Ga naar inhoud
  • 0

3 keer problemen na onderhoudsbeurt


boldie74

Vraag

Beste Mensen,

 

HELP! een hele lap tekst, maar hopelijk kunnen jullie mij van tips voorzien.

 

Na goede berichten te hebben gelezen over autobedrijf de Koning in C a/d IJ, heb ik mijn 3BG V5 daar gebracht voor een beurt medio december. Het was een zogeheten "Long-life" beurt, die verder zonder bijkomende problemen is uitgevoerd en waarbij de auto op nieuwe winterbanden is gezet.

 

Na ruim twee weken en 1500km gereden te hebben, begon de auto tijdens een korte rit ineens te stotteren en moeilijk stationair te lopen. Omdat ik in de buurt was, ben ik gelijk langs de garage gereden om hem uit te laten lezen; er werd een foutmelding uitgelezen op een pingelsensor (Jee13 heeft deze melding ruim een jaar terug ook gezien tijdens het uitlezen, maar ik heb er ruim 10.000km geen problemen mee gehad). Er bleken er uiteindelijk twee in het blok te zitten en ze zijn beide vervangen; eea bleek meer werk dan gedacht omdat een van de twee zeer lastig te bereiken was?!? (de Koning is wel tegemoed gekomen in de kosten).

 

Weer met vertrouwen ingestapt, maar een week later begon ineens het motorlampje te branden. Geen risico genomen en gelijk de ANWB ernaar laten kijken, om schade te voorkomen. Toen ik zelf de motor bekeer zag ik dat een van de vacuum slangetjes bij de carterventilatie los te zitten, dit werd met het uitlezen door de ANWB medewerker bevestigd omdat er iets niet goed zou zijn met het luchtmengsel oid. Ik kon er gewoon mee doorrijden en ben de volgende dag gelijk naar de garage gegaan om eea te laten verhelpen. De slangetjes zijn vervangen en weer via de juiste route over het blok gelegd (dit zat na twijfels van mij kant niet juist en na foto's van andere blokken gezien te hebben is dit gecorrigeerd).

 

Wederom vol goede moed ingestapt maar helaas, nu drie weken later weer problemen (motorlampje brandde gisteren ineens weer). Vandaag maar weer bij de garage geweest en laten uitlezen. Wederom dezelfde foutmelding met een als de vorige keer:

 

(17832 P1424 035 Cilinderrij 1, secundaire-luchtinblaassysteem Lek herkend Statisch).

 

Maar nu ook een andere melding:

 

(16518 P0134 035 Cilinderrij 1 - sonde1 geen activiteit sporadisch).

 

Mogelijk is de lambdasonde van de eerste cilinder aan vervanging toe, wat een kostbaar geintje is. :evil:

 

Plan van aanpak nu, omdat ik heb aangegeven dat ik sinds de beurt de problemen heb en er zo langzamerhand wel tabak van heb (de Koning lijkt er alles aan te doen hoor, maar ik weet niet hoe goed de expertise is van dit blok).

Dinsdag gaan ze op zoek naar het het lek in de hoop dat dit ook de verstoring heeft gegeven aan de lambda sonde (dit zal onder service gebeuren). Maar mocht dit het probleem niet verhelpen, dan zal de sensor vervangen moeten worden vervangen.

 

Wie weet raad of heeft vergelijkbare ervaringen? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij de vervangen van de bougies schiet de vacuumslang altijd los. Na een aantal kms gaat het lampje van de mototstoring branden. Ik weet niet of het deze slang is die bij jou is losgegaan.

 

Foto-RU33FOBG.jpg

 

Deze slang gaat ook kapot, ff kijken of deze bij jou nog goed is:

 

25hg1p4.jpg

 

(16518 P0134 035 Cilinderrij 1 - sonde1 geen activiteit sporadisch).

 

Deze fout is intermittent (sporadisch) ik zou eerst resetten en kijken als het terug komt.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Antonio,

 

Dank voor de snelle reactie! Het bochtje/slangetje van de tweede foto heb ik vorig jaar (op jouw aanwijzing) vervangen ivm defect, hierbij had ik overigens destijds geen foutmelding. Hopelijk kunnen ze dinsdag het lek vinden en heeft de storing van de lambdasonde hiermee te maken.

 

Vreemdgenoeg liepen de vaccuum slangetjes waarvan er 1 was losgeschoten eerst bovenlangs (heb het snel met geel geprobeerd aan te geven op de foto)?

 

image.php?mode=medium&album_id=890&image_id=6669

Ik heb dit bij de garage mbv van jouw foto vorige keer weer volgens de juiste route laten lopen, eerste dachten ze dat ze zo niet konden lopen ivm de temparatuur van de motor, maar na het zien van het plaatje en de niet gebruikte klipjes, hebben ze dit gecorrigeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels bijna een maand geleden heeft de garage wederom naar m'n auto gekeken, er is toen een pakking van/bij de inlaat ? vervangen onder service en het probleem leek opgelost. Na ruim twee weken (vorige week maandag) nog even langs gegaan om de auto uit te lezen; hierbij geen foutmeldingen. Ik eindelijk blij, maar afgelopen donderdag bij het starten gaat weer het motorstongslampje aan (gloeiende g*&^*%$#@.......... enz.)

 

Ben er zo langzamerhand wel klaar mee en wil op zoek naar een specialist die echt kennis van zake heeft met de V5 blokken, hopelijk heeft er iemand tips.

 

Hopelijk wil Jee13 hem nog even voor me uitlezen, voor ik hem weer weg ga brengen en ze weer blind gaan varen op de uitgelezen storing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen week de auto weer naar de garage gebracht voor een APK en zomerbanden op LM velgen (eindelijk). Probleem met motorstoring is nu als het goed is eindelijk opgelost; de secundaire luchtpomp is vervangen. De auto is nu ook een stuk rustiger bij een koude start en (afkloppen) nog geen foutmeldingen meer gehad.

 

Ook trillen van de pook op hogere snelheden (140+) is eindelijk verholpen, motor/bak steun was beschadigd en nu vervangen (jammer dat dit bij de vorige garage tijdens de APK niet is geconstateerd.

 

Volgende week eens een goede poetsbeurt geven en de koplampen poleisten, dan zal ik gelijk wat pica's maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij is in de periode van een jaar 5 a 6 keer het motorstoringslampje gaan branden. Dat is uiteindelijk opgelost door en de lambdasonde en nog een sonde (welke weet ik niet meer) te vervangen. Sindsdien geen problemen gehad

Tot die tijd hebben ze 2 keer de lambdasondes en nog heel wat andere sensoren vervangen.

 

Mocht je er weer last van krijgen dan kan je hetzelfde probleem hebben. Bij Pon weten ze ervan en daar kwam uiteindelijk de oplossing voor mijn probleem vandaan.

 

In ieder geval succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Gijs,

zit net je berichtje te lezen waarvoor dank voor deze melding.

 

ik rij 1.8T en had soortgelijke problemen in maart 2010. Het bleek de bobine te zijn geweest.

kenmerken bij mij waren dat de auto op 3-cylinders liep en het vermogen volledige weg viel. (hikkend en stotend de maastunnel in en uit)

 

de dealer had alle slangen vervangen (!) en een nieuwe bobine geplaatst. loopt nu weer als een zonnetje.

geen idee of het aan de slangen (karter) heeft gelegen, maar de bobine heeft zeker geholpen.

 

 

R

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden