Ga naar inhoud

advies bij aanschaf, V5 of V6


daniel.otte

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

ik ben nieuw op dit forum en binnekort ook voor het eerst een Passat rijder hopelijk :-)

Sta op het punt een Passat Variant aan te schaffen, heb er nu 2 op het oog...twijfel wat ik zal doen en hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken.

 

Het gaat om een 2.3 V5 Highline Automaat/Tiptronic 110KW uit 2000 en een 2.8 V6 Syncro 4Motion 142KW Handgeschakeld uit 1999.

Beide auto's hebben bijna 2 ton op de teller en zijn ook nagenoeg even duur in de aanschaf. Ik heb zeer weing technische kennis, al snap ik natuurlijk wel dat de V6 een stuk sneller zal zijn en meer power onderin heeft. Ik weet niet welke motor bijv. onderhoudsgevoeliger is, of bepaalde kuren heeft ofzo. Verbruik...scheelt dat heel veel?

 

Graag jullie advies...Alvast bedankt!

 

Grtz

Daniel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Daniel,

 

welkom op dit forum.

Gelijk maar even een klein misverstand uit de wereld helpen: de V6 moet juist behoorlijk op toeren gehouden worden om het maximale vermogen uit het blok te halen. Toevallig ben ik net deze week met mijn V6 op de rollenbank geweest, zie dit topic: viewtopic.php?f=109&t=25286#p205866

De V5 heeft uiteraard minder vermogen, maar dat zal in de praktijk niet eens zoveel verschillen, denk ik zo. Ook het verbruik maakt wel iets verschil, maar niet veel. Ik denk wel dat een V6 wat comfortabeler draait dan een V5. Maar het grootste verschil is die 4Motion. Die zorgt voor een enorme wegligging, juist bij slechte omstandigheden. Passats zijn in mijn beleving wat zenuwachtig qua stuurgedrag maar met zo'n 4Motion kun je haast niet de bocht uitvliegen. Ook als je (zoals ik) vaak met een zware caravan rijdt, is zo'n 4Motion een enorm voordeel.

Beide motoren zijn probleemloos, dus daarvoor hoef je het zeker niet te laten. Zorg wel voor een goede onderhoudshistorie, want met name de 4Motion is gevoelig voor gescheurde homokineethoezen en de andrijflijn is complex. Als daar mee geknoeid is haal je je een hoop problemen op de hals.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties tot zover!

 

Ok, duidelijk 4Motion betekent goede wegligging, dat is een goed argument om daarvoor te kiezen.

Dat het blok op toeren gehouden moet worden om het max. eruit te halen, bedoel je daarmee dat het juist prima bestand is tegen hogen snelheden en snel optrekken?

 

De wagen is voorzien van onderhouds historie, dus dat kan ik goed nakijken denk ik...hij is dealer onderhouden.

Wat bedoel je precies met, als er mee geknoeid is?

 

Grtz

Daniel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aandrijfsysteem moet regelmatig gecheckt worden op lekkages. Het komt niet vaak voor, maar als bijvoorbeeld het achterste differentieel olie lekt en je rijdt er mee door dan kun je op termijn hele dure reparaties krijgen. Zelf heb ik 1x een oliekeerring lek gehad, gelukkig kwam ik (mijn dealer) er op tijd achter.

Naar mijn mening kun je met een V6 heel rustig touren, maar als je 'm goed op toeren houdt, wordt het echt een beest van een auto.

De V5 schijnt overigens een prachtig geluid te maken als je 'm wat verder doortrekt, maar dat heb ik zelf nooit mogen ervaren :lol: De V6 klinkt overigens ook niet verkeerd, maar is vooral heel stil...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de keuze die je hier geeft zou ik zonder meer voor de V6 4Motion gaan. Hoewel ik de V5 veel beter vind klinken zonder lawaaiig te worden blijft de V6 een stuk sterker en heeft daardoor mijn voorkeur. Het 4motion heeft wel een nadeel dat er bij de sedan een beetje krappe kofferbak overblijft, maar de grip die je er voor terug krijgt is fenomenaal, met name op nat wegdek. Ik denk dat als je rustig rijdt, de V6 nog wel eens zuiniger zou kunnen zijn dan de V5 met tiptronic. De V6 heeft koppel genoeg zodat je hem niet echt op toeren hoeft te houden om vlot mee te komen. Pas als je echt wil sprinten moet je wat meer toeren maken. Vanaf 2300-2500 toeren heeft de V6 power genoeg om lekker door te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisterenavond gereden in de V6, heerlijke auto zeg!

De auto reed lekker, zag er nog zeer netjes uit en voorzien van onderhoudshistorie....geen grote problemen geweest met de auto. Ik ben er voor 95% uit dat dit 'm gaat worden!

 

De auto heeft ongeveer 2ton op de teller, deze auto's kunnen wel wat kilometers hebben toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Motorisch zeker. Het enige waar je bij die km-stand even op moet letten is de koppelingsplaten, slipt hij niet door in zijn 5 bij volgas. Want vervanging daarvan is vrij prijzig vanwege de 4Motion.

Voor de rest alleen de normale zaken.

 

Had je de V5 ook al gereden of ben je al 'verkocht' aan de V6?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou toch ook even in de v5 rijden, vind ik zelf een wereld van verschil, allebei heerlijke motoren om te horen maar wel met een totaal ander karakter, en van dat verbruik klopt wel redelijk, een v6 is in het algemeen een beetje zuiniger, maar dat mag de pret toch niet drukken 8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd leuk, een auto kiezen. Als ik het goed begrijp is de V6 een handgeschakelde auto en de V5 een TT. Keek geeft aan het liefst een handbak te willen. Ik weet niet of dat een voorkeurs keuze is of een technische? Ikzelf heb een V6 TT en ben helemaal weg van de combinatie. Een maat heeft een handgeschakelde V5 (170pk) en daar is helemaal niets mis mee, berg vermogen, inderdaad een mooi geluid maar geef mij maar de TT. Het zal persoonlijk zijn maar ik ben erg benieuwd wat je ervaring is met de V5 en dan meer wat je van de TT vindt? En ach, 4motion wat moet ik daarvan nu nog zeggen met 2 wintersportjes per jaar...

 

Succes met kiezen en hoe dan ook, passat rules!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet in de V5 gereden, ik ben eigenlijk al min of meer verkocht aan de V6... :lol:

 

3V, de koppelingsplaten...ik ga dit weekend nog een keer rijden in de auto, dus dan kan ik daar nog even goed aandacht aan besteden. Moet de koppeling vrij ver op laten komen voordat ie pakt, maar dat is niet negatief toch? Het doorslippen, wat merk je dan precies...dan ga ik even goed in z'n 5 of de snelweg gas geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppeling zit inderdaad altijd vrij hoog bij Passat's en dat is ook niet af te stellen.

Om uit te proberen inderdaad even op de snelweg rijden. als je dan vol gas geeft, moet het toerental gelijk omhoog gaan met de snelheid, als hij dan ineens meer toeren gaat maken zonder echt te versnellen slipt hij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou ook ff in de gaten houden wanneer hij voor zijn distributie riem moet. in ieder geval bij een v6.

de mijne had het net gehad voor ik hem kocht, en had de rekening eens ff bekeken en dat was een dikke! 8)

dit is dus nogal een prijzig stukje onderhoud.(als je dit door de dealer laat doen)

mocht ie hier aan toe zijn is het natuurlijk een mooi onderhandelings punt over de prijs :mrgreen:

 

zie ook een volgend topic :

 

viewtopic.php?f=109&t=23962

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Daniël,

 

Ik zou ook gaan voor de V6, maar dat is ook alleen maar omdat ik daar zelf ook in rij.

Een heerlijke motor, lekker lui mee te rijden (en dan haal je zelfs bijna 1 op 10), maar als je er vandoor wilt, dan gaat ie ook als de brandweer.

Stationair moet ie ongeveer 650 toeren draaien (warm). In het toerengebied tussen stationair en ongeveer 1800 rpm geeft de V6 trillingen. Dit hoort, schijnt aan het ontwerp van de V6 te liggen.

De distributieriem is een goede om in de onderhandelingen mee te nemen. Moet elke 120.000 km (maar ook om de zoveel jaar (waarschijnlijk 6)).

Succes verder met je keuze en mogelijke aankoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Tis jaren later, maar voor wie google gebruikt, de stap naar v5 of v6 is simpel, v6 doet iets minder benzine zuipen, en heeft db riem.. voorzijde motor, 

de v5 is ket, achterzijde, dus dat is vind ik een heel groot punt, 

ket is niet alles bij een v5, als je ernaar kijkt, heb al eens q laten vervangen, das een dure. Riem is goedkoper.

En vind de combi v5 met tt5 bak, automaat dus een extreem lui ding, met kickdown wat het tot zuipert maakt. 

Doe dan een v5 hand, dan valt het al mee. 

V6/v5 hand is lekker rijden, koppel van ongeblazen diesel. Koppeling staionair gaan laten en rijden.

Maar koos liever voor de v6.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden