Ga naar inhoud

Swirls toch best lastig te verwijderen


JohanVWPassat

Aanbevolen berichten

Vandaag koude wind getrotseerd en aan het poetsen geslagen. Ik dacht: het zonnetje schijnt, dus dat gaat best. Maar het bleek toch behoorlijk koud, want een uurtje na het foamen, wassen en spoelen lag mijn oprit vol met ijs.

 

Na het drogen heb ik mijn auto in de garage gezet om de swirls op mijn motorkap aan te pakken. Een paar dagen geleden heb ik via Carclean.nl een Super Sample Set van Poorboys gekocht. Mijn Passat is nu pas een jaar auto oud en na 2 keer krasstraat ben ik overgegaan op het echte handwerk. Ik heb inmiddels voor een klein vermogen bij Leko en Carclean aan spullen aangeschaft. Leuke en dure hobby :D

 

Dit was dan ook de eerste keer dat ik swirls aanpak en ben niet echt tevreden met het resultaat.

 

Wat heb ik vandaag gedaan:

1. Foamen en spoelen;

2. Wassen (M62), spoelen en drogen;

3. Motorkap met Meguiars klei;

4. En de rest van de auto even snel met Meguiars Ultimate Spray Wax (vlak voor de winter hele beurt gedaan en toen afgetopt met Sealant M21 en PB's Natty's paste wax).

 

En vervolgens op de motorkap:

4. Eerst op de hand met Poorboys SSR 1 en een microfiber applicator. Rustig een kleine hoeveelheid staan uitpoetsen tot het een beetje stoffig werd en uitgewreven met een MF doek. Geen enkel resultaat;

5. Machine erbij gepakt (een DAP500 kloon TS21) en met een witte pad eerst met PB's SSR 2 en vervolgens zwaar geschut ingezet met SSR 2.5. Helaas ook geen resultaat.

6. Toch maar even afgemaakt door weer terug te gaan naar SSR 2 en daarna PB's Polish en Natty's paste wax.

 

Wellicht is het mijn gebrek aan ervaring, maar ik had er toch echt meer van verwacht. Ik zie nog altijd hele dunne lichte krassen. Wie kan mij met raad en vooral daad bij staan? Ik ben best bereid een stukkie te rijden en neem mijn hele collectie en machine. Bij mij op de oprit ben je uiteraard ook welkom. Ik heb overigens geen grote haast, ik kan best wachten tot het weer iets beter wordt.

 

En natuurlijk zorg ik voor koek of iets anders lekkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Donkerbruin.

 

Zie ook foto's bij Ik ben en ik rij viewtopic.php?f=104&t=30245&p=281511#p281511

 

Mooie kleur om te detailen, maar ook niet direct de makkelijkste kleur ;)

 

swirls en een DAP

 

vermoed dat je ze er niet uitkrijgt met die combi

 

Ik vrees dat Jee gelijk heeft. Daar heb je toch echt een rotary voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met wat geduld moet oranje en monello inizio ook al eindje komen hoor

 

niet schromen om je motorkap dan keer of 3 passes te geven

 

tip: verdeel je motorkap in 3 of 4 vlakken en werk zo je gehele motorkap af

als je alle vlakken 1 keer gedaan hebt is dat 1 pass

Link naar reactie
Delen op andere sites

Orj pad met AIO is ook een mooie combi.

Daarna afbouwen, lukt dat niet dan heb je een rotary nodig.

 

Ergste swirls haal ik met de schaap en M105 weg.

 

Maar dat is geen combi voor de onervaren man. :wink:

 

Het is dat je niet in de buurt woont, anders was je welkom hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Monello weet ik niet, heb ik niet mee gewerkt.

Vraag desnoods Jee maar die heeft die wel geloof ik.

 

Maar All In One van Smartwax is perfect.

Dus als je nog wat moet aanschaffen, kan ik je die aanraden.

 

Glans verlies je niet, die krijg je met een goede polijstbeurt juist weer terug.

 

Waxlaag is de kers op de taart zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heb ik bij mijn passat gedaan

Eerst oranje met inizio op stand 5

Dan witte met mezzo stand 5

Groene met finale stand 4

Zwarte met blackhole stand 3

Als laatste rood met een wax stand 3(gebruik zelf collonite 845)

 

Die van mijn stond te blinken kijk maar hier maar eens ,

http://forum.carclean.nl/cc_postst5205/ ... ildag.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oranje pad met Inizio is niet de zwaarste combi die je met een dap kunt bereiken. Je kunt ook een schaapje of een foamed woolen pad gebruiken met Inizio. Als je onervaren bent met een rotary en daar een beetje huiverig voor bent, dan zou ik je die combinatie aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips.

 

Het gebruik van de oranje pad met een hogere cuttingfactor ga ik zeker doen. Maar ik heb net ook de Monello Raffini Inizio bekeken op de site van Carclean. Is dat niet wat te heftig? En verlies ik dan niet alle glans?

 

Als je een polijstmiddel met hoge cuttingfactor gebruikt (een zgn compound) dan kan het zijn dat je wat inlevert op je glans, maar die komt weer terug als je mooi "afbouwt". Denny84 geeft daar een goed voorbeeld van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, ga nu Monello Raffini Polish Kit bestellen bij Carclean. In dit pakket zit:

- Raffini Inizio - Compound Cut 5/5 Gloss 1.5/5

- Raffini Mezzo - Polish Cut 3.5/5 Gloss 3/5

- Raffini Finale - Finishing Polish Cut 2/5 Gloss 5/5

- Raffini Spruzzo - Inspection Spray

 

Plus een paar LC pads oranje, groen, zwart en wit.

 

Ik zag trouwens dat Carclean twee groene 5,5 inch pads verkoopt. Ik heb maar even voor de "light polishing / finishing pad" gekozen, omdat bij de andere in de toelichting wordt vermeld dat die minder geschikt zou zijn voor harde lakken.

 

Ik werk het traject van Deny84 af en volg de tip van Jee om oppervlakte in te delen. Hopelijk kan ik zaterdag aan de slag. Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden