Sinds 2 weken ben ik trotse eigenaar van een iet wat verwaarloosde 3BG 2.8l V6 4motion. Naast het feit dat ik nogal wat verrassingen ben tegengekomen (oa lekke kleppendekselpakkingen, gescheurde uitlaten enz) had ik van de vorige eigenaar begrepen dat de linker achtermat af en toe wat vochtig was.
Aangezien ik vind dat auto’s geen boten zijn ben ik maar eens op onderzoek uitgegaan.. Na een weekje te hebben gereden (vnl in de regen..) was niet alleen de achtermat nat, maar alle matten. Na het verwijderen van ongeveer het hele interieur (voorstoelen, middenconsole, achterbanken, onderkanten dashboard, computer van de tiptronic en de confortmodule tenslotte de hele bekleding verwijderd. Toen stond er evengoed nog 8 liter water in de auto..
Inmiddels is alles droog en weer werkend in elkaar gezet. Lekkage is van 3 (bekende) plekken gekomen, te weten onder de hoofdcomputer vandaan, de pluggen van de accu en rembooster bak en naar mijn mening vnl. onder het interieurfilterhuis door. Ook dit allemaal naar behoren met nieuwe pakkingen en het verwijderen van de desbetreffende pluggen opgelost. Mede dankzij dit fantastische forum heb ik genoeg info kunnen vinden over alle water problemen..
Overigens heeft het mij positief verrast dat er vrijwel geen roest aan de auto te vinden is, niet in de accu bak en niet onder de toch al waarschijnlijk heel lang natte vloeren..
De dame van de wasstraat keek wel raar toen ik voor 3 wasprogramma’s tegelijk kwam: is uw auto zo vies? Nee hoor, hij is best schoon maar ik vind het gewoon zo leuk in de wasstraat..
Resultaat, een weer helemaal waterdichte Passat..
Maar, jawel er is een maar..
Ik vermoed dat het meeste water onder het interieurfilter door, door de plastic luchtaanvoerbuizen naar alle 4 de zitplaatsen is gestroomd. Als dat klopt heeft het water ook door/over de unit waar de bedieningskleppen zitten gestroomd en daar zit nu een elektrisch probleem. Het heveltje wat je op de foto ziet lijkt op een soort servohevel en die staat constant te jitteren..
Nu is mijn vraag, is dat wat ik zie idd een soort servo van luchtbedieningskleppen en zo ja wat doet die klep en ten tweede, weet iemand of ie vervangbaar is zonder letterlijk het hele dash te moeten slopen??
Vraag
robertbl
Sinds 2 weken ben ik trotse eigenaar van een iet wat verwaarloosde 3BG 2.8l V6 4motion. Naast het feit dat ik nogal wat verrassingen ben tegengekomen (oa lekke kleppendekselpakkingen, gescheurde uitlaten enz) had ik van de vorige eigenaar begrepen dat de linker achtermat af en toe wat vochtig was.
Aangezien ik vind dat auto’s geen boten zijn ben ik maar eens op onderzoek uitgegaan.. Na een weekje te hebben gereden (vnl in de regen..) was niet alleen de achtermat nat, maar alle matten. Na het verwijderen van ongeveer het hele interieur (voorstoelen, middenconsole, achterbanken, onderkanten dashboard, computer van de tiptronic en de confortmodule tenslotte de hele bekleding verwijderd. Toen stond er evengoed nog 8 liter water in de auto..
Inmiddels is alles droog en weer werkend in elkaar gezet. Lekkage is van 3 (bekende) plekken gekomen, te weten onder de hoofdcomputer vandaan, de pluggen van de accu en rembooster bak en naar mijn mening vnl. onder het interieurfilterhuis door. Ook dit allemaal naar behoren met nieuwe pakkingen en het verwijderen van de desbetreffende pluggen opgelost. Mede dankzij dit fantastische forum heb ik genoeg info kunnen vinden over alle water problemen..
Overigens heeft het mij positief verrast dat er vrijwel geen roest aan de auto te vinden is, niet in de accu bak en niet onder de toch al waarschijnlijk heel lang natte vloeren..
De dame van de wasstraat keek wel raar toen ik voor 3 wasprogramma’s tegelijk kwam: is uw auto zo vies? Nee hoor, hij is best schoon maar ik vind het gewoon zo leuk in de wasstraat..
Resultaat, een weer helemaal waterdichte Passat..
Maar, jawel er is een maar..
Ik vermoed dat het meeste water onder het interieurfilter door, door de plastic luchtaanvoerbuizen naar alle 4 de zitplaatsen is gestroomd. Als dat klopt heeft het water ook door/over de unit waar de bedieningskleppen zitten gestroomd en daar zit nu een elektrisch probleem. Het heveltje wat je op de foto ziet lijkt op een soort servohevel en die staat constant te jitteren..
Nu is mijn vraag, is dat wat ik zie idd een soort servo van luchtbedieningskleppen en zo ja wat doet die klep en ten tweede, weet iemand of ie vervangbaar is zonder letterlijk het hele dash te moeten slopen??
Grtz Robert
Link naar reactie
Delen op andere sites
5 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten