HELP! een hele lap tekst, maar hopelijk kunnen jullie mij van tips voorzien.
Na goede berichten te hebben gelezen over autobedrijf de Koning in C a/d IJ, heb ik mijn 3BG V5 daar gebracht voor een beurt medio december. Het was een zogeheten "Long-life" beurt, die verder zonder bijkomende problemen is uitgevoerd en waarbij de auto op nieuwe winterbanden is gezet.
Na ruim twee weken en 1500km gereden te hebben, begon de auto tijdens een korte rit ineens te stotteren en moeilijk stationair te lopen. Omdat ik in de buurt was, ben ik gelijk langs de garage gereden om hem uit te laten lezen; er werd een foutmelding uitgelezen op een pingelsensor (Jee13 heeft deze melding ruim een jaar terug ook gezien tijdens het uitlezen, maar ik heb er ruim 10.000km geen problemen mee gehad). Er bleken er uiteindelijk twee in het blok te zitten en ze zijn beide vervangen; eea bleek meer werk dan gedacht omdat een van de twee zeer lastig te bereiken was?!? (de Koning is wel tegemoed gekomen in de kosten).
Weer met vertrouwen ingestapt, maar een week later begon ineens het motorlampje te branden. Geen risico genomen en gelijk de ANWB ernaar laten kijken, om schade te voorkomen. Toen ik zelf de motor bekeer zag ik dat een van de vacuum slangetjes bij de carterventilatie los te zitten, dit werd met het uitlezen door de ANWB medewerker bevestigd omdat er iets niet goed zou zijn met het luchtmengsel oid. Ik kon er gewoon mee doorrijden en ben de volgende dag gelijk naar de garage gegaan om eea te laten verhelpen. De slangetjes zijn vervangen en weer via de juiste route over het blok gelegd (dit zat na twijfels van mij kant niet juist en na foto's van andere blokken gezien te hebben is dit gecorrigeerd).
Wederom vol goede moed ingestapt maar helaas, nu drie weken later weer problemen (motorlampje brandde gisteren ineens weer). Vandaag maar weer bij de garage geweest en laten uitlezen. Wederom dezelfde foutmelding met een als de vorige keer:
(16518 P0134 035 Cilinderrij 1 - sonde1 geen activiteit sporadisch).
Mogelijk is de lambdasonde van de eerste cilinder aan vervanging toe, wat een kostbaar geintje is.
Plan van aanpak nu, omdat ik heb aangegeven dat ik sinds de beurt de problemen heb en er zo langzamerhand wel tabak van heb (de Koning lijkt er alles aan te doen hoor, maar ik weet niet hoe goed de expertise is van dit blok).
Dinsdag gaan ze op zoek naar het het lek in de hoop dat dit ook de verstoring heeft gegeven aan de lambda sonde (dit zal onder service gebeuren). Maar mocht dit het probleem niet verhelpen, dan zal de sensor vervangen moeten worden vervangen.
Wie weet raad of heeft vergelijkbare ervaringen? Alle tips zijn welkom!
Vraag
boldie74
Beste Mensen,
HELP! een hele lap tekst, maar hopelijk kunnen jullie mij van tips voorzien.
Na goede berichten te hebben gelezen over autobedrijf de Koning in C a/d IJ, heb ik mijn 3BG V5 daar gebracht voor een beurt medio december. Het was een zogeheten "Long-life" beurt, die verder zonder bijkomende problemen is uitgevoerd en waarbij de auto op nieuwe winterbanden is gezet.
Na ruim twee weken en 1500km gereden te hebben, begon de auto tijdens een korte rit ineens te stotteren en moeilijk stationair te lopen. Omdat ik in de buurt was, ben ik gelijk langs de garage gereden om hem uit te laten lezen; er werd een foutmelding uitgelezen op een pingelsensor (Jee13 heeft deze melding ruim een jaar terug ook gezien tijdens het uitlezen, maar ik heb er ruim 10.000km geen problemen mee gehad). Er bleken er uiteindelijk twee in het blok te zitten en ze zijn beide vervangen; eea bleek meer werk dan gedacht omdat een van de twee zeer lastig te bereiken was?!? (de Koning is wel tegemoed gekomen in de kosten).
Weer met vertrouwen ingestapt, maar een week later begon ineens het motorlampje te branden. Geen risico genomen en gelijk de ANWB ernaar laten kijken, om schade te voorkomen. Toen ik zelf de motor bekeer zag ik dat een van de vacuum slangetjes bij de carterventilatie los te zitten, dit werd met het uitlezen door de ANWB medewerker bevestigd omdat er iets niet goed zou zijn met het luchtmengsel oid. Ik kon er gewoon mee doorrijden en ben de volgende dag gelijk naar de garage gegaan om eea te laten verhelpen. De slangetjes zijn vervangen en weer via de juiste route over het blok gelegd (dit zat na twijfels van mij kant niet juist en na foto's van andere blokken gezien te hebben is dit gecorrigeerd).
Wederom vol goede moed ingestapt maar helaas, nu drie weken later weer problemen (motorlampje brandde gisteren ineens weer). Vandaag maar weer bij de garage geweest en laten uitlezen. Wederom dezelfde foutmelding met een als de vorige keer:
(17832 P1424 035 Cilinderrij 1, secundaire-luchtinblaassysteem Lek herkend Statisch).
Maar nu ook een andere melding:
(16518 P0134 035 Cilinderrij 1 - sonde1 geen activiteit sporadisch).
Mogelijk is de lambdasonde van de eerste cilinder aan vervanging toe, wat een kostbaar geintje is.
Plan van aanpak nu, omdat ik heb aangegeven dat ik sinds de beurt de problemen heb en er zo langzamerhand wel tabak van heb (de Koning lijkt er alles aan te doen hoor, maar ik weet niet hoe goed de expertise is van dit blok).
Dinsdag gaan ze op zoek naar het het lek in de hoop dat dit ook de verstoring heeft gegeven aan de lambda sonde (dit zal onder service gebeuren). Maar mocht dit het probleem niet verhelpen, dan zal de sensor vervangen moeten worden vervangen.
Wie weet raad of heeft vergelijkbare ervaringen? Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt!
Link naar reactie
Delen op andere sites
8 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten