Ga naar inhoud
  • 0

Lekkende koppelingen inlaattraject TDI vastzetten?


Jorn

Vraag

Hallo allemaal,

 

Van het weekend kwam ik er achter dat m'n auto(130pk TDI) toch wel behoorlijk lucht lekt bij het accelereren.

Ik vermoed dat hij het al een tijdje doet maar dat ik hem nu pas hoor sissen omdat ik de bodemplaat en plastic cover bovenop er tijdelijk even af had ivm werkzaamheden aan de airco(en dus ook met ramen open rijd :P )

De auto is ook gechipt bij JD vorig jaar, dus de inlaatdruk zal hoger zijn dan af fabriek.

Ik kan niet precies zien welke koppelingen het precies zijn, want bij stilstaand gas geven sist hij uiteraard niet, maar ik vermoed dat het de koppelingen op de slang naar de intercooler toe, de slang van de intercooler naar de zwarte buis die achter de motor langs loopt en de korte slang die van deze buis naar de egr-klep loopt, omdat hier zwarte slurrie omheen te vinden is.

Het is ook te zien dat hier speling op zit en de nokjes van deze slangen die d.m.v. de veertjes vast gehouden worden enigszins versleten zijn.

De O-ringen heb ik al eens allemaal vernieuwd.

Hij blaast ook alleen tijdens het optrekken.

Nu kan ik natuurlijk deze 3 slangen incl. nieuwe O-ringen en veertjes bestellen en deze vervangen, maar ik ben bang dat de nieuwe weer vrij snel verslijten en eigenlijk vind ik dit ook wel een beetje zonde vant 3 slangen kosten al gauw 200euro terwijl er met de slangen niets mis is, het zijn alleen de koppelingen die niet goed meer vast blijven zitten.

Nu weet ik dat je ze met parkers vast kunt maken, maar ik boor liever geen gaatjes in deze onderdelen.

Heeft iemand ze wel eens op een alternatieve manier vastgezet(b.v. met een speciaal soort slangklem) of andere tips of ontkom ik toch niet aan nieuwe slangen?

 

Alvast bedankt, Jorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

7x O-ringen.

1x groot slangen 90c bocht bij de gasklep.

8x veertjes.

egr af doppen met blint plaats. 

gasklephuis goed schoon gemaakt.

nieuwe pakking voor de gasklephuis.

 

Met deze klachten van jou topic,

  heb ik voor een forum lid alles vervangen en nu is het opgelost  met ssssssst.

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is opgelost, ik heb er gisteren dikkere O-ringen tussen gezet, de slangen zitten nu muurvast, het kostte best wat moeite om de buizen er weer in te krijgen.

Hierna getest en..................nog steeds gesis :blink2:

Dus van een einddop voor riolering en een ventiel een testhulpmiddel gemaakt, slang bij de luchtinlaat eraf, dop erin, compressor met bandenvulapparaat erop en toen begon het gesis.

De stalen buis die onderaan loopt, waar een de 1e kant de slang die van de turbo komt in gaat en aan de andere kant de slang die naar de intercooler gaat weer uit komt, hier wasgewoon een gaatje in geboord iets uit het midden, ik vermoed om de beschermplaat aan de onderkant vast te zetten omdat de originele bevestiging in het midden hieraan niet goed meer was.

Dus met lucht erop iets uitgeboord, m5 draad in getapt en een kort boutje met locktite erop ingedraaid en geen gesis meer, en belangrijker, meer koppel met optrekken en bijna geen zwarte rook meer :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden