Ga naar inhoud
  • 0

onduidelijk over aandrijving.


VWdriver91

Vraag

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

@@VWdriver91

sorry Gerrit, maar dat is niet waar wat jij / of je vriend beschrijft. 4Motion/Quattro/Syncro staat uitgebreid beschreven in de KB van t forum

 

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/7638-uitleg-4motion-quattro-systeem-met-torsendifferentieel/

 

Passat 3B en 3BG hebben Torsendifferentieel geen Haldex.

Haldex vind je in de Golf 4 en ik meen ook in de nieuwere passats vanaf model 3C

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kennis van mij goed antwoord gevonden.

 

 Omdat je Passat van 08-1999 is zal het waarschijnlijk 4motion betreffen zoals de badge op de achterklep zegt. Het verschil tussen 4motion en Syncro is dat 4motion geregeld en aangestuurd wordt door verschillende sensoren en pompen om te benodigde druk op te kunnen bouwen in de Haldex koppeling. De voorwielen verliezen grip, sensoren en dergelijke merken dit op, sturen een signaal naar de hydro pompen bij de Haldex koppeling en de hydro vloeistof onder hoge druk zorgt ervoor dat de twee vrijlopende koppelingen gaan koppelen zodat een overbrenging tot stand komt. Als opgemerkt wordt dat de voorwielen genoeg grip hebben zal de druk afnemen en zullen de koppelingen weer vrij gaan lopen.

Syncro werkt door middel van een twee sets koppelingsplaten (Visco koppelingen, waarvan één set vast zit aan de ingaande as (cardanas) en éét set aan de uitgaande as (as richting het achter differentieel) in een cilindrische behuizing, tesamen met speciale olie/gel waarvan de viscositeit aanzienlijk toeneemt bij een hoge temperatuur door de chemische samenstelling. Deze viscositeit kan bij bepaalde hoge temperaturen zo hoog oplopen dat het in vaste vorm geraakt. Deze vaste vorm zorgt ervoor dat de twee sets koppelingen een overbrenging tot stand brengen in het achter differentieel waardoor maximaal 50% van de kracht naar de achteras gestuurd kan worden. (Side note: bij een auto die is uitgevoerd met het Syncro systeem krijgen de voorwielen nooit minder dan 50% van het vermogen en de achterwielen nooit méér dan 50% van het vermogen. De maximale verdeling is dus V/A 50/50%). 

Als voorbeeld schets ik hier de situatie dat je met 20km/h over een vlakke asfaltweg rijdt. Wanneer je velgen en banden gemonteerd hebt die zowel voor als achter met betrekking tot de omtreksnelheid gelijk zijn, kan er van uit worden gegaan dat alle wielen met dezelfde snelheid rond draaien. Beide voorwielen worden direct aangedreven door de aandrijfassen vanuit de versnellingsbak en vanuit de versnellingsbak gaat ook de cardanas richting de achterwielen. 

De achterwielen draaien dezelfde snelheid als de voorwielen en zodoende draaien de aandrijfassen aan de achterzijde even hard als de voorzijde. In principe drijven deze het differentieel nu aan waar de uitgaande as van de Visco koppeling aan vast zit. Deze uitgaande as draait op zijn beurt weer even snel als de cardanas die vanuit de versnellingsbak komt. Omdat deze twee assen op gelijke snelheid rond draaien, draaien bijhorende koppelingen ook op dezelfde snelheid. Doordat deze snelheid weer gelijk is, blijft de temperatuur van de speciale Visco olie/gel laag en hierdoor blijft de viscositeit laag en de vorm vloeibaar. 

Mocht je vervolgens van de vlakke asfaltweg op een heuvelachtig modderig landweggetje terecht komen met diezelfde 20km/h en je voorwielen verliezen grip, wordt de overbrenging tussen de cardanas en het achter differentieel gerealiseerd. De aandrijfassen aan de voorzijde draaien namelijk met de zelfde snelheid rond als de cardanas (zelfde aandrijving vanuit de versnellingsbak). De aandrijfassen gaan bij het verlies van grip harder rond draaien dan benodigd voor het voertuig om 20 km/h te kunnen blijven rijden en zodoende gaat de cardanas ook harder ronddraaien. In de Syncro behuizing ontstaat een verschil in snelheden van de twee verschillende assen en de speciale olie/gel wordt warmer en de viscositeit veranderd. Zoals eerder beschreven wordt het hard en brengt een overbrenging tot stand tussen de twee sets koppelingen. Het effect hiervan is dat de achterwielen nu ook aangedreven worden en door de grip die hieruit ontstaat gaan de voorwielen weer met de vooraf bepaalde snelheid draaien die bij 20 km/h hoort (zoals op de asfaltweg).

Kort beschreven: het is een mechanische koppeling die een overbrenging tot stand kan brengen bij verschil in omtreksnelheden tussen de voor- en achteras. De olie/gel brengt de twee koppelingen samen en zodoende kan de kracht efficiënt tussen de voor- en achteras verdeeld worden tot een maximum van V/A 50/50%. 

Verschil met Haldex: het is mechanisch, waar Haldex door middel van sensoren en pompen hydr. druk creëert om de twee sets koppelingen samen te voegen, werkt Syncro op basis van de viscositeit en temperatuur van de olie/gel door afwijkende omtreksnelheden van de cardanas of de aandrijfassen aan de voorzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden