Ga naar inhoud
  • 0

Slecht in de 1e versnelling


T_D_I

Vraag

Beste rijders,

 

Ik heb sinds 2 dagen een mooie passat in mijn bezit. Echter ik vindt dat de auto soms slecht in de 1e versnelling gaat. Het gaat om een passat uit 2003 met een 96kw awx motor met 5 versnellingen(km 98000). De klacht doet zich alleen voor als de auto stilstaat. Dus als ik weg wil rijden na het starten of als ik stil sta en ik wil vannuit de 2e versnelling de auto in de 1 zetten bijvoorbeeld voor een stoplicht.

 

Als ik een beetje blijf rollen of scahkerl voordat de auto stilstaat dat gaat gaat hij normaal in de 1e versnelling(vanuit de vrij of 2e). Zijn er meer mensen die dit hebben of heeft het echt met de bak/koppeling te maken.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Gebeurt dit ook als je hem in de achteruit wilt zetten?

 

Bij mij gaat ie ook lastig in de 1 vanuit stilstaand maar ook erg lastig in de achteruit.

 

De dealer weet het op dit moment niet, maar zijn er op aandringen van mij nog wel mee bezig.

 

Mocht ik meer te horen krijgen van de dealer post ik de info hier.

Verzoek om hetzelfde te doen, zo kan ik misschien met jou info mijn dealer lastig vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op zich is het toch wel bijzonder, nl de synchromeshringen van veel gebruikte versnelling slijten het snelst, dat zou dus bij een 5 bak de 2,3 en evt de 4 zijn, de 1e is wel bijzonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op zich is het toch wel bijzonder, nl de synchromeshringen van veel gebruikte versnelling slijten het snelst, dat zou dus bij een 5 bak de 2,3 en evt de 4 zijn, de 1e is wel bijzonder.

 

Misschien van een heel oud vrouwtje geweest die niet harder durfde.......Veel plezier met je nieuwe auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op zich is het toch wel bijzonder, nl de synchromeshringen van veel gebruikte versnelling slijten het snelst, dat zou dus bij een 5 bak de 2,3 en evt de 4 zijn, de 1e is wel bijzonder.

Zou dit te maken kunnen hebben met te snel van achteruit naar z'n 1 schakelen, dus nog voor de auto echt stilstaat? Door de vorige eigenaar uiteraard dan? Ik heb wel eens gehoord dat dat een aanslag is op de synchromeshringen van je 1e versnelling. (omgekeerd trouwens ook, als je achteruit überhaupt al gesynchroniseerd is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dus ook last van het slecht in zijn 1 en achteruit.

Mijn Passat heeft denk ik een tijdje stilgestaan en ging bij de 1e rit slecht in z'n 1, 2 en achteruit.

Nu gaat z'n 2 soepel en de 1e en achteruit nog steeds niet zoals het moet.

Is dit een kwestie van afstelling of de synchromesh ringen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zelfde probleem gehad met onze Passat met 6 bak, viel onder garantie en dus een ruilbak erin gekregen. Hiervoor hadden we een Ibiza ook met 6 bak daar hebben ze nieuwe olie ingegooid en toen was het gelukkig opgelost.Een Bak komt toch al snel op 2500 Eur.

 

Grtz. Den

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dus een kompleet nieuwe bak gekregen. Het schakelen gaat nu een stuk beter. Desondanks gaat de bak nog steeds met veel weerstand in de 1e versnelling.Volgens de dealer (DAGO) is dit een bekend verhaal bij deze bakken!? Toch vindt ik het vreemd dat bij een auto met nog geen 100000km de bak al stuk gaat. Gelukkig was het garantie werk. +- 2500,- waren de reparatie kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had het zelfde probleem. (de achteruit ging ook slecht)

 

Sinds de vakantie geheel over. Ik moest even met de caravan achteruit een heuvel op, en liet daarbij per ongeluk de koppeling behoorlijk slippen. Stonk aardig. Sindsdien geen probleem meer.

 

Kan het zijn dat de koppeling soms niet helemaal los komt en wat blijft plakken waardoor de versnelling er moeilijker in gaat ? en dat deze "plak" nu verbrand is ?

 

Dus... Misschien een tip. zet de auto in z'n 5 op de handrem en bij vol gas even koppelen.......... ... ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

TAFX is vergelijkbaar met de orginele VAG-olie, Ik heb destijds (na moeilijk schakelen) de bakolie vervangen en toe was het over. Geadviseerd wordt om bij 100dkm de olie te vervangen (dit in tegenstelling tot wat VAG zegt, die melden dat het levenslang meegaat :roll: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden