Ga naar inhoud
  • 0

Ploff, Rook...Weg vermogen


6bakker

Vraag

Gisteren reed ik naar huis toe van het werk. Was net aan het optrekken bij het stoplicht en reed net iets harder dan 20km/u. Hoor ik ineens "Ploff" en vervolgens viel de auto bijna stil. Vermogen liep terug, grote donkere rookwolken uit de uitlaat en de auto klonk alsof er geen uitlaat meer onder zat. Ik was gelukkig nog geen 500 meter bij de volkswagen garage vandaan dus ik ben maar rokend door gereden. Ik kon wel rijden maar ik had denk ik niet meer dan 10pk :(

Shit shit shit! dacht ik natuurlijk. Net een maand geleden gechipt en nu al de turbo opgeblazen. dit kan niet waar zijn. Vriendelijke baliemedewerker gaf me een kop koffie en ik mocht plaats nemen in de wacht ruimte. 15 minuten later zie ik de monteur met mijn sleutels weg lopen dus ik erachter aan gerend. na een paar stille minuten waarin de monteur vanalles uitprobeerde kwam het verlossende antwoord. "Een slang los" mompelde hij net verstaanbaar. Ik kon die goede man wel een kus geven zo blij was ik. Die slang was los gesprongen door de druk en was niet meer te redden. Nieuwe besteld en morgen wordt hij vervangen. een kleine 40 euro. Ik weet niet precies welke slang het was, het was een grote aan de rechter kant van het blok (onder de motor afdekking) met een metalen uiteinde. hij heeft twee nokjes waarmee hij goed blijft zitten maar deze waren helemaal weg.

 

Al met al ben ik goed geholpen door de pon garage, heb ook nog 10% korting gekregen op het onderdeel doordat ik enthousiast over het forum begon te praten. Zelf aangeboden en niet eens om gevraagd!! service hé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat gebeurd inderdaad wel eens. Is een van de slangen tussen turbo en inlaatspruitstuk.

Als deze lekt/los is krijgt de motor geen turbodruk meer en gaat raar lopen omdat de elektronica niet precies weet wat ie moet.

 

Ben daarom ook niet zo kapot van die kliksystemen voor die slangen. Liever ouderwets slangklemmen erop. (of uitlaatklemmen als het allemaal iets sneller is dan origineel. :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De monteur heeft het onderdeel er weer op gezet maar omdat hij kapot was is hij bijna direct weer eraf geknald. Mij werd verteld dat hij wegvuil naar binnen zuigt als je het gas los laat. Beter om er niet mee te rijden, aangezien ik in een nieuwbouw wijk woon. stofwolken genoeg bij ons in de buurt.

 

weet iemand hoe deze slang heet? zie foto. en zou het probleem ook aan de andere kant kunnen liggen? het onderdeel met tape eromheen?

post-3812-1423822973,8929_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

He 6 bakker das ff balen, maar goed als het daar bij blijft dan is het te overleven, misschien dat ik ook maar eens ff onder de kap moet kijken hoe het bij mij zit ivm zelfde behandeling bij jos.

 

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
lijkt me idd een aanvoerslang van de turbo. Maar als dit zo is, en je de stekker vd LMM er afhaalt, wordt er volgens mij geen lucht meer door deze buis aangezogen en kun je er gewoon (zij het als een SDI) mee rondrijden, toch?

 

Tis zeker geen aanvoerslang, zal een drukslang zijn. (vandaar het ploffen)

 

Ik gok tussen turbo en intercooler, maar tussen intercooler en inlaatspruitstuk kan natuurlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Al met al ben ik goed geholpen door de pon garage, heb ook nog 10% korting gekregen op het onderdeel doordat ik enthousiast over het forum begon te praten. Zelf aangeboden en niet eens om gevraagd!! service hé

 

Ben ooit eens één keer bij de dealer geweest voor problemen. (gasklephuis, temp. sensor)Goed geholpen hoor. Maar toen ik over het forum begon. Werd me verteld dat het allemaal praatjesmakers zijn op fora. :x

 

Denk dat een dealer nog veel kan leren van dit soort fora.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

"Denk dat een dealer nog veel kan leren van dit soort fora."

 

 

helemaal mee eens

 

heb daar al verschillende onderdelen besteld en elke keer wordt er gezegd "dat past niet of dat kan niet". Nou goed, dan wil ik het toch bestellen want ik weet zeker dat het past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is niet om onszelf daarmee op de borst te kloppen, maar ik weet dat specialisten (en dan bedoel ik niet de dealers in dit geval) ook wel eens de plank misslaan, terwijl hier op het forum dan wel de juiste gegevens te vinden zijn. Heel simpel omdat we hier met een paar duizend leden zijn, en ons specialiseren op de Passat.

Naar mijn mening kun je het dus de specialist, dus ook de dealer, niet altijd aanrekenen als ze iets niet direct uit het hoofd weten.

Maar toen ik over het forum begon. Werd me verteld dat het allemaal praatjesmakers zijn op fora. :x

Jammer genoeg kom je dit soort 'praatjes' ook tegen bij de dealer, net zoals je ze overal tegenkomt. Op het moment dat ik zo'n opmerking hoor denk ik maar dat 'ie waarschijnlijk vannacht niet mocht of zo. Maar ik vind niet dat je daarmee alle dealers over één kam kunt scheren.

Al met al ben ik goed geholpen door de pon garage, heb ook nog 10% korting gekregen op het onderdeel doordat ik enthousiast over het forum begon te praten. Zelf aangeboden en niet eens om gevraagd!! service hé

Dit vind ik dan een voorbeeld van hoe het ook kan. :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het was me gisteren ook overkomen op weg naar huis. (autosnelweg dan nog wel hé) Het was wel schrikken. Ik reed nog pas de autosnelweg en ploff.. auto valt uit en geen vermogen meer. Ik probeerde opnieuw te starten en proberen door te rijden, maar gaf een enorme zwarte rookwolk. Het was te gevaarlijk voor de andere bestuurders. Dus ik kon niet meer voorruit. Ik dacht onmiddelijk het ergste. (dacht dat men distributieriem gescheurd was). Maar toen heb ik die gewoon laten slepen tot volkswagen. Toen heb ik thuis liggen surven en ben op deze forum terrecht gekomen en heb gezien dat 6bakker dezelfde heeft meegemaakt. Dus heb ik ineens mijn garage ingelicht dat ze de buis van de intercooler moesten nakijken en idd dat was het probleem. Het onderdeel zelf kost toch zo'n 38 euro en de werkuren moet nog berekend worden. Ik mag die straks nog afhalen. pfew :)

 

oke, dus alles totaal met werkuren inbegrepen is het 90,00 euro's incl. btw

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden