Ga naar inhoud
  • 0

Airco doet het niet


wael

Vraag

Hallo,

 

Ik heb een probleem met de airco van mijn auto. Het gaat om een vw passat ´97 TDI met handmatige Airco.

Ik heb niet zoveel kennis van Airco´s. Naar de garage gebracht en die heeft geen fouten kunnen constateren.

Het geheugen is uitgelezen, de druk is goed en er is van alles gemeten, ze kunnen niks vinden. Dus ze weten het niet.

Ik heb geen zin om extra kosten te maken voor weer een controle.

 

De garage heeft wel kunnen constateren dat wanneer de condensorventilator rechtstreeks op 12v wordt aangesloten dan werkt de airco prima.

Na wat uitzoekwerk kwam ik releais 384 tegen die de condensorventilator aanstuurt. Ik dacht dat deze misschien kapot was. Dat bleek niet het geval. Ik heb de garage gevraagd of de drukschakelaar (F129 die ik een schema tegenkwam) wel oké was. De garage zei dat de drukschakelaar goed was. Maar ik betwijfel het.

Ik wil de drukschakelaar zelf checken. Waar zit het precies, hoe kom ik erbij en hoe moet ik het meten?

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast TheoStek

Daar is ik dan thx everyone :thumb:

 

Lees ik dat goed?

 

De garage heeft wel kunnen constateren dat wanneer de condensorventilator rechtstreeks op 12v wordt aangesloten dan werkt de airco prima.

 

Dan wordt de airco ook niet aangestuurd, met dienverstande dat ie wel wil....

 

Reden:

Als de auto wordt gestart en de airco wordt aangezet MOET de ventilator aanspringen.

 

Mogelijk oorzaak van (een) defect (en)

een doorgeslagen zekering.

onderbreking ergens in de bedrading.

leeg systeem.

of de pressostaat (drukschakelaar)

 

Ik heb de garage gevraagd of de drukschakelaar (F129 die ik een schema tegenkwam) wel oké was. De garage zei dat de drukschakelaar goed was. Maar ik betwijfel het

 

Als de garage de drukschakelaar niet heeft gedemonteerd en afgeperst, kunnen ze niet zeggen dat deze in orde is.

Deze kan namelijk defect zijn op de lage druk waarde, geeft dan ook aan dat het systeem niet genoeg op druk staat of nagenoeg leeg is. om de compressor te beschermen wordt deze dan ook uitgeschakelt.

 

Ik wil de drukschakelaar zelf checken. Waar zit het precies, hoe kom ik erbij en hoe moet ik het meten?

 

Om juist te zijn moet de drukschakelaar afgeperst worden om te kunnen achterhalen of deze defect is.

Deze zit op de condensor gemonteerd vanuit de auto gezien aan de rechterkant, dus als je ervoor staat links.

Je zit hem zitten als de rechter koplamp is gedemonteerd.

Een andere mogelijkheid is om het rooster rechtsonder in de bumper te verwijderen, iets verder omhoog zie je de druk schakelaar zitten.

 

Ik meen dat deze 4 aansluit draden heeft en dan heb je te maken met een trinary drukschakelaar.

2 aansluitingen gaan naar de compressor en de andere twee dienen voor de condensor ventilator.

 

Je zou kunnen proberen om een doorverbinding (lussen) te kunnen maken.

van 1 naar 2 en van 3 naar 4.

Doe dit één voor één dus niet beide tegelijk.

Als doorlussen 1 en 2 niets uithaalt, dan naar 3 en 4, als dit niet helpt dan pas beide tegelijk.

 

Let op!! De stekker MOET op de drukschakelaar terug gezet worden.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden