Ga naar inhoud
  • 0

EGR uitschakelen op 1.6 motor, nuttig?


markiedam

Vraag

Zoals de omschrijving al doet vermoeden, is het nuttig de EGR uit te schakelen op een 1.6 motor?

Of gewoon lekker niet aanzitten?

 

Zo nee, zijn er nog andere dingen om de performance op te krikken? Niet dat het niet genoeg is voor mij hoor, maar als het vervangen van de luchtfilter bijvoorbeeld performance oplevert, ga ik dat wel proberen.

 

Als ik hiermee de meest domme vraag van het forum heb gesteld, zeg het! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Of het zin heeft weet ik niet. Bij Gerritspeek kan je het volgende vinden over de EGR

 

Het doel van de EGR. De verbrandingstemperatuur naar beneden te krijgen met als doel de uitstoot van NOx te verlagen, want NOx is slecht voor het milieu. NOx ontstaat namelijk bij hoge uitlaatgastemperaturen. Vandaar dat de verbranding opzettelijk een beetje 'vervuild' wordt met uitlaatgassen, dan is de eindtemperatuur lager met dus een lager percentage uitstoot van NOx. Vandaar dat ook de temperatuursensor er in betrokken is, want bij koude motor is de temperatuur van verbranding sowieso laag.

De EGR wordt aangestuurd door. De HFM (Heiszfilmmassenmesser) en de WFT (Wasser Temperatur Fühler).

Wanneer wordt de EGR aangestuurd. De EGR wordt niet aangestuurd tijdens starten, vollast, deceleratie en noodloop.

Gevolgen niet werkende (bewust uitgeschakelde) EGR.Verhoogde NOx uitstoot (milieuvervuiling), roken, (theoretisch) iets meer koppel en vermogen tijdens deellast, bij nieuwere auto gaat de ECU in noodloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden