Ga naar inhoud

Kolkie

Members
  • Aantal items

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over Kolkie

Profile Information

  • Plaats
    Uelsen
  • Naam
    Koen Kolkman

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Kolkie's Achievements

0

Community reputatie

  1. Testen van een actuator op de turbo
  2. Je kunt ook ea testen met VCDS. N75: bekijk in de VAG-COM-log (of grafiek) de duty cycle van de N75. De waardes daarvan moeten tussen ca. 45% en 90% liggen, als die duidelijk hoger zijn (meer dan 95%), of niet boven de 60% komen, dan is waarschijnlijk de turbo het probleem. Let op: bij oudere (1.9) TDI's varieert de N75 van 20% (niks te doen) tot 90% (hij werkt zich uit de naad); bij nieuwere TDI's (vanaf. ca. 2004) zijn de waardes van de N75 'andersom': van 90% (hij heeft niks te doen) tot 10% (hij werkt zich uit de naad). test de N75 als volgt: sluit VAG-COM aan op je auto, start de motor, ga naar [01-Engine], dan naar [Basic Settings-04], dan naar [Groep 011]. De motor zal iets verhoogd stationair gaan lopen. Als het goed is zie je nu de duty-cycle om de paar seconden wisselen van 0% naar ca. 92%. Laat dit een paar minuten draaien en kijk of de klep werkt. Eventueel even meehelpen. Met een beetje-boel mazzel zul je zien dat bij elke slag de verschillen in druk groter worden zodat het uiteindelijk weer goed is. Controleer of er regelmatig vacuüm op de slang komt bij de basis afstelling (04) op Groep 010 (de motor moet wel draaien anders heb je geen vacuüm). Volg het slangetje tot aan de elektrische klep N75, en controleer het aan de klep nog eens. Controleer het vacuüm (ongeveer -800mbar) aan de andere slang op de N75. Één slang heeft permanent vacuüm, de andere niet. De slang zonder vacuüm loopt naar het luchtfilter. Heb je wel vacuüm op één van de slangen maar niet naar de turbo dan is de N75 de boosdoener. Bij een wastegate-turbo is bij turbodruk-problemen 9 van de 10 keer de N75 de boosdoener. vervang evt. de N75, die kan versleten zijn, maar ook alleen problemen geven als je het gaspedaal erg ver in duwt. Het is gewoon een klep, als die niet meer 100% opent of sluit kan het zijn dat hij nog wel iets doet maar niet nauwkeurig genoeg. En dan kan de spoel best nog wel goed zijn, maar de klep kan mechanisch versleten zijn. Een nieuwe N75 kost twee cijfers voor de komma (een nieuwe turbo 'iets meer'), dus het is logisch om eerst de N75 te vervangen. Heb je een VNT turbo dan kan roetaanslag de oorzaak ervan zijn dat er te veel (bv. 16618, 17965) of te weinig (bv. 16619, 16683) turbodruk wordt geleverd. Let op: zelfs al beweegt het stangetje van de schoepen-verstelling (en bewegen dus w.s. de schoepen), dan kunnen die schoepen nog zodanig zijn vervuild dat er te weinig lucht doorheen komt; zelfs al beweegt dat stangetje, dan nog kunnen de schoepen nog zodanig vast zitten dat de druk niet (voldoende) begrensd kan worden. Test de schoepenverstelling als volgt: sluit VAG-COM aan op je auto, start de motor, ga naar [01-Engine], dan naar [Basic Settings-04], dan naar [Groep 011]. De motor zal iets verhoogd stationair gaan lopen (inderdaad: dezelfde procedure als bij het testen van de N75). De schoepenversteller op de turbo (een potje met een vacuümslangetje eraan) zal worden aangestuurd. De stang aan het potje moet een slag maken van +/- 1.5 centimeter van de stelschroef naar beneden. Gebeurt er niets, probeer dan met een schroevendraaier (of kleine bandenlichter) het stangetje te bewegen. Lukt dit niet of gaat het erg stroef dan is de (schoepenverstelling van de) turbo dus het probleem. Kan je de stang wél soepel bewegen, controleer dan of de aansturing misschien de schuldige is (met een vacuümmetertje, deze kan je kopen bij een automaterialenzaak, of gebruik je eigen vinger). zelf schoonmaken en opnieuw testen laten reviseren bij een turbo specialist (een revisie turbo heeft niet de degelijkheid en levensduur van een nieuwe turbo) vervangen (dan ben je inderdaad financieel 'verder van huis') Het kan ook een probleem met de sensor van de turbodruk (G31) zijn. Je zult dan b.v. de fouten 16619, 16620, 16621, 16622 vinden..
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden