Ga naar inhoud

Haaienvin Antenne in kleur van de auto.


VolkswagenPassat

Aanbevolen berichten

Mijn antenne is aan vervanging toe.

De rubberen omhulsel is gescheurd.

Ziet er niet netjes meer uit.

Nu kwam ik deze advertentie tegen op marktplaats.

Zit er erg netjes uit, vooral op mijn Inky Blue Passat Variant.

 

Heeft iemand hier ervaring mee en is dit gewoon thuis te monteren ?

 

http://link.marktplaats.nl/214129510

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met "dummy", ik ben ook wel geinteresseerd in zoiets ter vervanging van mijn antenne (zelfde problemen, rubber heeft zijn langste tijd gehad) volgens mij moet je ook bij de vervanging van een org antenne de bekleding demonteren............dan liever zo'n haaievinneke d'rop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dummy als zijnde voor de optiek, het gezicht, de "mooi-igheid".

 

Net als hierboven aangegeven wordt, VauWee heeft geen haaievin-antennes met radio (FM/AM), alleen met GPS, GSM of GPS+GSM (en inderdaad evt. standkachel).

Bij VauWee-auto's die "af-fabriek" een dergelijke (sharkvin)antenne hebben, hebben de (FM/AM) radio-antenne in de zij- cq. achterruit zitten.

 

Wij hebben gekeken naar alternatieven zoals een "echte"sharkvin, maar het resultaat was niet echt positief voor (FM/AM) radio-ontvangst t.o.v. een spriet.

Zoals;

http://www.kew.nl/kew.aspx?p=138

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey...

 

Ik heb ook een poging gedaan om deze Sharkvin te monteren, maar helaas tot op heden geen succes.

Dan moet ik er bij vertellen dat ik hem voor m'n CR-V ( :embarassed: ) heb geprobeerd.

Maar omdat de adverteerder aangaf dat hij ook voor een Honda zou passen, heb ik me maar als proefkonijn opgeworpen... :cry:

 

Welnu, de Sharkvin is inderdaad leeg, maar het is geen dummy.

Je hebt inderdaad van die dummies (zag ze bij de Gamma liggen...) die je over je bestaande antenne heen kunt schuiven (en plakken) als je je staafantenne eraf draait.

 

Dit is niet zo'n dummy, het is wel degelijk een originele VAG-sharkvin.

 

Kijk maar:

P1030264.JPGP1030262.JPG

Zo kreeg ik hem thuis, gespoten en wel.

 

Je moet het maar zien als een voor VAG-auto's voorbereide antenne. Want de bedoeling is namelijk dat je de inhoud van je oude antenne, incl printplaat, volledig overzet op deze sharkvin. Voor jullie, voor VW's, zou het plug&play moeten zijn.

 

Overigens, vind ik de prijs nog wel redelijk voor zo'n originele VAG-Sharkvin 'conversie antenne': 29 euro ongespoten, 39 euro inclusief spuiten in de kleur van je auto.

 

Originele Honda CR-V antenne:

P1030300.JPG

Zoals je ziet, zit er nogal wat elektronica in, wat ik niet had verwacht...

 

En dit is de Sharkvin van MP:

P1030301.JPG

Je ziet, hij is nogal leeg, heel leeg...

 

Zie de verschillen:

P1030303.JPG

 

Nu zou ik de printplaat over kunnen zetten (overigens de antenne-bedrading zit op de printplaat vastgesoldeerd...), maar helaas de CR-V printplaat past niet (met de originele schroeven) in de nieuwe behuizing.... :(

 

Nu zou het met jullie Passat-antennes wel moeten passen en zou het Plug&Play zijn...

 

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het overzetten van deze antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb contact gehad met de verkoper.

Hij vertelde mij het volgende:

 

Voor de montage van de haaievin zul je de bekleding van de hemel los moeten halen. Daarna zul je de oude antenne moeten verwijderen. Het is mogelijk de bedrading van de oude FM/AM antenne over te zetten in de nieuwe haaievin antenne. Ik moet er wel bij zeggen dat de mensen bij VAG dit er niet zo voor bedoeld hebben. Ik heb het zelf gedaan omdat ik de haaievin een stuk mooier vond dan de bekende "spriet" op het dak. Uiteindelijk blijft het ook een optische modificatie, waarbij je niet moet verwachten dat de ontvangst beter wordt t.o.v. je huidige antenne. Dit zal zeker niet gebeuren.

 

Ik heb dus de oude antenne verwijderd, en de nieuwe haaievin voorzien van een koperen buisje die tot bovenin de haaievin loopt (niet bijgeleverd). Hierna heb ik de haaievin op het dak geplaatst. De originele montageringen zijn wel bijgeleverd, dus bij de VAG groep past dit perfect (overige merken veelal ook). Overigens is het metalen buisje niet noodzakelijk, maar dat is ook weer afhankelijk van de ontvangst die je op dit moment al hebt. Types VW's van BJ 2005 hebben bijvoorbeeld een erg slechte ontvangst, en daar zal de werking van de haaievin mogelijk ook niet erg goed uitpakken. De types met geintegreerde antennes in de achterruit kunnen daarentegen wel weer redelijke ontvangst behalen.

 

Het hangt er uiteindelijk allemaal vanaf wat je zelf wilt. Een verbeterd uiterlijk en misschien wat concessies doen aan de ontvangst, of het zo laten en "leren leven" met de spriet.

 

Ik heb geen How-to over de aansluiting. Het inbouwen op zich is niet zo'n heftige ingreep om hier foto's van te maken, leek mij. Mocht je nog wat willen weten, hoor ik 't.

 

Mvg Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal met B5-5racer's stelling eens, dat is mijn ervaring ook;

Is het niet opvallend hoe weinig OEM haaievin-antennes te koop zijn in de (vrije) markt voor radio (FM/AM) ontvangst?

(wel veel voor GSM en GPS en combinaties daar van).

 

Blaupunt, een redelijk grote speler in de OEM-markt, heeft een haaievin met radio-ontvangst, maar dan nog steeds met spriet;

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=370504

 

Ik heb die paar die wel beschikbaar zijn, open gemaakt, en naast de "bekende" (lees: versterker) electronica, zit er als antenne in de stulp een print met daarop een langer print-spoor in een zig-zag configuratie. Onderandere de (fysieke) lengte van de antenne is van belang voor goed ontvangst. Zo zit er vaak in de "overbekende" spriet een lange dunne draad van behoorlijke lengte die om een glasfiber staaf gewikkeld is.

Daar kan een print met daarop een zig-zag spoor (zoals vaak in een haaievin-antenne zit) qua lengte (en dus ontvangskwaliteit) niet tegenop.

 

Dat een haaievin voor GSM een ander geval is, ligt aan het feit dat die op een andere (hogere) frequentie werkt, en dus de benodigde antenne-lengte veel korter is.

 

Een andere mogelijkheid is je achterruit-verwarming als antenne te gebruiken (wat vaak het geval is bij moderne autos).

Zoals;

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=320889

 

Voordeel is dat je de "haaievin" als optiek kunt gebruiken (dus niet functioneel of je kunt de GSM versie gebruiken) en de radio loopt dan via de achterruit-verwarming.

 

Het beste resultaat blijf je houden met een spriet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Midiman,

 

Dat noem ik nou nog eens een gouden tip.

Ik denk dat ik hem inderdaad op mijn achterruitverwarming aan ga sluiten.

Ik moet wel zeggen dat als ik de antenne spriet los draai dat het signaal wel minder wordt maar het is te doen.

Ik luister zelf altijd naar radio 538 en die is prima te ontvangen.

Dus de haaievin ga ik monteren en dan zie ik nog wel of ik de antenne ga verplaatsen.

Ik zie er alleen tegenop om bekleding aan de binnenkant (dak) los te halen.

Er staan wisselende berichten op het forum maar de meeste hebben er veel moeite mee.

Iemand ervaring en een handige tip ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

VWPassat2003Variant,

 

Het klopt dat sterke zenders, (zoals Radio 538, waarschijnlijk) en je regio waar je op dat moment bent, invloed heeft "hoeveel" antenne je nodig hebt.

 

De hemel-bekleding loshalen is inderdaad een uitdaging;

Ik meen dat ik op dit geweldige forum een onderwerp gezien heb hoe bij de variant gemakkelijk(er) bij de antenne gekomen wordt, zonder dat je alles moet loshalen. Ik zou adviseren de zoek-funtie eens te gebruiken, en zoeken op "antenne". "hemelbekleding", etc.

Ik heb een sedan, en dat was een b.tch om (gedeeltelijk) los te halen, resultaat is matig (vindt ik).

 

Als je interesse hebt in zo'n achterruit-verwarmings-antenne, hoor ik dat, we hebben er hier nog een paar (van Conrad Electronics) splinternieuw liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had bij mijn oude auto ook zo'n haaievin antenne (orgineel VW) en de look is echt goed. Het plaatsen is zo gedaan, de panelen bij de achterklep loshalen (van het dak en de zij stylen) en dan kun je voorzichtig de bekleding naar beneden duwen om ruimte te maken om met je hand en sleutel de moer los te draaien. Daarna in de andere volgorde weer alles terug monteren... wanneer de nieuwe antenne er op zit uiteraard.

 

Succes... wanneer je vragen heb hoor ik het wel.

 

De antenne heb ik later verkocht aan Den en Bren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had bij mijn oude auto ook zo'n haaievin antenne (orgineel VW) en de look is echt goed. Het plaatsen is zo gedaan, de panelen bij de achterklep loshalen (van het dak en de zij stylen) en dan kun je voorzichtig de bekleding naar beneden duwen om ruimte te maken om met je hand en sleutel de moer los te draaien. Daarna in de andere volgorde weer alles terug monteren... wanneer de nieuwe antenne er op zit uiteraard.

 

Succes... wanneer je vragen heb hoor ik het wel.

 

De antenne heb ik later verkocht aan Den en Bren

 

Leuk om te horen dat het goed te doen is.

Wat hier vooral de vraag is, is of de ontvangst redelijk blijft.

Ben erg benieuwd hoe jij dat ervaren hebt.

Een alternatief is een product van de Conrad waarmee je de ontvangst regelt via de achterruitverwarming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze haaienvin erop. Is ook een leeg omhulsel waar wel een verbinding kan worden gemaakt (via dun ijzeren draadje) tussen de antenne aansluiting en de ijzeren haaienvin. Radio ontvangst is wel bagger en werk nu met een extra opplak antenne wat ook nog niet alles is.

 

haaievin.gif

Jij heb deze in Elst op de meeting gekocht toch?

Ik heb de haaievin er inmiddels vanaf gehaald en de orginaleer weer op gezet veel beter ontvangst.

:cry: wel zonde vond het wel mooi staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze haaienvin erop. Is ook een leeg omhulsel waar wel een verbinding kan worden gemaakt (via dun ijzeren draadje) tussen de antenne aansluiting en de ijzeren haaienvin. Radio ontvangst is wel bagger en werk nu met een extra opplak antenne wat ook nog niet alles is.

 

haaievin.gif

Jij heb deze in Elst op de meeting gekocht toch?

Ik heb de haaievin er inmiddels vanaf gehaald en de orginaleer weer op gezet veel beter ontvangst.

:cry: wel zonde vond het wel mooi staan.

 

Als ik eerlijk ben Marcel, vind ik de originele mooier dan de haaienvin... Ieder zijn mening en smaak he! :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op http://www.passatplus.de/umbauteile/antenne/index.htm staan verschillende antenne's ook de originele VW Haaievin.

Maar deze zijn inderdaad alleen geschikt voor GSM / GPS.

Tevens staat er wel een andere ( duurdere ) oplossing voor FM ontvangst namelijk een antenneset van een Mercedes SLK die je in de bumper kunt aanbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik heb de originele Vw Golf V antenne (Art. 1K0035507D ) besteld. Deze ga ik binnekort maar eens monteren.

Dit is trouwens wel een dummy, hier zit dus helemaal niets in! Ik gebruik m'n radio toch niet voor FM ontvangst, maar sluit de draad wel aan op een koperen buisje zodat, mocht ik hem nodig hebben wel nog iets van ontvangst heb.

 

Ik laat hem spuiten in de carosseriekleur en zal dan eens foto's maken.

Heeft trouwens iemand de link naar het loshalen van de dakhemel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Hallo.

 

Ik was even julie berichten aan het lezen over de haaienvin antenne, ik heb gister dus ook eerst een dummy gekregen maar na even zoeken bij de dealer in de computer blijkt er dus ook een complete te zijn met radio antenne erin kost rond de 50 euro maandag ophalen.

 

Groeten Peter.

 

 

Op http://www.passatplus.de/umbauteile/antenne/index.htm staan verschillende antenne's ook de originele VW Haaievin.

Maar deze zijn inderdaad alleen geschikt voor GSM / GPS.

Tevens staat er wel een andere ( duurdere ) oplossing voor FM ontvangst namelijk een antenneset van een Mercedes SLK die je in de bumper kunt aanbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden