Ga naar inhoud
  • 0

v-snaar en airco snaar


Jasper

Vraag

hallo,

 

gisteravond begon bij mij de v-snaar (multiriem) fiks te piepen. Werd steeds erger. Later nog even wat teflon erop gespoten, dus het is weer eventjes stil. Blijkt dat de riem aan het einde van zijn leven zit, dus ga er zaterdag een andere op (laten)zetten.

 

Nu de vraag:

moet dan meteen de riem die naar de aircopomp loopt ook vervangen worden? Of zit dit zelfs al samen in een set?

Heb er namelijk geen zin in dat ik eerste de ene vervang en volgende week de andere mag gaan doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Normaal gesproken wordt bij het vervangen van de distributieriem ook de multiriem vervangen. Volgens mij is dat zelfs een pakket samen met de spanrollen. In sommige gevallen wordt ook de waterpomp vervangen, maar ik weet niet of dat bij de Passat ook nodig is. Ik denk dat die een automatische spanner heeft en dan hoef je normaal de waterpomp niet te vervangen.

 

Ik heb er destijds 800 euro voor betaald (voor een Golf IV TDI)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb net de multiriem vervangen incl een meeloop poelie die vastgelopen was. Inspectie van alle poelie's/spanroller ook de wel bekende dynamo poelie alle goed bevonden...

 

Multiriem 32 euro en meeloop poelie 60 euro..vind het onzin om alles gelijk te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

oke, feit is dat bij de 125dkm de distributieriem + waterpomp is vervangen.

 

Nu op 182dkm dus de multiriem. Ondertussen heb ik besloten om toch maar bij de garage te doen. Zojuist dan ook met garage gebeld, ze vervangen meteen de riem van de airco ook, zijn dan toch bezig.

 

Vrijloop poelie van dynamo is nog goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vdub heeft volgens mij gelijk, bij mij loopt toch ook maar 1 riem over de gehele aandrijflijn, (dynamo, airco, enz). Vrijloop poulie is bij mij ook vervangen voordat ik hem kocht, maar geen idee waar dit nu precies voor dient, iemand??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vdub heeft volgens mij gelijk, bij mij loopt toch ook maar 1 riem over de gehele aandrijflijn, (dynamo, airco, enz). Vrijloop poulie is bij mij ook vervangen voordat ik hem kocht, maar geen idee waar dit nu precies voor dient, iemand??

 

nop zijn 2 riemen ik heb een avf motor en daar is dat wel zo. :lol:

 

stond ook op de bon toen alles laats was vervangen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb toch echt twee riemen in de motor... maar ze zijn afgelopen zaterdag vervangen. Lekker stil geword nu :mrgreen:

 

ziet er ook uit als een 130pk motor, origineel wel 100pk. Is van 2004, misschien heeft het daarmee iets te maken?

 

Zal vanavond thuis eens foto maken, daarnaast met vag-com uitlezen welk type motor het is, keep you informed, ben nieuwsgierig :wink:

 

Update: foto is bijgevoegd, is helaas niet van de riemen, accu camera was leeg, is foto van paar maandjes terug.

 

Zeg zelf wel 'met vag-com uitlezen', maar komt dan motortype bij de knop 'engine' wel naar voren? Ik dacht van wel, maar kan het hieruit niet herleiden.

(weer eens bewezen dat ik elektrotechneut ben en niet motorisch...)

 

Screenshot van vag-com daarom ook maar bijgevoegd.

post-4510-1423822780,6541_thumb.jpg

post-4510-1423822780,7009_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik denk dat deze bij mij ook eens aan vervanging toe zijn .

2 weken frankrijk niks van last , maar zondag in luxemburg te wachten voor te tanken en al stilstaand stuuroverdraaien hoor ik opeens een enorm gekraak en gepiep ( ik heb het niet als ik wat gas geef )

dus eens gekeken en het geluid komt wel degelijk van de grote riem vooraan . ik heb ook wel gemerkt dat er precies veel speling op zit als de motor draait (riem ligt precies te dansen) maar bij stille motor staat de riem mooi op spanning .

 

ik kijk even voor een filmpje of foto te plaatsen .

als er iemad al enig idee heeft of er ook iets los kan zitten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden