Ga naar inhoud
  • 0

Koelvloeistof Lek


wbloemen

Vraag

Hallo iedereen,

 

Sinds eergisteren heb ik een serieuse lek in mijn koelvloeistofcircuit. (Passat 3B 1.9 TDI 110pk) Het is alleen heel vreemd gegaan.

Het heeft die nacht -16°C gevroren en mijn wagen staat gewoon op de oprit. S'morgens heb ik mijn wagen gestart en ben ik ermee naar mijn werk gereden.

Mijn werk ligt ruim 40 km ver en ik rij er ongeveer 45 minuten op, geen snelle rit dus.

Na een kleine 4 uur werken rij ik terug naar huis en vanuit thuis rij ik enkele minuten later naar de tandarts allemaal zonder problemen. Toen ik bij de tandarts vertrok werkte plots mijn verwarming niet meer, nu ik ben geen garagist want dan had ik toen al kunnen bedenken dat het de koelvloeistof wel eens kon zijn, stel je maar eens voor buiten -8°C en dan rijden 't ijs stond aan de binnenkant van mijn raam. :(

Na ruim 20 minuten begon het lampje van de koelvloeistof te branden en de moter was oververhit. Mijn wagen aan de kant gezet en het reservoir gecontroleerd. Volledig leeg!!!! Hem in de winkel snel effe wa koelvloeistof gahaald 5L terug bij mijn wagen reservoir vol gedaan en auto gestart. Reservoir was binnen de minuut alweer leeg!!!

De koelvloeistof komt niet terug in het reservoir maar loopt gewoon weg. Ik zie geen lek maar wel dat het onder de auto uit loopt. Heb nog geen tijd gehad om naar de garagist te gaan. Weet er iemand wat er aan de hand kan zijn? En wat me dat eventueel gaat kosten?

Alvast bedankt

 

Met vriendelijk groeten,

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
idd maar je zou ook niet zeggen dat het vorstschade is als je er eerst nog 40 km mee hebt gereden

 

Hallo,

 

Bedankt voor jullie snelle reactie

Even een kleine correctie ik heb er twee keer 40 km dus 80 km mee gereden voordat er iets aan de hand was?

En moet ik ergens op letten als ik de motorbeschermplaat aan de onderzijde ga verwijderen om te kijken wat er nu kapot is?

 

Met vriendelijke groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Klinkt toch naar vorstschade, ergens een slang gebarsten of iets anders. Prijs is zo niets zinnigs over te zeggen, dan zul je toch eerst de motorbeschermplaat aan de onderzijde moeten verwijderen om te bekijken dat er nu kapot is.

 

Hey,

 

Bedankt voor je reactie

En moet ik ergens op letten als ik de motorbeschermplaat aan de onderzijde ga verwijderen?

Of kan ik die er gewoon onderuit schroeven?

 

Met vriendelijke groeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er onderuit is doorgaans geen probleem, gesteld dat je over een brug beschikt. Met deze temperaturen zou ik niet op de grond liggen. Mijn ervaring is dat het terugplaatsen meer werk is omdat het een kunststofplaat is, ook kunststof schroeven maar er moeten meerdere plaatdelen bij de wielkasten bijeengeschroefd worden. Je komt eigenlijk net een paar handen tekort.

Over je lekkage, dat kan een slang zijn, de radiator en in het slechtste geval een vorstplaat in je motorblok. Dat zijn die ronde plaatjes die verdiept in het blok zitten, het lijken op afgedopte gaten. Had je koelvloeistof nog voldoende vorstbeveiliging? Ik weet zo niet of moderne blokken nog over deze dingen beschikken, dacht het wel.

Maar als je zoveel vloeistof verliest moet je dat toch ook van boven kunnen zien? Zaklamp? Afdekplaat bovenzijde motorblok verwijderen is volgens mij eenvoudiger. Maar ik heb dan geen diesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb gisteren de bodemplaat verwijderd en ben op zoek gegaan naar de lek.

De preciese lokatie kon ik niet vinden maar het liep (als je in de auto zit aan de rechterkant) van men moterblok omlaag.

De vloeitof begint te lopen vanaf het moment dat ik het in het reservoir giet. Zonder draaiende moter!Heeft er iemand misschien een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt.

Mvgr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is nog steeds erg moeilijk te zeggen. Wat je wel kunt zeggen is dat het volgens mij niet in het primaire cirquit zit, dus voorbij de thermostaat. Volgens mij heb je een AFN-motor en daarvan zitten de hoofdkoelslangen (tussen radiator en blok) aan de bestuurderskant. Volgens mijn info zit rechts alleen wat leidingwerk naar de interieurverwarming. Hoe dan ook klinkt het alsof je toch even van boven moet gaan kijken. Die afdekplaten boven het blok zijn vrij simpel te verwijderen en dan heb je meer zicht op waar het nu precies vandaan komt. Het zou helemaal mooi zijn als je dan een foto kunt maken/plaatsen van het lekke onderdeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk eens of er geen vriesplug lekt, dit zijn ronde plaatjes in het blok geslagen, om te zorgen dat je blok niet stuk vriest.

Bij elke cylinder zit er een aan de zijkant van het blok. Misschien is dit het geval. Denk zo'n 3cm doorsnede, als ik me goed herinner.

 

Zo'n plaatje heb ik toen ik 20 jaar geleden nog bij de vw werkte, wel eens aan een monteur uitgedeeld, had het ook nodig ivm kou /lekkage.

 

Je thermostaat werkt wel nog?, aangezien je een kokende motor had. Of lekte hij zoveel, dan is gewoon de vriesplug/dop er echt uit.

 

Sorry Garfield, had jouw reactie nog niet gelezen!!! oeps...

 

suc6.

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alvast iedereen bedankt voor de reactie maar jammer genoeg kan ik de lek zelf niet vinden (kan de vriesplaatjes ook niet localiseren) dus afspraak bij de garagist gemaakt en morgen kan ie binnen.

 

Met vriendelijke groeten

 

EDIT 3V: ik heb het laatste deel uit deze vraag even weggehaald omdat je de vraag ook al in een ander topic hebt gesteld. Daar staat 'ie inderdaad beter op zijn plek: viewtopic.php?f=109&t=26845

Als een vraag op 2 plaatsen tegelijk wordt gesteld wordt het nogal gauw een chaos met de beantwoording :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm, hier waarschijnlijk hetzelfde probleem. Rijd vandaag terug naar huis en gaat het lampje van de koelvloeistof branden. Ik ben direct gestopt en is het reservoir helemaal leeg. Voorzichtig naar de garage gereden, maar die hadden het te druk om het even te controleren. Heb daar veel originele VW koelvloeistof gekocht (G12) en weer volledig bijgevuld (1,5 liter).

 

Ik las pas achteraf dat ik eigenlijk de koelvloeistof moest mengen met een aantal procenten water. Dit heb ik niet gedaan. Kan dit direct kwaad?

 

Nu maar even in de gaten houden of hij weer leeg loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden