Ga naar inhoud
  • 0

Extreem Olieverbruik 2.0 20V


Twanzel

Vraag

Hallo allemaal,

 

over olieverbruik is al wel het een en ander geschreven her op het forum, maar ik zit nog steeds met een raadsel. Passat 2.0 20v ALT motor uit Januari 2003. Olieverbruik van 1liter op 500 (vijhonderd) kilometer.

Je zou zeggen dat dat ergens moet lekken, of dat er anders een rookwolk van jewelste te zien zou moeten zijn in je spiegel.

Echter geen van beide, wel roet langs de uitlaat en af en toe spetters olie achter de uitlaat op de grond.

Mee naar een lokale vakgarage geweest en daar een compressie en lektest laten doen. Niets verdachts gevonden, hele normale waarden volgens de monteur (moet nog wel even navragen welke waarden precies). Engine flush en 10W-40 olie erin,maar geen verbetering.

Nu ben ik er wel achter gekomen dat de bout van de spanrol (distibutie) er eerder eens uitgelopen is. Wellicht heeft de motor daar schade van opgelopen? Alle suggesties van jullie zijde zijn welkom, voordat ik de auto voorzie van een nieuwe motor of er weer uit knikker?

Iemand trouwens enig idee wat een nieuwe ALT 2.0 20V kost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

@Vdub, ik zat zelf te denken om een gereviseerde motor er in te leggen o.i.d, inderdaad geen nieuwe. (iemand een goed adres?)

 

@keek, inderdaad 1:1000 is de norm volgens VW, echter dezelfde motor bij audi geeft 1:1500 als maximum verbruik op. Beide waarden vindt ik persoonlijk te hoog voor wat voor een motor dan ook, maar daar is hier en op andere fora wel genoeg over te vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Vdub, gebruik de auto op dit moment niet echt veel, kan hem nu nog wel even missen, dus ik zal eens langs het revisiebedrijf hier inde buurt rijden. Kijken of zij kunnen achterhalen of het nog de moeite is om daar aan te beginnen. Merkte gisteren bij het stilstaan bij het verkeerslicht dat hij stationair heel af en toe wat hapert.

 

@ Iwan De garage waar ik ben geweest, had het idee dat er wellicht bij het loslopen van de distr. riem wellicht een klep de zuiger geraakt zou hebben waardoor je nu schade aan de cilinderwand zou hebben. Ik weet alleen niet of bij de ALT de zuiger de cilinders kan raken.

 

@alaskabear, die plug heb ik als eerste gecheckt, maar in de de hele motorruimte geen spoor van olielekkage. Ook niet in luchtfilterhuis ivm carterventilatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo allemaal,

 

Olieverbruik van 1liter op 500 (vijhonderd) kilometer.

Je zou zeggen dat dat ergens moet lekken, of dat er anders een rookwolk van jewelste te zien zou moeten zijn in je spiegel.

 

Dat hoeft niet, je praat over 2 mililiter per kilometer.

Zeg maar een flinke druppel verbranden over een kilometer en dat nog eens verdunnen met de normale uitlaatgassen. Denk niet dat je dat ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tsja dat zou natuurlijk kunnen dan moet je eerst in de motor kunnen kijken voordat je dat zeker weet. Succes ermee, in iedergeval is het niet echt leuk, en kost altijd weer te veel geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@iwan, inderdaad zal de motor dan wel open moeten lijkt me. Ik ga binnenkort hier in de buurt eens kijken bij het revisiebedrijf en een kennis van Vdub is kennelijk nogal vaak in de weer met de 2 liter (revisie) eens kijken of die wellicht meer kan vertellen.

Tis altijd zuur, ik kan redelijk sleutelen maar dit gaat met iets te ver, dus dan kost het idd. teveel geld.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een klant van mij heeft het zelfde probleem (Octavia 2.0), had laatst het motorstoringslampje aan, wat bleek door het grote olieverbuik is nu de Katalysator inwendig beschadigd.

 

probeer eens dunnere olie, Ow40 of 05w40.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Chrompassat. Er heeft eerder LL 0w30 ingezeten, vervolgens Castrol MAgnatec 5W40 erin, hielp ook niets.

Teveel Olie zorgt bij ALT inderdaad voor kapotte kat, goede kans dat hoog olieverbruik ook wel schade toe zal brengen lijkt me, ondanks dat het verbrande olie is.

 

Al met al denk ik dat er met andere olie, engine flush etc. hier geen eer te behalen valt. Ik denk dat de meest gangbare goedkope oplossingen wel op zijn en in ieder geval de kop er af moet helaas, tenzij hier iemand nog een ander brilliant idee heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo iedereen,na overleg met de garage hebben we besloten om heel even het effect van de engine flush op langere termijn af te wachten en het spul van appi eens te proberen. nl een aantal revesiebedrijven gaf aan dat de ALT motor erg lastig te reviseren is m.b.t. het hoonpatroon en een eventuele andere motor is er alsnog vlotjes in gezet. Ik hou jullie op de hoogte mocht daar interesse voor zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Renco, dank je wel voor je medeleven, gelukkig heb ik nu in de vakantieperiode wat extra tijd, dus ik wil woensdag na een lange rit richting Gulpen eens de bougies eruit gooien en het kleppendeksel losmaken. Eens kijken wat we nu weer tegenkomen. Het olieverbruik lijkt nu zelfs toegenomen te zijn. (voordat ik dat spul van Appi erin gegooid heb trouwens).

Ik heb er net een flesje Zenox in gegooid en het oliepeil netjes op niveau gebracht met wat 10w40 en nu maar afwachten. Mooie rit van 140 km voor de boeg en dan eens zien wat ik tegenkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Renco, dank je wel voor je medeleven, gelukkig heb ik nu in de vakantieperiode wat extra tijd, dus ik wil woensdag na een lange rit richting Gulpen eens de bougies eruit gooien en het kleppendeksel losmaken. Eens kijken wat we nu weer tegenkomen. Het olieverbruik lijkt nu zelfs toegenomen te zijn. (voordat ik dat spul van Appi erin gegooid heb trouwens).

Ik heb er net een flesje Zenox in gegooid en het oliepeil netjes op niveau gebracht met wat 10w40 en nu maar afwachten. Mooie rit van 140 km voor de boeg en dan eens zien wat ik tegenkom.

 

 

Nog erger!!?

 

Met een compressietest zou er toch wat uit moeten komen zou je zeggen. Je zal er wel al naar gekeken hebben, maar is (de onderkant van) de motor helemaal schoon.

 

Succes.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden