Ga naar inhoud
  • 0

verbruik via boordcomputer


George

Vraag

Afgelopen vrijdag heeft mijn auto een longlife beurt gehad, 2 nieuwe banden, nieuwe distributieriem en een nieuwe vrijllooppoulli voor de dynamo en is de accu even losgekoppeld geweest.

Tot vorige week vrijdag gaf mijn boordcomputer heel nauwkeurig het verbruik weer.

Sinds vrijdag, dus sinds die beurt, niet meer. Als de boordcomputer aangeeft dat ik 1:17,3 gemiddeld heb gereden is het in werkelijkheid 1:18,5.

Heeft iemand enig idee of dat met een van bovenstaande reparaties te maken kan hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb hetzelfde gehad. distributie riem vervangen, grote beurt (en een nieuwe chip). Het leek alsof de computer een beetje in de war was. Gegevens klopte niet, ging ook heel snel heen en weer tijdens het rijden op cruise control. Verbruik was bij mij ook gunstiger dan de computer aangaf.

Het klopt nu na een aantal tankbeurten nog steeds niet helemaal. Het verschil is wel minder groot geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit komt door veranderingen in de motor denk ik zelf, heb in mijn bus sinds kort nieuwe olie en de BC gaf in het begin (eerste 4-5 dagen) ook wisselende waardes aan, het leek wel of de motor/computer moest wennen aan de olie (in mijn geval). In het begin gaf de BC aan dat de motor veel duurder reed dan voorheen inmiddels is dit weer hersteld naar de normale waarde zoals ik zelf gewend ben/was.

 

In jouw geval denk ik dat het door de banden komt aangezien je auto zich anders gedraagt dan de computer gewend is van jou (vanuit de historie) ik denk dat je dus geen zorgen moet maken en dat de bc na een aantal dagen/km's zich zelf weer hersteld. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dit komt door veranderingen in de motor denk ik zelf, heb in mijn bus sinds kort nieuwe olie en de BC gaf in het begin (eerste 4-5 dagen) ook wisselende waardes aan, het leek wel of de motor/computer moest wennen aan de olie (in mijn geval). In het begin gaf de BC aan dat de motor veel duurder reed dan voorheen inmiddels is dit weer hersteld naar de normale waarde zoals ik zelf gewend ben/was.

 

In jouw geval denk ik dat het door de banden komt aangezien je auto zich anders gedraagt dan de computer gewend is van jou (vanuit de historie) ik denk dat je dus geen zorgen moet maken en dat de bc na een aantal dagen/km's zich zelf weer hersteld. ;)

 

 

Helemaal mee eens, ps: goed je weer eens op het forum te zien George! :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wij zijn zo fijn hier :) :) En wellicht dat ik je hier weleens zie rijden in Uithoorn! ;)

 

 

@ Dimitri, ja hij woont aan zo'n watertje, maar daarin is hij niet de enigste in Uithoorn heb ik gezien :mrgreen: moet zeggen dat ik het een mooi plaatsje vondt toen ik er ben geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
We zijn weer een tijdje verder en enkele duizenden km verder maar de boordcomputer geeft nog steeds teveel verbruik aan.

Waar haalt die boordcomputer zijn informatie vandaan?

Is dat te resetten of aan te passen?

Iemand enig idee?

 

Je boordcomputer is te resetten (onderaan de hendel zit een drukknopje) maar of dan hiermee het verbruik wordt vertoont die jij graag wil zien vraag ik mij af.

Zal toch liggen aan de auto / veranderingen denk ik zelf. Lijkt mij sterk dat een motor op eens spontaan meer gaat verbruiken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dimitri, dat drukknopje ken ik. Elke keer als ik getankt heb zet ik beide (1 en 2) op nul.

Dit heb ik dus al een aantal keren gedaan maar mocht niet baten.

Het verbruik van de auto is hetzelfde gebleven alleen de boordcomputer geeft ineens meer aan terwijl voor de beurt ed. was de boordcomputer vrij nauwkeurig met het werkelijke verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden