Ga naar inhoud

chiel54

Members
  • Aantal items

    30
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over chiel54

  • Verjaardag 11-04-1974

Profile Information

  • Plaats
    Ridderkerk

chiel54's Achievements

1

Community reputatie

  1. Als ik mijn auto (3BG, 1999) door middel van mijn AB van het slot haal, blijft heel vaak (niet altijd...) de linkerachterportier op slot. Pas bij een tweede keer op de AB drukken, komt dan ook linksachter van het slot. Is dit een storing in de electronica, of is dit apart in te leren?
  2. Ik had beloofd wat uitgebreider te schrijven over het plaatsen van mijn trekhaak. Ik zal alleen die dingen noemen die ik bij de voorbereidingen en zoeken op het forum niet heb gevonden, maar die ik al doende tegenkwam. De afplaktape langs de randen van de bumper was denk ik een goeie. Zeker als je alleen werkt, is de bumper nog een heel ding, wat ook nog wat flexibel is. In iedere wielkast zitten drie torx schroeven die eruit moeten en naast de dorpel van de achterbak zitten aan elke zijde 2 grotere torx schroeven (zie foto 1). Ik heb vooraf ook een foto gemaakt van hoe de bovenrand van de bumper onder de rubberrand van de achterbak blijft. Dan kan de bumper eraf.....dacht ik . Maar het blijkt dat er aan de onderzijde ook nog een aantal torx zitten ik dacht in totaal 4, maar loop de hele rand langs en je komt ze vanzelf tegen. Aan beide zijkanten zit de bumper in een soort geleide rail. Je moet de bumper eerst iets naar achteren trekken en dan naar buiten toe en dan schiet hij uit deze geleiders. En dan heb je ineens een hele bumper in je handen. Bij mij was dit binnen het half uur voor elkaar (ik heb heel rustig gewerkt). De volgende stap is het verwijderen van de bumperbalk. Deze komt na montage van de trekhaak niet meer terug. De balk zit met vier bouten in de langsbalken van de Passat vastgezet. Ik dacht eerst dat de plastic bodemplaat in de achterbak er helemaal uit moest, eerlijk gezegd was ik daar al aan begonnen. Maar, dat is verloren tijd, want er zitten gewoon aan elke kant 3 stoppen in de plaat die je er met de hand uit kunt lichten en dan kom je de koppen van de bout gewoon tegen (zie foto 2). In totaal 6 dus, terwijl er maar 4 bouten zijn. Daar kom ik later op terug. Met een dopsleutel draai je simpelweg de vier bouten eruit (moeren zit vast aangebracht op de chassisbalk) en de bumperbalk kun je achterwaarts uit het chassis trekken. De precieze uitvoering van de trekhaak zal per merk verschillen (de mijne is een gdw, zie foto 3), maar het principe zal hetzelfde zijn. Je schuift de 2 balken van de trekhaak op de plaats van de bumperbalk en controleert of de vooraf aangebrachte gaten in de trekhaak overeenkomen met de gaten in de balk van de Passat. Wat blijkt: het gatenpatroon van 2 gaten van mijn trekhaak is anders dan die van de bumperbalk. Maar: niet getreurd , ik zei al dat er 6 posities in de achterbak te vinden waren. Blijkt dat de 2 gaten die niet overeenkomen verborgen zijn onder de laatste 2 stoppen, er is een meegespoten stickertje over de gaten aangebracht, dus denk niet dat je in je chassis hoeft te boren. Stickertjes verwijderen en vastzetten maar. Voor de bovenzijde (in de achterbak) zijn er 4 steunplaatjes meegeleverd die tussen de kop van de bout en de bovenkant van de chassisbalk moeten komen om goede ondersteuning te geven aan de kop van de bout. Dit geldt ook voor de onderzijde van de balk aan de kant van de moer, behalve voor de 2 bouten die gebruik maken van de oorspronkelijke ingelaste ‘moeren’ op de balk. Bij het hitteschild van de uitlaatpijp is dat wat prutsen, omdat dit plaatje tussen het hitteschild en de balk moet komen. Om daar goed bij te komen haal ik aan de linkerzijde een plastic beschermkap los (zie foto 4) en lukt het goed om het plaatje aan te brengen (zie foto 5). Nu zit de balk van de trekhaak gemonteerd. Ik heb een 7-polige plug-and-play stekker meegeleverd gekregen. De stekkerdoos wordt eenvoudig op de balk gemonteerd en de kabelboom gaat via een gat de ruimte bij het linkerachterlicht in. Er is een vervangende stop meegeleverd die in dit gat past zodat de kabelboom zonder problemen waterdicht naar binnen kan worden geleid (zie foto 6). In de achterbak leidt een deel van de draden naar het rechterachterlicht. Aan beide zijden wordt er een stekker tussen de bestaande stekkers van de achterlichten geplaatst en alles werkt! Heel simpel. Ik krijg ook nog wat hulp van mijn 3-jarige zoon (zie foto 7) die adviseert de aarde draad aan het hijsoog te monteren . Nu kan de bumper worden teruggeplaatst. Ik moet hiervoor toch een kleine strook van de onderzijde van de bumper weghalen met de Dremel, zie foto 8 , jammer, maar er is gelukkig niets van te zien na het monteren van de bumper . Terugplaatsen van de bumper gaat gewoon in omgekeerde volgorde. Opletten dat de rand van de bumper bij de dorpel van de achterbak onder de rubberrand valt. Ook moet je even opletten dat aan beide zijkanten de bumper in de geleide rail valt,die je daarna iets naar voren schuift zodat de bumper op zijn plaats komt te zitten. Kan volgens mij niet missen. Vier torxs bij de achterlichten, 6 in de wielkasten en een stuk of wat aan de onderzijde. Ik moet de echte haak nu pas monteren op de trekhaakbalk door middel van 4 bouten. Op foto 9 zie je het eindresultaat. Al met al heeft het mij 5 uur gekost, maar ik heb het rustig aan gedaan, heb een paar keer moeten zoeken, foto’s maken voor dit verslag, lunchen. Ik denk dat ik het nu in de helft van de tijd zou kunnen. Ik heb nog veel meer foto’s dus, als er nog vragen zijn.....
  3. sam: de bumper glijdt bij mij gewoon boven de rubber in een kier tussen het rubber en de dorpel van de achterbak. Ik heb geen problemen met het sluiten van de koffer. Jee: Ja, ik was even bang dat ik in mijn chassic balk moest gaan boren, maar er zat een stickertje die ik met wat gepruts kon verwijderen.
  4. Ja, ja, na enige uren klussen is het dan gelukt. De trekhaak zit eronder. Ik wilde alvast een 2-tal fotos plaatsen, ik heb er nog veel meer. Misschien zijn ze wel illustratief voor anderen. Want al doende, kom je toch nog wel wat dingen tegen die nergens beschreven staan. Al met al is het zonder problemen verlopen. Zie de onderstaande foto's. Na een half uur was de bumper er helemaal af en na nog eens 20 minuten de stootbalk eruit. Later hoop ik een uitgebreider reactie te schrijven.
  5. Precies hetzelfde hier. Wat je ook doet, het lukt ze iedere keer weer.
  6. Dat is een duidelijk antwoord. Gewoon bij de dealer halen?
  7. He! Wat goed! Ik zal als ik bezig ben ook foto's maken van de hele operatie. Had jij niet met schilderstape je lak en bumper wat afgeplakt? Dat vond ik wel een goeie!
  8. Bij mij zijn bij 3 van de 4 roosters de lampjes uit, ontdekte ik gisterenavond. Als ik het hele verhaal hierboven lees, zijn eigenlijk altijd de lampjes gewoon stuk. Klopt dit? Ik hoef dan denk ik niet op zoek naar een losse stekker of zekering?
  9. Hoe vaak moet je het leer behandelen? Is 1 keer per jaar voldoende?
  10. Er zit toch een standaard stop waar een gat zit waardoor je naar binnen kunt? Die na afloop inderdaad goed dichtgemaakt moet worden.
  11. Ik zal wel met een vlaggetje zwaaien..... Ik heb een plug en play aansluiting en maar 7-polig, dus ik heb de meest makkelijke versie...
  12. Ik heb vanavond en zaterdag gereserveerd voor het plaatsen van een trekhaak. En ja, ik ga het zelf proberen. De beschrijvingen die hier te vinden zijn, geven me voldoende vertrouwen dat het moet lukken. Ik hoop een aantal foto's te maken tijdens het afbreken en opbouwen. Ik houd jullie op de hoogte.
  13. Ja, die heb ik gevonden, de achterbumper wel, maar het gaat me om de panelen in de achterbak.
  14. Sorry, misschien ben ik wel een beetje veeleisend. Maar weet je, ik ben erg blij met m'n nieuwe wagen dus ik wil niks verknallen...
  15. Nou, ik heb het aangedurfd de volgende stap zelf te doen. Een trekhaak plaatsen. Toch handig met de vakantie voor de deur. En...zelf doen scheelt toch ruim 200 EURO! Ik heb via het forum en de documentatie bij de trekhaak veel gevonden over hoe de bumber enzo te verwijderen en de haak te plaatsen. Waar ik nog benieuwd naar ben zijn de volgende dingen: 1. Als alle boutjes die de bumper vastzetten losgehaald zijn, klemt hij nog vast op een of andere manier. Ik heb iemand horen zeggen dat je aan beide zijkanten de bumper iets naar buiten moet buigen om hem er goed af te kunnen schuiven. Wie heeft hier ervaring mee? 2. In de beschrijving staat heel schematisch dat ik in mijn Variant (van 1999) het linkerpaneel aan de binnenzijde moet verwijderen. Ik vraag me af of dit echt nodig is om de stekker op het achterlicht te kunnen aansluiten. Zo ja, hoe haal ik dit paneel eruit? 3. De kabel die door de achterbak naar het andere licht moet, 'plak' ik die gewoon tegen de bodem, onder de afdekplaat van het reservewiel, of moet ik ook de dorpel verwijderen? Zo ja, hoe gaat dit dan? Ik heb er veel vertrouwen in dat jullie me kunnen helpen. Ik sta iedere keer weer versteld wat ik hier kan vinden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden