Ga naar inhoud

  • 0

Slecht remmen 3C in de regen **update op P3**


Eric

Vraag

Vorige week zaterdag reed ik naar Oostenrijk en hadden zo'n beetje de hele weg regen.

Opzich niet zo erg, maar wat me opviel was het slechte remmen van m'n 3C als ik een kilometer of 10 à 15 niet geremd had.

Bij het intrappen van de rem gebeurd er dan de eerste meter helemaal niets :( , vervolgens trap je dan harder en "pakt" hij pas. Maar remt dan ook ff wat scheef om dan pas goed te remmen..... Direct daarna remmen is geen punt.

Nu weet ik dat er zich een waterfilm op de schijven kan vormen, maar dat zou na 1 omwendeling (ongeveer 2m) weg moeten zijn, dit duurde echt veel langer.

 

Morgen gaat hij naar de dealerd.

Iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

De 3C is juist voorzien van een 'remschijvenwisser'. Bij regen wordt er zeer licht druk opgebouwd in het remsysteem waardoor de waterfilm van de schijven verwijderd wordt. Om de 5 min wordt gedurende 15 omwentelingen van de wielen het systeem geactiveerd. Hierdoor wordt een betere remwerking verkregen.

 

Als je auto scheef trekt bij het remmen zou ik inderdaad even langs de garage gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
om eerlijk te zijn vind ik de 3c niet zo super remmen; moet vrij hard doordrukken om een redelijke remvertraging te krijgen.

En heb nog wel een sportonderstel met breed rubber...

 

Maar goed, je kan niet alles hebben ;-)

 

Niet super remmen is altijd nog wat anders dan helemaal geen vertraging..... :x

Ze hebben vanmiddag in ieder geval een defecte ABS/ESP kabel gevonden rechtsvoor, maarja of dat de oorzaak is betwijfel ik eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
winterbanden remmen wel iets minder in de regen dan zomerbanden vind ik (en sommige autobladtesten met mij).

 

Tinus,

Dit heeft niets met MINDER remmen te maken,maar met helemaal GEEN vertraging voor de eerst seconde of wat.

Bij een snelheid van 120 of 140km/h is dat toch zo'n 35m....en da's best veel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dit heeft niets met MINDER remmen te maken,maar met helemaal GEEN vertraging voor de eerst seconde of wat.

Bij een snelheid van 120 of 140km/h is dat toch zo'n 35m....en da's best veel

 

Da's best heftig. Dan helpt alleen een bezoekje aan de garage nog maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er staat me iets van bij dat iemand anders op dit forum met zijn 3C dit probleem ook heeft gehad, wat resulteerde in een kopstaartbotsing in Duitsland. Ik kan er alleen niet meer opkomen wie dat was en of de oorzaak daarvan ook boven tafel is gekomen. Volgens mij waren er verdenkingen richting de brake-assist, die zou moeten helpen bij een noodstop. Die zou juist averechts werken of zoiets.

 

EDIT: gevonden. viewtopic.php?f=118&t=25529

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijne remt juist als een idioot...

 

Remt 3x zo hard als m'n vorige auto (opel corsa uit begin 2006), hij remt ook beter dan de t5 van de zaak...

 

Laatst nood stop moeten maken (kwam aan met 140 / 150 reed er iemand met 60 voor me, en kon niet uitwijken). En remde super! Alarm lichten meteen aan etc etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
winterbanden remmen wel iets minder in de regen dan zomerbanden vind ik (en sommige autobladtesten met mij).

 

Tinus,

Dit heeft niets met MINDER remmen te maken,maar met helemaal GEEN vertraging voor de eerst seconde of wat.

Bij een snelheid van 120 of 140km/h is dat toch zo'n 35m....en da's best veel

 

Dat begreep ik ook wel, maar zoek hardopdenkende naar een mogelijke oorzaak om jou te helpen.

Afstrepen van mogelijke oorzaken 8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Er staat me iets van bij dat iemand anders op dit forum met zijn 3C dit probleem ook heeft gehad, wat resulteerde in een kopstaartbotsing in Duitsland. Ik kan er alleen niet meer opkomen wie dat was en of de oorzaak daarvan ook boven tafel is gekomen. Volgens mij waren er verdenkingen richting de brake-assist, die zou moeten helpen bij een noodstop. Die zou juist averechts werken of zoiets.

 

EDIT: gevonden. viewtopic.php?f=118&t=25529

 

 

Ja, dat is de topicstarter zelf..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Maar dan heb ik gelijk mijn antwoord, probleem uit dat andere topic is nog steeds niet boven tafel dus...

 

3V en Vdub,

 

Klopt, dat ben ik inderdaad.

Probleem is dus nog niet verholpen na de vorige melding.

Ik heb het op de heenreis naar Oostenrijk weer gehad....

Ze hebben vandaag een kabel rechtsvoor vervangen van de ABS/ESP en tevens een melding bij PON gemaakt (voor wat dat waard is...)

Het zou mij niets verbazen als het iets electronisch is, maar kan dat niet bewijzen uiteraard. Jij wellicht Vdub?

Heb hem vanmiddag weer teruggekregen, maarja lekker voelt het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is het probleem ook bewust op te roepen? Ik bedoel, als het goed is wordt niet alleen de snelheid waarmee je het rempedaal indrukt gemeten maar ook de snelheid waarmee je het gaspedaal loslaat. Als je op die manier een noodstop simuleert, wacht 'ie dan altijd even met remmen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik denk zelf ook dat je botsing en dit met nat weer van hetzelfde oorzaakje een probleem is..

 

Dat denk ik ook. Het voelde vorige week exact hetzelfde als toen ik die aanrijding had.....

Omstandigheden waren anders, toen was het mooi weer en droog terwijl het vorige week erg nat was.

Ik zie wel een overeenkomst met de snelheid, in beide gevallen werd er harder gereden dan normaal gesproken in NL.

 

Ik hoop dat ze snel iets vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is het probleem ook bewust op te roepen? Ik bedoel, als het goed is wordt niet alleen de snelheid waarmee je het rempedaal indrukt gemeten maar ook de snelheid waarmee je het gaspedaal loslaat. Als je op die manier een noodstop simuleert, wacht 'ie dan altijd even met remmen?

 

3V,

 

Nee het is helaas niet te simuleren. Ik heb regelmatig die omstandigheden nagebootst: snel gas loslaten en snel en hard remmen. Iedere keer ging hij dan netjes vol in de ABS (brake assist dus).

Heb de indruk dat het zich voordoet als ik een tijdje (redelijk) snel heb gereden, een tijdje niet heb geremd en dan ga "aanremmen" omdat de snelheid er wat uit moet. Het zijn heus geen noodstops die ik iedere keer moet maken, je ziet in de verte dat het wat zachter gaat en dan begin ik al wat te remmen, dit doe je met name in Duitsland bij hoge(re) snelheden.

Zou dus ook een vacuüm te kort kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben net nog bij de dealer geweest, ze hadden contact met Pon gehad en wilde graag de software van de ABS/ESP unit uitlezen en opgestuurd hebben.

Het lijkt erop dat de "wis-functie" zowiezo niet werkt. Daarnaast denkt ook Pon dat het nog wel eens een software issue zou kunnen zijn.

Men lijkt er (nu) in iedere geval serieus mee bezig. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden