Ga naar inhoud
  • 0

Groter oliefilter 1.8T 3B/3BG


DM

Vraag

Er is bij de recente 3BG 1.8T een groter oliefilter geplaatst ter voorkoming van de bekende sludge problemen. Door het grotere filter kan er in totaal 4,2 liter olie in het blok, normaal is het iets minder dan 4 liter. Upgraded filter = 068 115 561b (origineel = 06A 115 561b).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
@Roedy

Ik heb mijn auto bij Pedro in onderhoud en hij gebruikt synthetische olie met de longlife specs. Hij adviseert om elke 10.000 km de olie te verversen. Merk olie is volgens mij niet heel belangrijk.

 

ik zou dit het lieft ook doen maar tis meer als een uur rijden voor mij dus...

dat doen we dan maar niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Merk olie kan wel degelijk uitmaken, ik werk voor shell en wij maken diverse soorten smeerolie.Er zijn niet voor niks veschillende oliesoorten voor verschillende motoren.

Olie kan een andere dikte hebben en voor andere drukken of temperaturen geschikt zijn.

Ook bestaat elke olie uit zijn eigen "recept"de toevoegingen die er in zitten kunnen de smeereigenschappen veranderen er worden ook toevoegingen in gedaan om de motor te reinigen en om degradatie van de olie tegen te gaan.

Hierdoor is er een heel breed scala aan oliesoorten, je moet dus wel een beetje rekening houden met de voorgeschreven spec's van de olie.

 

groeten Danny

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat een onzin allemaal over dat grotere filter en inhoud olie.

die rommel zit onder in je carter en wat je oliepomp niet op kan zuigen komt ook niet in je filter terecht.

oliepomp zit niet onder in je carter hoor , maar iets daarboven.

dus eerst zeef en dan pomp en dan filter en dan naar alle lagers stoters enz.

dus als je zeef half verstopt zit kan je pomp pompen wat die wil .

het is net als astma.

de boel stagneert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoho, geen onzin. Die inhoud van het oliefilter en carter heeft in dit geval niets met rommel te maken maar met temperatuur. Hoe meer olie in het blok, hoe beter die olie in staat is de temperatuur in je blok binnen de perken te houden. Dat is de reden achter het grotere carter en oliefilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
wat een onzin allemaal over dat grotere filter en inhoud olie.

die rommel zit onder in je carter en wat je oliepomp niet op kan zuigen komt ook niet in je filter terecht.

oliepomp zit niet onder in je carter hoor , maar iets daarboven.

dus eerst zeef en dan pomp en dan filter en dan naar alle lagers stoters enz.

dus als je zeef half verstopt zit kan je pomp pompen wat die wil .

het is net als astma.

de boel stagneert

 

Waarom hebben volgens jou dan dwarsgeplaatste 1.8t blokken geen/veel minder last van verkoolde olie met als gevolg een verstopte zeef en de in lengte geplaatste blokken zoals bij de passat/a4/a6 wel? Zou het eventueel kunnen dat de carter inhoud van dwarsgeplaatste blokken een stuk groter is? Zo niet, wat dan wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

goeie vraag waar ik geen antwoord op weet. is dat echt zo?

hebben die een betere carterventilatie misschien?

wordt de turbo minder heet ?

hebben die misschien een grotere zeef?

van de in lengterichting heb ik al wel los gehaald met verstopte zeef.

die rommel die er in zat zat heel vast.

moest met een speld nog heel veel gaatjes in het gaas door prikken , zo vast zat het.

heb ook een stuk eraf gehaald anders kreeg ik hem niet 100 procent schoon.

ik ga er over nadenken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo

 

ik ben hier nieuw op het forum maar jullie zeggen dat je beter geen long life olie voor de 1.8 t kunt gebruiken? staat bij mij wel op de olie pijl stok ,en het is dus ook wel verstandig om een groter olie filter er op te zetten? is dus ook verstandiger om de interval service niet long life te doen maar gewoon het oude interval bij 10.000km verversen,die van mij heb ik net gekocht en die moet binnekort een beurt hebben en dit is mijn eerste VW dus vandaar vraag jullie even. Ga dit bij de dealer in assen laten doen heb dat online aangevraagd krijg morgen te horen wat de kosten gaan worden moet namelijk ook de distrubutie riem laten vervangen maar daar staan landelijke vastgestelde prijzen voor,en weten jullie ook waar de long life service voorstaat ? ? kosten namelijk 183,- en staat nergens wat ze dan precies doen anders doe ik gewoon een normale beurt.

 

alvast bedankt nieuwe passat bezitter

1.8T variant 2001 highline

groeten pascal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo

 

ik ben hier nieuw op het forum maar jullie zeggen dat je beter geen long life olie voor de 1.8 t kunt gebruiken? staat bij mij wel op de olie pijl stok ,en het is dus ook wel verstandig om een groter olie filter er op te zetten? is dus ook verstandiger om de interval service niet long life te doen maar gewoon het oude interval bij 10.000km verversen,die van mij heb ik net gekocht en die moet binnekort een beurt hebben en dit is mijn eerste VW dus vandaar vraag jullie even. Ga dit bij de dealer in assen laten doen heb dat online aangevraagd krijg morgen te horen wat de kosten gaan worden moet namelijk ook de distrubutie riem laten vervangen maar daar staan landelijke vastgestelde prijzen voor,en weten jullie ook waar de long life service voorstaat ? ? kosten namelijk 183,- en staat nergens wat ze dan precies doen anders doe ik gewoon een normale beurt.

 

alvast bedankt nieuwe passat bezitter

1.8T variant 2001 highline

groeten pascal

 

Je hebt het niet helemaal goed gelezen.. er heeft hier niemand gezegd dat je geen LongLife OLIE mag gebruiken, maar je mag geen LongLife INTERVAL gebruiken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je de beurt door de dealer laat doen vraag ze dan gelijk of ze de intervalmelding omzetten van longlife naar regulier. Dan krijg je als het goed is weer gewoon om de 10 á 15dkm een melding voor onderhoud en hoef je dat zelf niet in de gaten te houden.

De kans is trouwens groot dat de dealer niets weet van een groter filter en dat soort aanpassingen en er misschien zelfs moeilijk over gaat doen. Schrijf dus even het bestelnummer van het filter op een papiertje als je de afspraak gaat maken :wink:

En wat Vdub al aangaf, er is op zich niets mis met de longlife olie, alleen met de longlife verversingsinterval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
oke bedankt voor de info laat hem wel over zetten naar de reguliere interval maar dan is het wel zonde om er longlife olie in te doen lijkt mij want die is best prijzig.

 

Niet dat andere olie slecht is, maar... je krijgt waar je voor betaalt, oftewel (te) goedkope olie (of niet degene voorgeschreven door de fabrikant) is een goede manier om de levensduur van je auto/motor goed in te korten.

 

Longlife olie is zeer betaalbaar te kopen in duitsland, bijv. http://www.ichwillautoteile.de en http://www.oelwelt24.de waar je ong. 55 euro per 5 liter betaalt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb inmiddels ook een groter filter in zitten de Mahle OC-105. De interval zit nu op 15.000km. Over 2400km ben ik weer aan de beurt.

Elke maand moet ik wel een klein beetje olie bijvullen. Wat is normaal gesproken het olieverbruik van een 1.8t te zijn? Of hoort deze helemaal geen olie te verbruiken? Of moet ik juist een speciaal olie gebruiken om dit tegen te gaan? Wat voor olie moet ik dan bijvoorbeeld kopen?

 

Gr,

Ramazan

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden