Ga naar inhoud
  • 0

Trillende versnellingspook


Diffus

Vraag

Sinds kort heb ik een Passat 3BG 2.3 V5, afgelopen weekend reed ik voor het eerst 140Km/u + met de auto, daarbij begon de versnellingspook heel irritant te trillen.

De auto draait dan iets meer dan 4000tpm en versnelt wel nog steeds bij gasgegeven. Zodra ik de versnellingspook vasthoud stopt het trillen. Ditzelfde gebeurt als ik de auto flink doortrek in de toeren.

Bij het stilstaan kan ik de versnellingspook zonder koppeling in de 1ste, 2de en 3de versnelling zetten. De 4, 5 en de achteruit gaat niet zonder koppeling.

 

Weet iemand wat dit kan zijn. Ik heb Derkjan’s verhaal gelezen http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=109&t=25934

Deze had ook een dergelijke storing maar in tegenstelling tot bij hem doet mijn auto dit pas bij hogere toerentallen (4000tpm+)

 

Zelf heb ik het idee dat het ligt aan de koppeling.

In de 4de versnelling wegrijden lukt niet, de motor slaat dan af.

 

Wie weet wat het probleem kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Bij het stilstaan kan ik de versnellingspook zonder koppeling in de 1ste, 2de en 3de versnelling zetten. De 4, 5 en de achteruit gaat niet zonder koppeling.

Ik neem aan dat je hier niet bedoelt bij stilstaan met draaiende motor? :angel:

Volgens mij is dit wel normaal. In de hogere versnellingen is de kans dat de tandwieltjes precies goed staan gewoonweg veel kleiner als in de lagere versnellingen. Omdat bij stilstaande motor de synchromeshringen niet werken kun je 'm dan niet in de hoogste versnellingen krijgen.

Helaas kan ik je verder niet echt helpen. Is het een 4Motion of een voorwielaandrijver?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het probleem zit in je Homokineet(en).. de binnenste(bakzijde). heb dit vaker meegemaakt, kan worden verholpen door de binnenste homokineeten te wisellen van Links naar rechts. zo is de aandrijfkracht waarmee ze ingesleten zijn andersom.

dus steekassen eruit, en de binnenste homokineten wisselen.. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is een van je Ashoezen ooit vervangen.. ? het binnenste homokineetverhaal is zeer bekend bij Golf,leon,ibiza enz.. Passat bijna nooit i.v.m dat de Linker en rechter aandrijfas bijna evenlang zijn, zo zijn de krachten even verdeeld..

 

kan zijn dat de kineten ooit wat aan gort zijn geslagen bij het vervangen van de aandrijfashoezen, of dat er perongeluk ooit een kogel eruit is gevallen(bij het vervangen van de ashoes) :blink: raar maar waar, ooit zelf gezien !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zelfde probleem hier, Vdub dacht aan het 2massavliegwiel:

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=109&t=29685

 

Maar dit zou iid ook goed kunnen. Vraag is alleen hoe kun je het vaststellen en wat kost het om de homokineten te laten vervangen of in eerste instantie om te laten draaten? (2massavliegwiel is een heel duur geintje)

Mijn auto moet over 1800km voor een beurt en ik zoek nog een goede garage voor onderhoud in de buurt van Rotterdam.

Ben na eerder advies geneigd om naar Autobedrijf de Koning (Capelle aan den IJssel) te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie reactie. Ik zal eens contact opnemen met de garage over de kosten. Nu heb ik in ieder geval een idee, waar het probleem kan zitten.

 

@ ChromPassat: Nee ashoezen zijn niet vervangen. Als het de homokineten zijn, is het dan niet vreemd dat het probleem zich alleen voordoet bij ca. 4000 tpm in alle versnellingen? Dan zou het toch samen moeten hangen met de km/h en niet met het aantal tpm?

 

@ boldie 74: Aan welke kosten moet ik ongeveer denken in het geval van het 2massavliegwiel?

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bedankt voor jullie reactie. Ik zal eens contact opnemen met de garage over de kosten. Nu heb ik in ieder geval een idee, waar het probleem kan zitten.

 

@ ChromPassat: Nee ashoezen zijn niet vervangen. Als het de homokineten zijn, is het dan niet vreemd dat het probleem zich alleen voordoet bij ca. 4000 tpm in alle versnellingen? Dan zou het toch samen moeten hangen met de km/h en niet met het aantal tpm?

 

@ boldie 74: Aan welke kosten moet ik ongeveer denken in het geval van het 2massavliegwiel?

 

Bedankt alvast.

 

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=109&t=28910&p=261711&hilit=2massa#p261711

 

Zo te zien minimaal 1200 euri bij een dealer zal dit al gauw 1500 zijn :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben benieuwd, wil bij de komende beurt maar eens informeren wat het kost om de linker en rechter binnen homokineet om te laten wisselen. Hopelijk komen we zo te weten wat de oorzaak van het probleem is, denk dat nieuwe homokineten gelijk wel erg prijzig wordt als niet zeker is of dit de oorzaak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zowaar hetzelfde probleem met mijn Passat v5 2.3 uit 2003. Bij 2800 toeren voel je de pook al wat licht trillen. Bij 3500 toeren en hoger wordt het ratelende geluid heel erg.

Het is niet snelheids gerelateerd maar wel toerengerelateerd.

Is er iemand die dit heeft gehad en opgelost. Zo ja dan verneem ik graag die oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden