Ga naar inhoud
  • 0

Controleer oliepomp asje[emoji85]


Keesconimex

Vraag

Goedenavond luitjes.

 

3 maanden geleden heerlijk rijdende in de passat b6 2.0 tdi dsg opeens alle alarmbellen en oil pressure melding in het scherm. Uiteraard gelijk de auto aan de kant gezet en daarna naar huis gesleept.

auto uitgelezen maar geen meldingen.

Slang van de turbo eraf gehaald en daar zat het probleem dacht ik want er zat wel erg veel speling op. Auto naar de garage gebracht en uitgelegd hoe of wat. Eenmaal thuis zelf het internet afstruinen en toen kwam ik al snel tot de conclusie dat het een bekend probleem is met het zeskant asje die de oliepomp aandrijft bij de balansassen. Ik dit doorgegeven aan de garage en ze zouden hiermee aan de slag gaan. Aantal dagen erna belden ze dat het klopt dat het asje helemaal dol was en daardoor uiteraard geen oliedruk waardoor waarschijnlijk als eerste de turbo eraan is gegaan.

De garage vond de speling op de turbo mee vallen wat ik eigelijk al niet vertrouwde maargoed ik dacht die zullen er wel meer verstand van hebben dan mij.

Asje vervangen en er was weer oliedruk. Nu dat ze daar toch in de buurt waren ook gelijk de drijfstang lagers visueel gecontroleerd maar daar was niks geks aan te zien.

Ik de auto ophalen en hoorde gelijk dat het niet goed zat met de turbo dus die hebben ze dus uiteindelijk ook maar vervangen. Ik kon de auto na 1/1,5 week weer ophalen. Na 10 km kwam ik bijna midden op de snelweg op een viaduct stil te staan zonder vluchtstrook! Gelukkig de auto de brug af kunnen duwen/ rollen tot waar de vluchtstrook weer begon. De motor tikte als een malle en totaal geen vermogen/stotteren. Anwb gebeld en die hebben hem weer naar de garage gesleept. Conclusie toch de hele motor aangordt. Eerst wilde ik gaan voor een 2e hands motor maar waren niet te vinden met een lage km stand. Dan maar voor een revisie blok gaan was mijn gedachten totdat de garage belde en ze voor 200 euro meer een nieuwe originele motor (kaalblok) konden kopen. Dat leek me een goed idee.

En ohja er zat ook wel erg veel speling op het vliegwiel dus die ook maar vervangen. Nu sinds deze week de passat weer terug en rijdt tot nu super(mag ook wel)

Dus wat er nu gebeurd allemaal gebeurd is:

—Nieuwe motor

—Nieuwe turbo

—Nieuwe distributie

—December 2021 nieuwe verstuivers

—Nieuwe vliegwiel

 

Nu hopen dat ik er weer even vanaf ben.

Ik weet dat de meeste van jullie het al weten maar ik raad het echt aan om het asje eens te controleren.(als je die hebt) ik had er nog niet eerder na gezocht dus wist helaas niet dat het bij deze motor zo zat.

 

De motor die er nu inzit schijnt een nieuwere te zijn die niet meer de balansassen heeft de garage zei een motercode met een D volgens mij(moet nog even navragen welke het nou precies is)

 

Oude moter was een CBAB motor met 195xxx gelopen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden