Ga naar inhoud
  • 0

Motor trilt / dreunt bij bepaalde toerentallen


Derkjan

Vraag

Mijn Passat (3BG, 74 kW AVB) trilt of dreunt nogal bij in het lage toerengebied (stationair tot +/- 2000 toeren). Er zit een soort piek bij 1800 rpm. Hij heeft het altijd wel iets gedaan, maar de laatste tijd lijkt het erger te worden. Het gebeurt altijd, ook met de versnelling in vrij en/of ingetrapte koppeling. Met gasgeven (met de versnelling in vrij of koppeling in) voel je het blok wel wat kantelen; is dat normaal?

 

De auto is onlangs naar de garage geweest, en die hebben de luchtinlaat vervangen (had ik kapot getrokken bij het vervangen van een lampje :embarassed: ) en een ander deel ervan beter vast gezet, en verder injector cleaner gebruikt omdat ze de motor erg rauw vonden lopen. Het is na deze ingreep wel ietsje verbeterd, maar zeker nog niet opgelost.

 

Ik wil komend weekend in elk geval eens de motorsteunen lokaliseren en goed bekijken; verder nog dingen waarvan het goed is om ze even na te kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb net gekeken, en de linker motorsteun ziet er goed uit. Maar om de rechter in beeld te krijgen, dat valt niet mee. Dat ding zit onder de turbo, en dan onder een soort beschermkap. Wat is de meest geschikte manier om die te bekijken? Van onder de auto?

 

@Jasper: Dank voor het aanbod! Laten we anders even via PM wat afspreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het zou ook de turbo kunnen zijn. Daar is al eens een topic over geweest. (FF search gebruiken) Daar was volgens mij de turbo aan het einde van zijn latijn.

Je kan het dreun misschien lokaliseren met een stuk ijzer of flinke steeksleutel. (geen baco ivm bewegende onderdelen van de baco) Deze tegen je oor zetten en de andere kant tegen BV motorblok of turbo drukken. Pas op voor draaiende onderdelen en hitte.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
of je vliegwiel?

deze draait toch ook als hij stationair loopt?

 

Ik meende ergens gelezen te hebben dat die bij in lengterichting geplaatste motoren niet zo snel stuk gingen, vandaar dat ik er niet eerste instantie aan dacht. Enig idee hoe ik dit controleer?

 

@vdub: kun je die distributietiming zelf controleren? Kijken of markeringen goed staan? Of wordt het nu tijd om deskundige hulp in te roepen? :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo DerkJan,

 

Ik heb er ook last van (TDI74KW station), met name bij het laten uitrollen in de versnellingen (om brandstof te besparen). Er gaat dan rond de 1300 toeren een hele zware dreun door de auto, die bij 1200 toeren weer verdwijnt.

 

Verder ook een brom bij 80 in de 5.

 

Het blijkt exemplarisch, de passat van mijn zwager had dit niet (ook 74KW).

 

Ik verdenk zelf het interieur ervan. Ik heb zelf een trendline met sportstoelen en weinig geluiddempende bekleding. Mijn zwager had een comfortline met iets meer hoogpolig (en dempende) meubilair.

 

Wat verder opvallend is: als ik de achterklep op een kier heb (dus als de lucht weg kan) ben ik de brom kwijt. Het lijkt alsof de lucht niet weg kan. Om deze reden heb ik de ventilatiesleuven in de achterbumper (zitten achter de bumper, van binnenuit te bereiken) bekeken, deze zaten niet vast.

 

Voor mij dus nog steeds een raadsel, echter, inmiddels leef ik er al 30dkm mee......

 

Als je nog nieuws hebt hoor ik dat graag.

 

 

Groeten,

 

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat verder opvallend is: als ik de achterklep op een kier heb (dus als de lucht weg kan) ben ik de brom kwijt. Het lijkt alsof de lucht niet weg kan. Om deze reden heb ik de ventilatiesleuven in de achterbumper (zitten achter de bumper, van binnenuit te bereiken) bekeken, deze zaten niet vast.

 

Dan zou je raam open zetten ook moeten helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen weekend is de auto uitgelezen door Jasper (bedankt!), en hier kwam uit dat de G71/G72 (MAP sensor) kaduuk was. Deze vervangen, en nu loopt de motor wel iets rustiger, en wat minder rauw. Die dreun is echter nog niet verdwenen. Verder nog wat aanpassingen gedaan met VAG-Com (display taal naar Engels, verbruik weergave in km/l, EGR softwarematig dicht gezet).

 

Wat me trouwens opviel: toen ik de sensor eruit haalde, bleek deze wat vochtig (olie? diesel?). Dat vind ik vreemd, want dat deel van de inlaat is in principe toch een droog traject?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo DerkJan,

 

Ik heb er ook last van (TDI74KW station), met name bij het laten uitrollen in de versnellingen (om brandstof te besparen). Er gaat dan rond de 1300 toeren een hele zware dreun door de auto, die bij 1200 toeren weer verdwijnt.

 

Verder ook een brom bij 80 in de 5.

 

Het blijkt exemplarisch, de passat van mijn zwager had dit niet (ook 74KW).

 

Ik verdenk zelf het interieur ervan. Ik heb zelf een trendline met sportstoelen en weinig geluiddempende bekleding. Mijn zwager had een comfortline met iets meer hoogpolig (en dempende) meubilair.

 

Wat verder opvallend is: als ik de achterklep op een kier heb (dus als de lucht weg kan) ben ik de brom kwijt. Het lijkt alsof de lucht niet weg kan. Om deze reden heb ik de ventilatiesleuven in de achterbumper (zitten achter de bumper, van binnenuit te bereiken) bekeken, deze zaten niet vast.

 

Voor mij dus nog steeds een raadsel, echter, inmiddels leef ik er al 30dkm mee......

 

Als je nog nieuws hebt hoor ik dat graag.

 

 

Groeten,

 

Rob

 

Zit de achterklep niet los of de ruit of de spoiler. Dak raam zou ook kunnen mits je deze hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om de motorsteun te controleren.

Zet de auto in de eerste versnelling en laat een tweede onder de kap kijken.

Handrem erop en auto in eerste versnelling op laten komen/beetje spelen.

Als de steun stuk is zie je dat de motor erg omhoog komt.

Heb dit zelf ook gehad. de auto gaat dreunen bij bepaalde toerental op de snelweg.

bij mij kwam de uitlaat dan tegen het stuurhuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, nog niet. Ik wil eigenlijk dat de motor- en baksteunen eens nagekeken worden, maar dat laatste zal wel op de brug moeten, en bij gebrek aan zo'n ding heb ik nog niet bedacht hoe ik dat ga aanpakken ;-)

 

Wat me later nog te binnen viel: ik heb een maand of wat geleden mijn luchtmassameter vervangen door een Pierburg, en daarna klonk de motor beduidend anders rondom het toerental dat de turbo erin komt (1800 rpm). Ik denk dat ik de oude (een Bosch) nog eens terugsteek, en kijk/luister/voel hoe het dan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden