Ga naar inhoud
  • 0

Slecht schakelen van 1 naar 2


hogie

Vraag

Hallo, na jarenlang volvo te hebben gereden ben ik sinds kort in het bezit van een passat variant bouwjaar 2006

Op zich bevalt de auto mij prima echter er is een irritant probleem tot nu toe

De volvo en de auto's daarvoor waren allemaal automaten en nu heb ik weer een handgeschakelde versie.

Wat mij opvalt is dat ik regelmatig last heb bij het schakelen van de 1ste naar 2de versnelling dat ik even de "tandenpoets"van de versnellingsbak.

Het is alleen van 1 naar 2 niet terug en bij alle andere versnellingen heb ik hier geen last van.

Ook een vriend van mij die even een proefrit maakte had hier last van.

Soms gaat het tijden goed en dan heb ik er weer last van.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet wat de oorzaak/oplossing kan zijn?

 

Het betreft een 6 bak met circa 70.000 km op de teller benzine versie

 

Hogie

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Synchromesring tussen 1e en 2e versnelling versleten.

 

Je moet ééns proberen om bij het overschakelen te dubbel clutchen en tussen gas te geven of iets lager in toeren overschakelen.

Dubbelclutchen doe je als volgt koppeling intrappen uit versnelling halen koppeling los laten, koppeling intrappen voor in 2e versnelling te kunnen zetten.

De tweede keer dat je de koppeling intrapt en oplaat komen en voordat je de auto in 2e versnelling zet geef je even iets tussen gas.

Het moet dus synchroon gaan koppling iets op laten komen, naar 2e versnelling en iets gas geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist geprobeerd wat hierboven beschreven staat, maar bak schakelde nu natuurlijk probleemloos. :?

Is probleemloos van 1 naar 2 te schakelen.

Ik heb ook het idee dat het schakelprobleem zich vaker voor doet als ik langere tijd aan het rijden (dus schakelen) ben geweest.

Is dit verklaarbaar bij versleten synchromesringen of heb je dan continue last van slecht schakelen.

Als de synchroring versleten is, mag dat na 70.000 km of heeft de vorige eigenaar er een aparte manier van schakelen op na gehouden, of is er een ander technisch mankement aan de auto?

Zo ja zijn er dan meer onderdelen welke wellicht (extra) slijtage hebben op gelopen? :|

 

mvg hogie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Hogi,

 

Dit is in een vorm dan aantoonbaar dat de synchromesring versleten is, maar je kunt ook nog even kijken of de koppeling nog gesteld kan worden?

Als de synchromesring idd versleten is heeft de vorige eigenaar er een aparte manier van schakelen op na gehouden.

Namelijk te vroeg van zijn 2 naar 1 willen gaan, als het ware erin persen.

De auto blijft moeilijk schakelen vooral bij iets hogere toeren..

Het is te repareren en zal de versnellingsbak open moeten.

 

Maar je kunt er ook mee leren auto rijden ermee, zoals is uitgelegd.

Vroeger waren er geen synchromesringen,werd dubbel klutchen toegepast om het kraken te voorkomen van de bak.

Om het kraken te voorkomen is de synchromesring uitgevonden en kom men al rijdend zonder kraken schakelen naar 2e versnelling en door schakelen onder een bepaald toerental.

De synchronisatie werkt niet bij stilstand, de synchromesh ringen remmen de tandwielen tot een juiste snelheid met toerental bij het schakelen. Het tandwiel moet dan even draaien door de koppeling even (in zijn vrij) op te laten komen, zodat de de tandwielen gunstiger tegenover elkaar staan.

Veel mensen proberen toch wanneer het toerental te hoog is van de bak met wringen, persen en duwen toch de auto in 1ste versnelling te krijgen, uiteindelijk zal dit lukken ten koste van de synchromesring.

 

Ik heb altijd geleerd dat de auto (bijna) moet stilstaan om in 1ste versnelling te zetten, net zo als dit moet om hem in achteruit te zetten. Als je de auto in achteruit wilt zetten en nog niet volledig stilstaat merk je ook dat dit bijna niet lukt of de bak begint te kraken.

 

p.s.

Alle versnellingen hebben een aparte synchromesring ook de R van Racen 8)

Idd bij 70.000km is dit wel erg snel, maar je weet nooit hoe of wat de rijstijl is geweest.

succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden