Ga naar inhoud
  • 0

airco knipperd alle tekens OPGELOST!


blastaway

Vraag

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt toch niet meteen vag - com nodig om een storing te zoeken.

 

Moest de storing in de climatronic liggen? kun je ook via de toetsen in de diagnose modus van de climatronic komen.

Je krijgt het Menu door op je climatronic de volgende toetscombinatie tegelijk in te drukken:

 

Blower minder (pijlomlaag)

Temperatuur lager (blauw)

Econ

 

Gebruik vervolgens de temperatuur toetsen blauw/rood om door het Menu te lopen.

 

Om uit het menu te gaan; druk je nogmaals op Econ.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

318 wordt dus decimaal 792, deze verwijst in code lijst naar de drukschakelaar?

oorzaak!!

airco werkt wel/niet/(on)voldoende

bedrading.

hoge druk.

luchtstroom.

ventilator.

niet genoeg koudemiddel enz, enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net terug van de garage.

 

De airco was helemaal leeg. Dit kwam doordat er een slang was gaan schuren en lek was geraakt nabij de Verdamper / droger? Daardoor kreeg ik de foutmeldingen. Ook de vlek op de oprit zou dus koudemiddel kunen zijn volgens de garage.

 

Verder bleken de remmen achter op te zijn en veroorzaakte een piep tijdens het ridjen. Is ook alelmaal vervangen.

 

Alles in garantie!

Is denk ik een flinke kostenpost geweest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Jij blij dat je nog garantie hebt :lol:

In ieder geval mooi dat alles weer in orde is. Ik heb begrepen dat in het koelmiddel ook wat olie zit, dus die vlek op je oprit is dan wel verklaard, denk ik.

 

 

mooi opgelost

 

maar wie kan mij nu eens uit de waan halen

 

Ik heb ook gelezen dat er olie in koudemiddel zou zitten om de compressor te smeren

Draait deze niet op eigen olie eigenlijk?

 

dus is toevoegen van olie aan koudemiddel wel zinvol (Theo help eens :wink: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

maar wie kan mij nu eens uit de waan halen

 

Ik heb ook gelezen dat er olie in koudemiddel zou zitten om de compressor te smeren

Draait deze niet op eigen olie eigenlijk?

 

dus is toevoegen van olie aan koudemiddel wel zinvol (Theo help eens :wink: )

 

Er zit idd olie in het systeem en circuleert mee met het koudemiddel.

Dit wil dus niet zeggen dat bij een airco onderhoud en het systeem opnieuw gevuld wordt met koudemiddel daar ook olie in zit.

Dit is beslist niet aan de orde en is de taak van het uitvoerende bedrijf om hier zorg voor te dragen.

Dit wil zeggen dat het systeem zijn eigen pag olie heeft en géén enkel andere olie aan toegevoegd mag worden.

Om het iets duidelijker te maken!

Er vanuit gaande dat het systeem 100% olie bevat!! dan zit er voor 50% olie in de compressor, 20% in de verdamper, 10% in de leidingen, 10% condensor en 10% zit in de filter/droger (accumulator).

Bij een lekkage lekt altijd olie mee uit het systeem!!! en moet olie toegevoegd worden.

 

Veelal wordt dit niet uitgevoerd..

 

Zelfs wanneer een lek is ontstaan MOET na reparatie de filter/droger (accumulator) vervangen worden!! óók dit wordt dikwijls niet gedaan, wat kan herleiden tot storingen, uitvallen van het systeem.

 

Neem ik Sven even als voorbeeld :angel:

 

Op 13 - 09 - ' 08 poste Sven het probleem, 12 dagen later kon hij pas bij de garage terecht..

Als de garage niet de accumulator heeft vervangen... is dat vragen om problemen.

Te bedenken dat een inwerking zijnde airco een twee liter water per uur uit de lucht kan halen :?:

 

Kontrast vloeistof is géén smeermiddel, dient enkel om een lek op te sporen en het de airco monteur (specialist) gemakkelijker te maken om een lek op te sporen.

Dit is door STEK niet toegelaten om een lek te lokaliseren, want het systeem moet op druk blijven.

Als het systeem gesloten is en geen lekkages vertoont mag het toegevoegd worden, om indien als achteraf een lek is ontstaan om het te kunnen traceren met UV lamp en speciale bril.

 

@Sven je krijgt nog een pm ivm het detailen Daimler uit '73 wat klant is bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden