Ga naar inhoud

Algemene How to wassen/poetsen


Jee13

Aanbevolen berichten

Hebeen vrij basale samenvatting gemaakt van het geheel, incl de benodigde producten.

De how-to is echt een flinke lap tekst, wellicht is dit iets overzichtelijker:

 

Benodigde producten:

 

- Meguiars #62 Bodywork Shampoo & Conditioner

- Meguiars Quick Clay kit (klei, MF doek & Quick Detailer)

- Meguiars Paint Cleaner

- Meguiars Scratch X

- Mequiars Deep Crystal polish

- Meguiars Goldclass of NXT (carnauba wax)

- Mequiars Ultimate Polishing Cloth

- Meguiars Ultimate Quick Detailer

- Washmits (washandschoenen) & Applicator pads

- Microfibre (MF) doeken groot & klein

- 3M blauwe afplak tape

 

5 stappen:

 

1. Wassen

- 2 emmer principe (1 spoelen, 1 schoon)

- afnemen met grote MF doek

2. Lak reinigen & cleanen

- Plaatdelen 1 voor 1 Quick Detailer aanbrengen & kleien

- afnemen met MF doek

3. Lak voeden

- Scratch X & Deep Crystal Polish, in kleine gebieden; net zo lang tot krassen weg zijn

- afnemen met Ultimate Polish Cloth

4. Lak beschermen

- Paint Cleaner aanbrengen & afnemen

- aanbrengen carnauba wax/sealant & afnemen

5. Onderhouden

- Ultimate Quick Detailer aanbrengen

- afnemen met MF doek

 

En de vuistregels:

 

- Tijd er voor nemen, geen klus voor een haastig persoon die (te) snel resultaat wil zien;

- Niet in de volle zon; dan kun je uitpoetsen tot je een ons weegt maar dan blijft het doffig;

- Ondergrond rondom de wagen goed nat houden ivm opstuivend grondmateriaal (zand/stof etc);

- Alle zwarte bumperstrips, raamlijsten en ruiten goed afplakken met de blauwe 3M tape;

- Al je MF doeken kun je weer uitwassen bij 30-40 graden.

 

+ Goeie workout dus laat de polijstmachine aub liggen, voor dat geld kun je het bovenstaande lijstje een aantal keer aanschaffen. Daarnaast zoveel meer ego streling dat je na al dat harde werk een kneiterglimmende bolide hebt.

 

no offence :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Ik vind het supergaaf om te lezen hoe zorgvuldig sommigen zijn met het wassen. Ook voor wat minder fanatieke poetsers zoals ik heb ik er uiteindelijk toch een paar zeer bruikbare, resultaat leverende en tijdbesparende tips uit kunnen halen,. Ik was het bakkie tegenwoordig zo:

 

-Goed Afspuiten

-Meguiars NXT Shampoo wassen met 2 emmers & een Microfiber washmit (koop er een aantal)

-Velgen even apart wassen op het laatst

-Afnemen met Microfiber doek. Zorg dat je een lekkere stapel van die dingen hebt, goedkoop te verkrijgen bij bijv. de Action

 

Als ik zin heb doe ik nog een tandje extra:

 

-Plekjes vuil wegkleien met Quickdetailer & een instapklei van Meguiars

-(zwarte) kunstofdelen sealen met Wolfgang Plastic Surface Sealant

aangepast door Farkentje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het supergaaf om te lezen hoe zorgvuldig sommigen zijn met het wassen. Ook voor wat minder fanatieke poetsers zoals ik heb ik er uiteindelijk toch een paar zeer bruikbare, resultaat leverende en tijdbesparende tips uit kunnen halen,. Ik was het bakkie tegenwoordig zo:

 

-Goed Afspuiten

-Meguiars NXT Shampoo wassen met 2 emmers & een Microfiber washmit (koop er een aantal)

-Velgen even apart wassen op het laatst

-Afnemen met Microfiber doek. Zorg dat je een lekkere stapel van die dingen hebt, goedkoop te verkrijgen bij bijv. de Action

 

Als ik zin heb doe ik nog een tandje extra:

 

-Plekjes vuil wegkleien met Quickdetailer & een instapklei van Meguiars

-(zwarte) kunstofdelen sealen met Wolfgang Plastic Surface Sealant

Je bent niet de enigste, zo doe ik het ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb vergelijkbaar als pakket 3,

Maar pakket 5 lijkt me ook een mooie set.

De NXT shampoo is best prettig om de wagen mee te wassen, schuimt maar niet teveel.

Ruikt lekker maar er zijn wellicht andere goed shampoo's die even goed maar goedkoper zijn.

De wax van de NXT lijn is ook goed en prettig om aan te brengen. Op een zwarte wagen soms wat moeilijk om uit te wrijven waardoor je donkere vlekken krijgt.

Verder doet de polish het redelijk goed hoewel je met de hand er niet alles uit krijgt van swirls en hologrammen.

De kommetjes onder de deurklinken kan je best een wreef geven met Meg swirlX.

De polish met de NXT wax al afwerking krijg je wel een mooi resultaat. Echter trekt de NXT wax redelijk wat stof aan dus op een mooie zomerdag met wat wind blijft al het stof op de wagen hangen. De standtijd van de wax is niet zo lang maar je krijgt wel een mooi pareleffect bij regen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb vergelijkbaar als pakket 3,

Maar pakket 5 lijkt me ook een mooie set.

De NXT shampoo is best prettig om de wagen mee te wassen, schuimt maar niet teveel.

Ruikt lekker maar er zijn wellicht andere goed shampoo's die even goed maar goedkoper zijn.

De wax van de NXT lijn is ook goed en prettig om aan te brengen. Op een zwarte wagen soms wat moeilijk om uit te wrijven waardoor je donkere vlekken krijgt.

Verder doet de polish het redelijk goed hoewel je met de hand er niet alles uit krijgt van swirls en hologrammen.

De kommetjes onder de deurklinken kan je best een wreef geven met Meg swirlX.

De polish met de NXT wax al afwerking krijg je wel een mooi resultaat. Echter trekt de NXT wax redelijk wat stof aan dus op een mooie zomerdag met wat wind blijft al het stof op de wagen hangen. De standtijd van de wax is niet zo lang maar je krijgt wel een mooi pareleffect bij regen.

 

zat zelf ook aan pakket 3 of 5 te denken, al zit er bij pakker 5 geen klei bij en dat wil ik dan toch wel erbij hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zat zelf ook aan pakket 3 of 5 te denken, al zit er bij pakker 5 geen klei bij en dat wil ik dan toch wel erbij hebben.

Wat verder in de pakket lijst staat er nog een klei kitje apart met quick detailer en 2 blokjes klei.

Heb deze set zelf ook en gaat goed. Heb hem al een paar jaar en als je de klei wat verzorgd kan je er een hele tijd mee verder.

Dan denk je de wagen netjes gewassen te hebben... Als je dan met de klei er langs gaat ....

Goed spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verder in de pakket lijst staat er nog een klei kitje apart met quick detailer en 2 blokjes klei.

Heb deze set zelf ook en gaat goed. Heb hem al een paar jaar en als je de klei wat verzorgd kan je er een hele tijd mee verder.

Dan denk je de wagen netjes gewassen te hebben... Als je dan met de klei er langs gaat ....

Goed spul.

 pakket 3 is wel een aanrader dus?

 

hoe zit het met dat quick detailer is 1 zo.n fles wel voldoende voor de hele auto??

Link naar reactie
Delen op andere sites

pakket 3 is wel een aanrader dus?

 

hoe zit het met dat quick detailer is 1 zo.n fles wel voldoende voor de hele auto??

Jazeker, pakket 3 is inderdaad goed spul en kan je wel even mee verder.

Ga je ook wat resultaat mee boeken. Maar afhankelijk van de toestand van de lak zoals hij nu is zal je mogelijks niet alles eruit krijgen. Zeker manueel wegens de hard vag lak. Swirl erin is geen probleem maar eruit is een andere zaak :-)

Maar zoals ik al eerder aanhaalde zijn de Meg. producten niet de goedkoopste.

Poorboys of dodo juice is ook goed spul en meestal wel wat goedkoper.

 

Voordeel bij Meg. is dat ze mooie paketten hebben. Ook in hun cataloog staat alles mooi uitgelegd en beschreven waar alles voor dient.

En ook voordeel voor mij is dat het tankstation hier in de buurt het volledige assortiment heeft en wanneer ik dus iets tekort heb ik het terug snel in huis heb.

 

De quick detailer dient om het kleiblokje beter te laten glijden ipv dat het aan de auto blijft kleven.

Je kan er gerust meerdere keren de volledige wagen mee kleien. Is ook afhankelijk van hoe zuinig je er zelf mee bent. Maar je moet niet meer gaan gebruiken dan wat nodig is lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 kan iemand me het verschil vertellen tussen engine clean en engine dressing??

de engine clean reinigt de vervuilde onderdelen,

de dressing komt na het cleanen en houd de onderdelen wat glanzend. Beetje de denkwijze als de wax na het wassen van de wagen.

hier op deze pagina wat meer naar onderen staan er 2 filmpjes over het gebruik van deze 2

http://www.carclean.nl/product/Meguiars/Engine_Clean_450ml_G14816_101146

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, pakket 3 is inderdaad goed spul en kan je wel even mee verder.

Ga je ook wat resultaat mee boeken. Maar afhankelijk van de toestand van de lak zoals hij nu is zal je mogelijks niet alles eruit krijgen. Zeker manueel wegens de hard vag lak. Swirl erin is geen probleem maar eruit is een andere zaak :smile:

Maar zoals ik al eerder aanhaalde zijn de Meg. producten niet de goedkoopste.

Poorboys of dodo juice is ook goed spul en meestal wel wat goedkoper.

 

Voordeel bij Meg. is dat ze mooie paketten hebben. Ook in hun cataloog staat alles mooi uitgelegd en beschreven waar alles voor dient.

En ook voordeel voor mij is dat het tankstation hier in de buurt het volledige assortiment heeft en wanneer ik dus iets tekort heb ik het terug snel in huis heb.

 

De quick detailer dient om het kleiblokje beter te laten glijden ipv dat het aan de auto blijft kleven.

Je kan er gerust meerdere keren de volledige wagen mee kleien. Is ook afhankelijk van hoe zuinig je er zelf mee bent. Maar je moet niet meer gaan gebruiken dan wat nodig is lijkt me.

 

ik vind het jammer dat de andere merken idd hun artikelen niet goed beschrijven, voor een poets leek als ik is dat jammer. Dan maar een Meq pakket daar is genoeg info over te vinden. Ik heb ook een Meq dealer in de buurt dus dat scheeld.

 

Vriend van mij heeft een poetszaakje en is bezig met een poets merk maar wil nog niet zeggen wat het is haha. Ben bezig met hem om voor de vwpassat leden minimaal 15% korting te krijgen op alle artikelen. dus ben benieuwd hoe of wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden