onderstaande txt heb ik ff gepikt van een website.
Verder ontopic:
Voor de DSG-bakken:
- Kijk naar eentje die een 'natte' koppeling heeft. Die gaan schijnbaar iets langer mee.
- Tijdens de proefrit verdient het de aanbeveling om in een drukke binnenstad te rijden of filerijden te simuleren. De bak moet niet 'stotteren', doet ie dat wel dan zou ik 'm laten staan.
- Schakelprogramma's moeten vloeiend gaan. Dus niet met slippende koppeling (merk je niet echt in rijgedrag, maar is wel zichtbaar op je toerenteller).
1.4TSI:
- Let op de turbo, is die al vervangen? Veel turbo's sterven tussen de 125.000 - 150.000km. Een nieuwe turbo is duur. Zo'n turbofluitje klinkt leuk, maar een turbo moet je niet kunnen horen fluiten als je veel vermogen vraagt.
- Zet 'm op de brug en kijk naar sporen van olielekkage. Met name het onderblok is gevoelig voor scheurtjes en dat wil wel eens wat gaan lekken. Sowieso hebben de TSI's (allemaal) wel een neiging tot behoorlijk olieverbruik. VW houdt een normverbruik aan van 1 liter olie per 1000km als "normaal" voor de meeste series van de T(F)SI-motoren.
- Als je de motor hoort 'klepperen' (heel opvallend geluid, als je het hoort snap je de benaming direct): laten staan.
- Alle motoren van de VW-groep die uitgerust zijn met directe injectie zijn kandidaten voor problemen door interne vervuiling. Dat komt eigenlijk doordat er te precies wordt ingespoten en de verbranding anders verloopt (m.n. meer roetafzetting in de motor). Dingen als EGR-kleppen, inlaat-/uitlaatkleppen raken vervuild en de motor krijgt het zwaar. Dat merk je onder andere aan wat roet uit de uitlaat onder vollast en sub-optimaal stationair lopen van het blok.
- Vliegwielen ... VW snapt die dingen nog steeds niet volgens mij. Al sinds de 1.9TDI met pompverstuivers hebben ze er problemen mee en dat is in de T(F)SI's niet anders. Reken erop dat je dat ding minimaal 1x moet gaan vervangen als je 100.000km met zo'n motor rijdt.
Overige dingen voor een Passat:
- Boordspanning is niet optimaal geregeld. Er worden vrij veel pieken en dalen doorgegeven aan met name de lichten. Reken er dus op dat je met enige regelmaat lampen staat te verwisselen tenzij je betere massa-aansluitingen maakt.
- De navigatiesystemen zijn diefstalgevoelig. Let daarnaast op de bediening er van, die moet vloeiend gaan, zonder haperingen.
- Parkeerhulpsystemen (de pukkels en de camera): Gevoelig voor nattigheid/vocht in het algemeen. Schieten wel eens in storing. Soms helpt het om die storing te resetten, soms heb je nieuwe pukkels en kabels nodig.
- Daarnaast de bekende kwaaltjes die iedere VW wel heeft. Ramen die af en toe niet meer omhoog of omlaag willen enzo. Komt met name bij wat oudere auto's (vanaf 5, 6 jaar) voor.
Als ik dit dus lees geeft dit geen goed gevoel.