Ga naar inhoud
  • 0

Groter oliefilter 1.8T 3B/3BG


DM

Vraag

Er is bij de recente 3BG 1.8T een groter oliefilter geplaatst ter voorkoming van de bekende sludge problemen. Door het grotere filter kan er in totaal 4,2 liter olie in het blok, normaal is het iets minder dan 4 liter. Upgraded filter = 068 115 561b (origineel = 06A 115 561b).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Sludge is het klonteren van olie met vuil met als gevolg dat er van alles verstopt kan raken en de oliedruk gaat zakken. Meestal door geen goede olie en een te lage serviceinterval. Door de lagere oliedruk wordt de nokkenasketting ook niet goed gespannen. Schoonmaken/vervangen:

 

- Turbo olieaanvoer

- PCV systeem (blokontluchting)

- Oliepan (+uitlijnen wielen) en kleppendeksel

- Oliekoeler

 

De 1.8T heeft een relatief klein olievolume als je dit vergelijkt met de MKIV/A3 1.8T. Door het grotere oliefilter wordt het volume iets opgekrikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ah, super uitleg!

Ik snap het weer helemaal!

Trouwens wat die lange service intervallen betreft:

Ik heb op aanraden van mijn garage, de longlifeolie laten vervangen door dikkere inrijolie. Bij een inspectie met een camera, bleek dat mijn cilinderwanden nog freesgroeven van de fabriek vertoonden. Oftewel de auto is na 145.000km nog niet ingereden. De oorzaak hiervan is dat de longlife olie te dun zou zijn en als het ware langs de schraapveren verdwijnt. Dit is ook de oorzaak van het olieverbruik. Nu rij ik al een tijdje met inrijolie en het verbruik van de olie is al aan het dalen, nadat hij eerst meer olie ging verbruiken. Na 10.000km gaat deze olie erweer uit en komt er lekker gewone olie in. Geen longlife meer voor mij. Ook met de bus (T5) heb ik dezelfde problemen. Navraag bij de dealer leerde dat de T5 erom bekend staat waanzinnig veel olie te verbruiken..

Jammer dat VW dat niet beter heeft aangepakt. Mag je van zo'n gerenomeerd merk toch minimaal verwachtten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update/back from the dead, vandaag het groots mogelijke oliefilter erop gezet inclusief nieuwe olie. Hier nog even alle oliefilters voor de 1.8T op een rijtje:

 

(0,48l) Standaard 1.8/1.8T oliefilter 06A 115 561 B (Mahle OC-264, Mann 719/30), is vervangen!

(0,57l) Vervanger 1.8T oliefilter 068 115 561 F (Mahle OC-470)

(0,61l) Groter oliefilter 068 115 561 B (Mahle OC-51, Mann940/25), zit op oudere diesels

(0,75l) "Big Kahuna" oliefilter 074 115 561 (Mahle OC-105, Mann 950/4, Wix 51333), Transporter 2.5 TDI

 

Hier nog even een foto van de twee grootste filters

 

bigkahuna.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Update/back from the dead, vandaag het groots mogelijke oliefilter erop gezet inclusief nieuwe olie. Hier nog even alle oliefilters voor de 1.8T op een rijtje:

 

(0,48l) Standaard 1.8/1.8T oliefilter 06A 115 561 B (Mahle OC-264, Mann 719/30), is vervangen!

(0,57l) Vervanger 1.8T oliefilter 068 115 561 F (Mahle OC-470)

(0,61l) Groter oliefilter 068 115 561 B (Mahle OC-51, Mann940/25), zit op oudere diesels

(0,75l) "Big Kahuna" oliefilter 074 115 561 (Mahle OC-105, Mann 950/4, Wix 51333), Transporter 2.5 TDI

 

Hier nog even een foto van de twee grootste filters

 

bigkahuna.jpg

 

Gister de "Big Kahuna" gehaald en olie ververst.

Uiteraard naar 502 specificaties.

 

Lijkt wel of de motor veeeel langzamer op temperatuur komt ??

Ja, ik weet dat het deze dagen wat kouder is buiten, maar ik bedoel echt het verschil tussen voor en na de olie/oliefilter wissel.

 

 

Is de binnenkant van het filter wel hetzelfde ??

Ik bedoel... is het filterelement niet grover of fijner van zo'n TDI vergeleken met een 1.8T ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk niet dat er intern in een oliefilter van een diesel iets verschilt met een 1.8t qua filterelement. Je ziet het effect van het grotere olievolume, het grotere volume warmt minder snel op en zal dus ook via de oliekoeler minder snel warmte afgeven aan het koelwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Update/back from the dead, vandaag het groots mogelijke oliefilter erop gezet inclusief nieuwe olie. Hier nog even alle oliefilters voor de 1.8T op een rijtje:

 

(0,48l) Standaard 1.8/1.8T oliefilter 06A 115 561 B (Mahle OC-264, Mann 719/30), is vervangen!

(0,57l) Vervanger 1.8T oliefilter 068 115 561 F (Mahle OC-470)

(0,61l) Groter oliefilter 068 115 561 B (Mahle OC-51, Mann940/25), zit op oudere diesels

(0,75l) "Big Kahuna" oliefilter 074 115 561 (Mahle OC-105, Mann 950/4, Wix 51333), Transporter 2.5 TDI

 

Hier nog even een foto van de twee grootste filters

 

bigkahuna.jpg

 

 

Past die 0,75l ook dan?Heb je de ruimte ervoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Update/back from the dead, vandaag het groots mogelijke oliefilter erop gezet inclusief nieuwe olie. Hier nog even alle oliefilters voor de 1.8T op een rijtje:

 

(0,48l) Standaard 1.8/1.8T oliefilter 06A 115 561 B (Mahle OC-264, Mann 719/30), is vervangen!

(0,57l) Vervanger 1.8T oliefilter 068 115 561 F (Mahle OC-470)

(0,61l) Groter oliefilter 068 115 561 B (Mahle OC-51, Mann940/25), zit op oudere diesels

(0,75l) "Big Kahuna" oliefilter 074 115 561 (Mahle OC-105, Mann 950/4, Wix 51333), Transporter 2.5 TDI

 

Hier nog even een foto van de twee grootste filters

 

bigkahuna.jpg

 

FF een oude topic, maar ik ben echt een leek met 2 linker handen :embarassed: .

Ik las over dat sludge. Bij mij is het vorig jaar, toen ik de auto net had gekocht, ook een probleem geweest. Heb de auto naar de dealer af laten slepen (gaf aan dat ik geen oliedruk meer had). Ze hebben toen de motor gespoeld en nieuwe olie erin gedaan, was gelukkig garantie. Ik wil na het lezen van deze topic, ter voorkoming van herhaling, na 10000 km, de olie verversen en ook het oliefilter. Ik heb een 3BG uit 2004, welke olie en welk filter moet ik hebben, en waar is dat te koop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden