Ga naar inhoud

pe2aab

Members+
  • Aantal items

    49
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over pe2aab

  • Verjaardag 02-03-1980

Profile Information

  • Geslacht
    Male
  • Plaats
    Waalre
  • Naam
    Rick

Recente bezoekers van dit profiel

1146 profielweergaven

pe2aab's Achievements

4

Community reputatie

  1. Dank voor de reactie! Maar is het dan zo dat dit systeem automatisch bij start is ingeschakeld en de 'tolerantie' voor de meldingen elke keer weer wordt gereset naar 'nul'? Dat zou volgens de nieuwe wet wel moeten zijn blijkbaar. Zie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32019R2144
  2. Is jouw systeem gelijkend aan het systeem uit dit topic? Ik heb al problemen sinds ik met de auto nieuw de garage uit reed. Het doek was er pas een half uurtje af en ik had de bos bloemen nog in mijn handen zeg maar.
  3. Hoi Allen, Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ben nog geen topic tegen gekomen. Mijn vraag of topic gaat over ISA. Voor de meesten onder ons wellicht een onbekende term. In 2022 is deze functie verplicht gesteld op alle nieuwe voertuigen welke in de EU worden verkocht. Stilletjes is deze wet er doorheen gedrukt terwijl de meesten vermoedelijk nog niet van het bestaan weten. Wat is ISA? Intelligent Speed Assistance. Ofwel Piepen en trillen op het moment dat de maximum snelheid wordt overschreden. Vooralsnog is de techniek nog niet toereikend wat betekent dat op dit moment bij assistance blijft. Bij het detecteren van een snelheidsbord wordt bij een overschrijding van die snelheid een piepsignaal afgegeven én in sommige gevallen ook haptic feedback gegeven. Denk aan trillen van het stuur en/of gaspedaal. Omdat de techniek nog niet 100% foolproof is blijft het dus bij deze assitance voorlopig maar in de toekomst wil de EU naar het volledig onmogelijk maken van snelheidsoverschrijding. Op dit moment is het systeem nog uit te zetten, per rit. (zoals Lane Assist en Start/Stop) maar dat moet je dus elke keer opnieuw doen. Ik heb afgelopen week een proefrit gemaakt met een nieuwe Passat waar deze optie al in zit. Ik kan jullie verzekeren dat zelfs de braafste chauffeur zich hier aan gaat ergeren. 31 waar je 30 mag is een snelheidsoverschrijding. Dat betekent dus al piepen. Lang verhaal maar kort samen gevat; hoe denken de VagCom virtuozen hierover? Zou dit uit te programmeren zijn? Het Start/Stop systeem van mijn Passat B8.5 is al niet meer uit te programmeren en heb dat dus 'hardwarematig' moeten doen. Lane Assist schakel ik voor elke rit uit. Het is een soort opstart riedeltje. Knopje op de richtingaanwijzer indrukken, OK klikken en weer knopje op de richtingaanwijzer indrukken. Maar prettig is het niet. Foto's van de nieuwe Passat? Zie hier:
  4. En tussentijdse update. Lange tijd weinig last gehad en de laatste tijd hangt het systeem weer met enige regelmaat. Één heel groot voordeel van al deze ellende. De keuze van mijn nieuwe auto volgend jaar wordt me wel heel erg makkelijk gemaakt. Geen Passat meer en hoogstwaarschijnlijk ook geen VW meer. Nét voor 2025 dus kan nog mooi een benzine auto uitzoeken. Zit ik de komende 3 jaar (met uitbreiding tot 5 jaar) gebakken.
  5. Hoeveel afstand houd je tussen de pad en bovenkant van het vakje? Uh ik snap de vraag even niet denk ik? En nu rij je met de stekker losgekoppeld voor het laden neem ik aan, maar de sleutel op telefoon werkt nog wel? Zelf heb ik geen mobiele sleutel. Dus of dat nog werkt weet ik niet. Ik denk het niet want niet alleen de voedingsspanning is van de Qi pad af maar ook de communicatie. Er is nog wel een antenneconnector aangesloten maar die is volgens mij puur voor het passief doorgeven van 2G/3G/4G/5G en GNSS. De gewone sleutel werkt overigens wel gewoon; de oppik spoel hiervan zit ergens achter het stuurhuis.
  6. Even een update. Ik heb het er met Chotkan over gehad. Er zijn een paar opties. Één ervan is de een stekkertje van een kabeltje van het BMS van de accu lostrekken. Hiermee denkt het systeem dat de spanning altijd 'kritisch' is en schakelt StartStop niet uit. Voor zover bekend zijn er verder geen nadelige gevolgen. (wellicht dat de auto niet meer start als de accuspanning echt te laag wordt doordat de auto een uur op contact staat ofzo). Optie om het 'softwarematig' te doen werkt helaas niet (meer). Je zou het hele StartStop systeem eruit kunnen sleutelen maar daar heb ik verder geen details over. Wat ikzelf heb gebruikt en naar volle tevredenheid werkt is een SSA Memory Module. In de basis een printje dat registreert dat er 12V boordspanning aanwezig komt en vervolgens een pulsje geeft aan de StartStop knop. Elke keer als ik dus instap wordt het systeem meteen bij starten uitgeschakeld. Het printje heb ik zelf geïnstalleerd en zit tussen het knoppen paneeltje en de stekker ervan. De ombouw is bij verkoop gemakkelijk zonder schade om te keren door het printje er weer tussenuit te halen. Ik was voor € 10,00 klaar. Werkt heel prettig. Enkele foto's: Voor Vw Golf 7 7.5 Passat B8 Tiguan Mk2 Atlas T Roc Automati.mp4
  7. Ja die heb ik wel. De pad heb ik er even uitgehaald (om een vervanger te zoeken) dus ligt deze hier op tafel. Ik had al het idee opgevat om zélf zo'n ''blindplaat'' te printen en er een eigen chargepad onder te monteren. Enige is dat er ook communicatie loopt. T.w. de 'mobiele sleutel' werkt ook zo. Om de auto te openen houd je de telefoon (met daarop de sleutel geïnstalleerd) tegen de handgreep en om te starten leg je de telefoon (met daarop de sleutel geïnstalleerd) op de laadpad. Heb je iets aan deze maten?
  8. Daar heb ik helaas geen zaligmakend antwoord van gekregen. Iets in de trend van; we kunnen je niet helpen. Helaas. Doorvragen levert vervolgens nog geen reactie op.
  9. Ik heb de fabrikant van de laadpad aangeschreven. Dit betreft een 5W Qi laadpad; de fabrikant maakt inmiddels ook tot zelfs 15W Qi pads. Wellicht is dat een oplossing. En anders ga ik Ali eens langs om te zoeken naar een alternatief. Het hardwarematig uitschakelen door de powerstekker eraf te trekken is vooralsnog de oplossing voor mijn autoreizen. Anders wordt je echt gek van de meldingen op het scherm. Zolang maar de USB kabel onder de armsteun inprikken. Dat werkt wel
  10. Één van de issues is uiteraard de afstand tussen telefoon en laad spoelen. Tussen de laad spoelen en de telefoon zit behoorlijk wat plastic afscherming, een rubber matje, een hoesje maar ook nog een PCB ter bevordering van telefoon ontvangst. Dat houd al een behoorlijk deel van de energie tegen. Binnenwerk van de laadpad:
  11. Ik heb in mijn Passat B8.5 (Facelift model van de B8) een Qi laadpad op de plek waar normaal de asbak zat. Dat leek ontzettend makkelijk want dan heb je dat gerommel met een laadkabeltje niet meer. Helaas. Niets bleek minder waar. Ten eerste denkt je telefoon dat je laadpad een betaalterminal is en worden dus meteen je betaalpas/credit card(s) op het scherm getoverd zodra je de telefoon neerlegt om te laden (iPhone; model maakt niet zoveel uit. Getest met iPhoneX, iPhone13 en iPhone13Pro) De iPhoneX wil soms nog wel laden want de achterkant is vrij vlak en de rug van de telefoon ligt dus wel redelijk dicht op de laadspoel maar zodra je naar model 13 (of13Pro) gaat is de camera achterop te dik en werkt het laden niet tot nauwelijks. Je wordt er gestoord van. Telkens maar weer die melding op het scherm dat de telefoon niet oplaad en die melding verdwijnt ook alleen als je bevestigt met 'OK'. Omdat ik deze zomer een flinke reis voor de boeg heb en de telefoon nu eenmaal het beste ligt in het 'asbak' vakje (bekerhouders staan de drankjes in, onder de armsteun zie je de telefoon helemaal niet meer en bij uitstappen heb je hem toch weer nodig om te betalen enz. dus wil je hem ook snel kunnen pakken. Ik heb tijdelijk de volgende workaround: Laadpad omhoog 'gewipt' en de voedingsstekker eraf gehaald. Dat zorgt er in ieder geval voor dat die vervelende melding niet mer op het scherm verschijnt. Nadeel is uiteraard dat de telefoon niet meer laad. Wat ik nu wil proberen is om een sterkere laadpad te zoeken om deze 5 Watt versie te vervangen. Is die oplossing niet mogelijk of werkt het niet dan ga ik een blindplaatje zoeken en vervalt de laadfunctie helaas in de auto. Paar foto's van de demontage: De laadpad. Met een schroevendraaier kun je, links en rechts van het gele klemmetje, onder het plastic 'wippen' om zo voorzichtig de pad uit de gele klemmetjes te lichten. Vervolgens kun het laadgedeelte voorzichtig omhoog duwen. De laadpad kan nu uit het middenconsole worden gehaald. De bekabeling voor voeding en antennesignaal zijn hiervoor lang genoeg. De bruine stekker heeft aan de onderkant een nokje. Als je deze voorzichtig indrukt kun je de stekker eruit trekken. De antenneplug ernaast kun je redelijk eenvoudig loswrikken door er een schroevendraaier achter te plaatsen. Dit paarse blokje schuift compleet van de antenneconnectoren af inclusief de antenneplug zelf. (zie foto) Vervolgens is de laadpad eruit. Nu zoek ik even naar een nieuwe van 10W (of meer). Een zien of dat beter werkt. Anders zoek ik verder naar een blindplaat (of maak ik er eentje met een 3D printer).
  12. Ben benieuwd! Het telkens terug aan springen van de Lane Assist is gevaarlijk! Uitwijken in een dorp voor een kind of andere overtekende voetganger trok mijn auto zo weer terug over de lijn; recht op de persoon af. Nu élke rit uitschakelen van LA. Het went maar liever definitief uit (of aan).
  13. Chotkan in Tiel https://www.chotkan.nl/vag/
  14. Tussenstand; De dealer is mij zeer behulpzaam, snapt dat de problemen er zijn en vindt dit uiteraard ook vervelend voor me. Oplossing is er nog niet; alle mogelijke updates zijn inmiddels gedraaid (ook eentje welke niet OTA beschikbaar was) en nu is het duurtesten. Ook zijn alle issues terug gekoppeld aan de importeur maar of die de programmeurs sneller krijgt met het maken van een update betwijfel ik ten zeerste. Of het systeem te pas en te onpas uitvalt moet ik nu gaan testen. Probleem met het beltoonvolume op maximaal na pairing en het zien van de Qi laadpad als betaalterminal zijn in ieder geval nog niet opgelost. Ook krijg ik de POI's van Alegro laadpalen niet uit de Navi. Even voor de duidelijkheid; ik heb een benzineauto. Het platform is duidelijk opgesteld voor de ID reeks (elektrisch). Ik houd jullie op de hoogte.
  15. Dank voor de link. Ja daar wordt je inderdaad niet heel blij van. Ik ben nu een weekje aan het rijden en er zijn best wel wat haken en ogen aan de auto maar vooral met het entertainment systeem. Nu heb ik al diverse crashes gehad. Terug gaan naar de dealer kan natuurlijk maar die geven ook aan niet veel meer te kunnen doen dan een software update. De laatste versie staat erop dus dat zet geen zoden aan de dijk. Zo blij als ik met mijn B8 was zo erg baal ik van deze B8,5 in licht uitgeknepen vorm. Jammer. Voor oplossingen of suggesties houd ik me uiteraard van harte aanbevolen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden