uitlijnen bij Kwikfit. Moest echt even gebeuren. Op de velgen die wij hebben gekocht zitten run flat banden wat opgemerkt werd door de monteur.

 

Wat de monteur vervolgens zei:

 

''Run flat banden worden normaal gesproken op BMW's e.d. gemonteerd en zijn te stug voor de passat''.

Ik zou er meer mee kapot maken aan de Passat dan er iets aan te hebben. :shock: Nu vraag ik mij af of het gewoon een BMW fan was die iets tegen passats heeft of het echt zo is wat hij zei. Ik kan het mij niet voorstellen maargoed..... Wie ben ik. :|

 

Misschien dat iemand hier de kennis heeft of het verhaal te bevestigen of te ontkrachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

BMW Group monteert onder vrijwel alle modellen van de door haar gevoerde merken speciale Runflat System Component (RSC) banden, ook wel run-on-flat of run flat banden genoemd. Dit zijn speciaal ontworpen banden die u in staat stellen rustig te kunnen doorrijden naar de garage als u een lekke band heeft. De RSC banden zijn voorzien van een versterkte bandwang, die het gewicht van de auto met inzittenden kan dragen ook als er gaan lucht meer in de banden zou zitten. Met aangepaste snelheid kunt u verder rijden naar uw bestemming om daar te regelen dat uw band vervangen wordt.

 

Veiliger dan op RSC banden kunt u niet rijden; met een lekke band blijft uw auto bestuurbaar. Een wiel wisselen op een gevaarlijk punt, in het donker of onder barre weersomstandigheden is hierdoor niet meer nodig. U kunt een run-on-flat band herkennen aan de markering op de zijkant van de band, een cirkel met daarin de letters RSC (Runflat System Component).

 

Bandenspanning controleren is bij RSC banden extra belangrijk

Als u met een iets lagere bandenspanning rijdt, merkt u daar als bestuurder veel minder van dan bij normale banden. En het controlesysteem in uw BMW of MINI meet niet de feitelijke bandenspanning, maar kijkt of er een verschil in omwentelingen is tussen de 4 wielen wat zou kunnen wijzen op een verlaagde bandenspanning dan wel een lekke band. Dus indien uw banden iets druk verloren hebben (wat al kan als u af en toe een stoepje op rijdt bij het parkeren) hoeft het controle systeem nog niet te gaan waarschuwen. Bij een RSC band is de controle van de bandenspanning derhalve extra belangrijk. U zult het namelijk minder snel zien of voelen dan bij niet RSC banden het geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jep, ik heb geen controle systeem en dat is een nadeel. Maarja, die banden zitten er nu eenmaal onder dus dat is gewoon een kwestie van regelmatig de banden controleren. BMW monteert ze dus onder hun auto's, dan moet dat toch ook geen problemen opleveren bij de Passat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook een tijdje met Run Flat's gereden onder de passat, maar er ging niks kapot hoor.

Als het door de stuggere band kapot zou gaan kun je ook niet met banden gaan rijden met een hogere loadindex of met een stuggere wang( lees maat groter wiel)

En een Run Flat werkt ook alleen maar goed als deze gemonteerd is op een daarvoor bestemde velg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hi

runflatbanden hebben normaal geen andere kenmerken dan gewoone banden velgentype is ook belangrijk maar niet echt noodzakelijk .

problem alleen is als je een lekke band hebt dat je het veel te laat ''voelt'' . dat zal de jong van de kwik-fit wel bedoelen .

de mensen zeggen dat de bmws een zachter onderstel hebben ik denk van niet mijn mening .

mijn collega rijd in de winter ook op runflats onder een focus en bij hem gaat er ook niks kapot . het enige wat wij hebben gedaan bij hem is een aftermarkt bandenspanningssystem geinstaleert .

gewoon verder daarmee rijden en de bandenspanning regelmatig controleren. als een runflat lek is bereden dan is die 9 op de 10 keer niet meer te herstellen .

 

grz stef

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Runflat onder een auto zonder bandenspanningssensor is ook niet verstandig. Stel je rijd lek, je merkt niks en rijd gewoon door. De banden zijn ontworpen om nog ongeveer 100km dacht ik zo te kunnen rijden, maar niemand die om de 100km z'n bandenspanning checkt. Je merkt dus pas als je een lekke band hebt als je 'm aan flarden rijdt, moet je je voorstellen dat dat gebeurd als je in een klaverblad rijdt bijvoorbeeld....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Runflat onder een auto zonder bandenspanningssensor is ook niet verstandig. Stel je rijd lek, je merkt niks en rijd gewoon door. De banden zijn ontworpen om nog ongeveer 100km dacht ik zo te kunnen rijden, maar niemand die om de 100km z'n bandenspanning checkt. Je merkt dus pas als je een lekke band hebt als je 'm aan flarden rijdt, moet je je voorstellen dat dat gebeurd als je in een klaverblad rijdt bijvoorbeeld....

 

Klopt en daar was ik ook al achter. Wist alleen niet dat er run flat onder zit. Ga nu ook geen nieuwe banden kopen. Vind ik geld weggooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kwikfit zeg maar wat! ik ging vorige week met de golf 3 van mijn vriendin op apk keuring de remmen voor waren versleten zouden 275 euro kosten per kant!! en er moesten twee nieuwe voorbanden op. toen ben ik naar de garage gereden waar ik altijd ga was helemaal niks aan de hand met de remmen. alleen een band was versleten hebben ze toen de reserve band erop gezet. toen ben ik terug gegaan naar kwikfit heb ik mijn geld voor apk keuring terug gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden