Ga naar inhoud
  • 0

Rechterdimlicht doet waar die zin in heeft


PsY

Vraag

Het zal wellicht iets zijn waar ik mee zal moeten leren leven, maar het kan nooit geen kwaad om hier eens te informeren :)

Bij de aankomst van de Passat 2 weken geleden had ik vrijwel onmiddellijk de standaard dimlichten vervangen door CAN-BUS Xenon's, met het linkse dimlicht geen enkel probleem gehad, maar de rechtse ging bij het begin al soms niet branden.

(Wanneer de wagen gestart werd brandde hij dan enkele seconden soms wel om dan uit te gaan en enkele start/stops later begon deze tot einde rit en de dagen nadien weer zonder problemen te branden)

 

Maar eergisteren wou hij weer niet branden (deze keer blijvend), gisterenavond alles terug uitgebouwd en originele dimlichtjes gestoken, gestart..maar zelfs met het originele lampje wou hij niet branden..(maar geen foutmeldingen op de display)

Het rechtse lampje er terug uitgehaald, gestart, en deze keer wel de melding gekregen "rechterdimlicht nakijken"

Originele lampje er terug in..gestart..geen meldingen meer maar ook geen licht..

Eens uitgemeten met de volt-meter, links mooi 12V, rechts 0,0

 

Dan maar eens alle zekeringen losgetrokken en terug gestoken en hierna werkte beide lampen weer zonder problemen?!

Terug de Xenon's gestoken..beiden schoten mooi aan en gisterenavond nog een 50-tal km gereden met beide lampen die bleven branden.

 

Met een gerust hart gaan slapen, maar dezemorgend bij het vertrekken was het weer enkel het linkerdimlicht welke aanschoot, rechts enkele seconden en terug uit..

Na een aantal km eens manueel dimlichten afgezet en terug aangezet en het rechterdimlicht schoot ook weer zonder problemen aan tot ik op m'n werk arriveerde *zucht*

 

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik vermoed dat het met het CAN-BUS systeem te maken zal hebben en vroeg me daarbij dus af of er een mogelijkheid was om al deze checks uit te schakelen, ik zal zelf wel zien wanneer er een lampje kapot is of niet :)

 

Ps: Heb voor de zekerheid zowel de balast als de Xenon-lamp zelf van plaats gewisseld, dus daar heeft het al niets mee te maken vermits de linkerxenon (daarvoor dus de "uitvallende" rechtse) nu wel blijft branden ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat heeft zeker met cabus te maken... een bijkomend probleem : als can-bus een fout ontdekt sluit die de spanning af naar de 'foute' lamp, vandaar dat je ook niks meet....

Zelfs als je een originele lamp plaats zou je eerst de fout moeten wissen alvorens die aangaat, of je zou ook de betterij bv. even kunne loskoppelen, dan word zo'n 'simpele' fout ook gewist...

Je kan beter eens uitkijken naar de originele lampen in xenon... die zijn niet zo duur als bij de 3C.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Spijtig, en die CANBUS check valt dan ook niet uit te schakelen neem ik aan?

Originele lampen laat ik me liever voorbij gaan vermits het een leasing-wagen is..

Het was wel weer enige tijd goed aan het gaan tot dezemorgend, toen leek het net alsof ik een undercover-wagen was voor enkele seconden :)

*Beide waren aan het branden, rechts viel even uit, terug aan, op dat moment links uit..terug aan..rechts terug uit en weer aan...* dit gedurende een 10-tal seconden waarna ze beide weer zonder problemen bleven branden tot ik op het werk arriveerde.

Mijn voorganger wist even niet of deze nu plots naar de kant moest om mij door te laten of niet :)

 

Maar vermits de linkse lamp nu ook al raar deed zal ik eens kijken of ik de balast van mijn vorige set Xenon's (van de vorige leasing-wagen maar de lampen hadden een andere fitting) niet op de deze kan aansluiten, deze zouden normaal ook canbus-ready moeten zijn.. en hopelijk geven deze dezelfde spanning als de huidige.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden