Ga naar inhoud
  • 0

Passat 1.8 20v - Start niet - Electronicaprobleem?


Jim_S

Vraag

Onze Passat uit 1997 met ADR blok (1.8 20v) wil ineens niet meer starten. Motor was half afgekoeld en kon daarna niet meer gestart worden. Startmotor gaat gewoon rond (ook onlangs accu vervangen).

 

Nu is de ANWB geweest en die hebben hem met een noodoplossing aan de gang gekregen. Er bleek geen plus (+) te zitten op de injectoren? :roll:

Waarna de ANWB zekering 33 en 34 heeft doorverbonden. Dat zijn respectievelijk de sigarettenaansteker en het motor(management)symbooltje...

Volgens de beste man waarschijnlijk iets met de startblokkering. Ik neem tenminste aan dat deze auto's dat standaard hebben. Iemand enig idee? Misschien dat zoiets in het verleden vaker voor is gekomen?

Zelf denk ik niet dat het aan de startonderbreking ligt omdat de VWs toch juist wel even aanslaan dan om vervolgens af te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Via problemcar heb ik inderdaad ook te horen gekregen dat het misschien een relais is.

Er wordt gepraat over relais 208 (J17), wat feitelijk het relais is voor de benzinepomp, maar ook de injectoren aanstuurt. Ik meen me wel te herinneren dat de ANWB heeft gecontroleerd of de benzinepomp functioneerde. Dus de vraag is of de benzinepomp toch kan blijven werken als Relais 208 kapot is. Misschien dat deze dan deels kapot is? Ben geen electronica-expert :embarassed:

 

Dit is het relais:

 

snap1.jpg

 

Blokje 57 gaat via S34 naar de verstuivers.

23/87F is de voeding voor de benzinepomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is idd je startrelais, die voorziet de ecu van spanning en de brandstofpomp/injectoren. ALS ie blokkeert kan je soms de ecu ook niet uitlezen ivm geen spanning, ik heb laatst voor de vriend van mn nichtje een stukje koperdraad gebogen die hij dan als overbrugging kon gebruiken ipv het relais toen ze op vakantie naar Frankrijk/Italie gingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Noemen ze dat het startrelais? Ik lees enkel de benaming brandstofpomp relais. Doet er verder ook niet toe, maar vroeg het me gewoon af.

Dus je hebt dezelfde soort overbrugging gemaakt als de ANWB bij mij heeft gedaan? Was het relais dan niet op voorraad of had je een andere reden daarvoor?

Ik ga morgen proberen het relais te vervangen en dan kijken of ie gemaakt is. Kost iets van 20 euro geloof ik. Het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb het IPV het relais gebruikt, probleem kwamen ze mee, de avond voor vertrek('s nachts)

 

De ene keer deed het relais het 10x goed, de andere keer 10x niet.. koperdraad was voor het geval ie niet wilde onderweg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zonet even de auto op foutcodes laten uitlezen en de gasklep opnieuw in laten leren omdat ik een tijdje terug de accu heb vervangen. De volgende foutcodes zijn dus van vóór het inregelen van de gasklep:

 

 

Chassis Type: 3B - VW Passat B5

Scan: 01,02,03,08,15,16,17,19,35,36,37,46,47,55,56,57,58,76,77

 

Address 01 -------------------------------------------------------

Controller: 8D0 907 558 F

Component: 1,8L R4/5V MOTR HS D02

Coding: 04001

Shop #: WSC 00000

7 Faults Found:

18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low

P1602 - 35-10 - - - Intermittent

17953 - Throttle Valve Controller: Malfunction

P1545 - 35-10 - - - Intermittent

00561 - Mixture Adaptation

15-10 - Adaptation Limit (Add) Not Reached - Intermittent

01249 - Fuel Injector for Cylinder 1 (N30)

26-10 - Output Open - Intermittent

01250 - Fuel Injector for Cylinder 2 (N31)

26-10 - Output Open - Intermittent

01251 - Fuel Injector for Cylinder 3 (N32)

26-10 - Output Open - Intermittent

01252 - Fuel Injector for Cylinder 4 (N33)

26-10 - Output Open - Intermittent

Readiness: N/A

 

 

Address 46 -------------------------------------------------------

Controller: 3B0 959 799 A

Component: Zentral-SG Komfort V41

Coding: 04096

Shop #: WSC 00230

2 Faults Found:

01329 - Convenience System Data Bus in Emergency Mode

35-10 - - - Intermittent

01332 - Door Control Module: Passenger Side (J387)

49-00 - No Communications

 

End ------------------

 

 

18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low zal te maken hebben met de accuwissel.

Address 46 heeft te maken met de centrale vergrendeling, dat was al bekend.

Fuel Injector for Cylinder X heeft te maken met het huidige probleem en het doorverbinden van de ANWB.

 

Nu had ik de hoop dat het onregelmatige stationaire lopen en het terugvallen in toeren na gasgeven weg zou zijn na het opnieuw inleren van de gasklep. Dat is niet het geval. De volgende 2 fouten zullen daar wel te maken mee hebben, al vind ik het vreemd dat het na de accuwissel ineens is op gaan treden.

 

17953 - Throttle Valve Controller: Malfunction

00561 - Mixture Adaptation

 

Nu heeft dit niks te maken met het eigenlijke probleem van dit topic, maar misschien dat iemand hier al iets zinnings over kan zeggen. Ik wil eerst het nieuwe relais plaatsen, kijken of het startprobleem is opgelost, en dan het volgende probleem aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het startprobleem is inmiddels opgelost! :D

De boosdoener was idd relais 208 welke onder andere de voeding voor de brandstofpomp en de injectors verzorgd. Hetzelfde item (8A0 951 253B) was niet meer te krijgen, maar vervangnummer 4D0951253 wel. Kosten 27 euro. 8-)

 

Over de andere foutcodes ga ik misschien nog een ander topic openen, maar ik ga allereerst het gasklephuis schoonmaken en opnieuw inleren. Kijken of dat het slechte stationaire lopen en toerenterugval gaat oplossen.

 

In ieder geval bedankt voor de hulp :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zou super zijn als je me weer zou willen helpen!

Voorlopig eerst maar eens wachten op de bestelde pakking en genieten van kerst :D

Het kan trouwens ook zijn dat het inleren niet goed is gegaan vanwege het relais-probleem. Los daarvan wil ik sowieso het gasklephuis schoonmaken omdat ik alles wil uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden