Ga naar inhoud
  • 0

Rammelen/tikken onder de kap!?


mika2001

Vraag

Goede avond allemaal,

 

Zoals de titel al zegt , er zit een rammel/tik onder de kap.

Dit doet zich alleen voor als ik de motor uitzet. Omdat het

geluid vooral aan de achterkant van het blok te horen is, ben ik

een beetje bang voor de nokkenas kettingspanner... Wat denken jullie?

Mocht het dat zijn , weet iemand wat z'n ding kost?

 

Het gaat om een 1.8T uit 1997 met AEB motor.(251356km)

 

Alvast erg bedankt voor jullie reacties

 

Groeten Maurice

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Heb je de motorkap al eens opengemaakt en zelf observeert als iemand anders de motor uitzet?

 

Jazeker , al meermalen, maar er zitten geen rare bewegingen in het blok zelf.

Omdat een defect flexibel stuk van de uitlaat eerst verdacht was, is deze vervangen.

Helaas zonder resultaat. Het geluid klink echt metaalachtig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is niet echt gebruikelijk dat de nokkenaskettingspanner alleen bij het uitzetten van de motor metaalachtige geluiden maakt, als die versleten is hoor je dat constant, de ketting slaat dan tegen de onderkant van de kleppendeksel. Wellicht kun je het geluid beter lokaliseren door te luisteren met een stuk hout op bepaalde delen van de motor tijdens het uitzetten. Zeker weten dat het achterop het blok zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat het achterop zit dat weten we zeker. Heb natuurlijk meerdere mensen laten luisteren.

Tijdens het rijden merk ik alleen een lichte trilling op tussen 2600/3000 tpm , alleen

geen idee of het verband houdt met het geluid. Zal morgen idd eens met een stuk hout

luisteren , misschien dat ik dan meer gericht kan zeggen waar het zit..

Alvast bedankt voor je meedenken,

Maurice

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanavond eens goed geluisterd met een andere techneut samen, en met een stuk hout.

We komen beide tot de conclusie dat het geluid vooral te horen is als je luistert achter

het blok langs op de versnellingsbak. Ter hoogte van de nokkenasketting hoor je nagenoeg niets.

Probleem bak / lager / koppeling misschien??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Lastig om te zeggen, je neemt ook trillingen waar bij 2600/3000 toeren, is dat in elke versnelling? Is die trilling er ook in z'n vrij bij dat toerental?

 

Nee , de trillingen zijn er alleen als je rijdt , maar dan als je wat steviger doortrekt. Bij " normaal" rijden

merk ik het niet. Zouden het misschien bak/motor steunen kunnen zijn? Omdat het echt bij de

laatste paar omwentelingen pas te horen is... (bij het afzetten)

Maurice

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zal morgen na werktijd eens langs de garage rijden , kijken wat bij hen het eerste opkomt.

Heb vandaag al vanaf diverse hoeken bekeken wat het probleem kan zijn , maar niets

echt gevonden. Zal morgen toch ook eens checken of er toevallig geen warmte-isolatie

ergens tegenaan trilt bij het afzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu je het zegt, ik heb zelf ook een tijd last gehad van een trilling, was uiteindelijk het warmteschild onder de turbo/cat, die zit er zeer dicht bovenop en als die ook maar iets los zit dan heb je je trilling te pakken. Het schilt is vrij dik en moet dus echt goed vast zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nu je het zegt, ik heb zelf ook een tijd last gehad van een trilling, was uiteindelijk het warmteschild onder de turbo/cat, die zit er zeer dicht bovenop en als die ook maar iets los zit dan heb je je trilling te pakken. Het schilt is vrij dik en moet dus echt goed vast zitten.

 

Zou idd zomaar kunnen ,daar omdat het geluid erg "blikkerig" klinkt :mrgreen: . Alsof er ergens een

metalen plaat tegenaan slaat. Ik kijk morgen meteen!!

Alvast bedankt, Maurice

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden