Ik heb een vraagje, niet echt een vreselijk groot probleem maar om erger te voorkomen.....
Het gaat om mijn Passat 2.0i 85 kW van 1996.
Wanneer ik het gas los laat en de koppeling intrap, valt het toerental even terug naar 500 tpm. Meestal herstelt hij zich direct naar het juiste stationair toerental (+/- 850 tpm). Maar het komt regelmatig voor dat hij afslaat. Dit komt het meeste voor onder de volgende omstandigheden:
-warme motor
-wat vochtiger weer
-gas los bij toerentallen tussen +/- 1500 en 2000 tpm
Maar ook onder andere omstandigheden komt dit voor. Opvallend is dat de kans dat het goed gaat groter is bij gas loslaten bij hogere toerentallen (2500 - 3000 tpm), maar ook weer niet altijd.
Een enkele keer valt hij terug naar 500 tpm, "redt het dan net" maar gaat onregelmatig lopen tussen 500 en 1000 tpm. Geef ik dan een heel klein beetje gas, dan komt hij weer op het juiste stationair toerental. Geef ik iets teveel gas, dan slaat hij af. Als hij wel weer op het juiste toerental is gekomen, dan slaat hij alsnog af bij het wegrijden.
Mijn vorige auto, een Toledo met dezelfde motor, had hetzelfde probleem. Ik wijtte dat toen aan de LPG-installatie (ook al had hij het probleem ook op benzine). Maar nu deze het ook heeft, lijkt het me dat het wel eens een typische kwaaltje van deze motor kan zijn (of van mij ).
Het is voor mij geen schokkend probleem, ik heb er al mee leren leven (koppeling pas intrappen wanneer het stationair toerental bereikt is). Maar ik zou het liever opgelost zien, of in ieder geval zeker weten dat het geen kwaad kan. Ergens in Mei gaat hij voor beurt en APK naar de garage. Zij kunnen dit vast wel voor me uitzoeken. Maar omdat dit wellicht een zoekplaatje is, kan het me veel werkplaatsuren schelen als ik weet waar te beginnen.
Iemand een idee