Ga naar inhoud
  • 0

Koppeling


rob41

Vraag

Even een vraag vandaag was ik bij dealer omdat ik iets wilde weten over mijn ruitenwissers,de auto werd opgehaald en na ca kwartiertje weer terug .Daar wist de monteur mij te vertellen dat de koppeling matig werd???,ook gaf hij aan dat er nog wel 10 00km mee gereden kon worden??.Ik vond het een beetje een vreemd verhaal en vroeg aan hem of hij hem niet kon afstellen dan maar dat schijnt niet te kunnen want de koppeling is hydraulisch.Des te langer ik er op de terugweg over nadacht des te vreemder vond ik eigenlijk zijn verhaal.waar bassert hij nu in een rit van 25 meter nl parkeerplaats garage dat een koppeling"matig"is??Zelf merk ik nl niks dat de koppeling slipt oid,vroeg hem ook wat de kosten evt waren waarop gezegd werd zo rond de 700 euro,mits het vliegwel ook niet vervangen dient te worden,al met al vind ik het een raar verhaal wie o wie heeft ook dergelijke ervaringen en kan mij van advies dienen.

 

Alvast mijn dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Als een koppeling slijtage begint te vertonen is dat altijd eerst in de hoogste versnellingen. Probeer maar eens met een lage snelheid in z'n 5 volgas weg te rijden en kijken of het toerental gaat oplopen / koppeling gaat slippen.

 

Koppeling kan iid niet gesteld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb bij mij ook een beetje het id maar na 3 jaar is er niks veranderd alleen dat hij in het pedaal heel erg hoog zit, maar verder niks geen slippende of wat ook.Ik denk dan zo een beetje gaat hij kapot er kan niks definitief kapot gaan, Dus als hij er mee kapt dan zie ik wel weer ,dan sta ik even aan de kant van de weg.Heb niet een druk leven dat ik me geen kapotte auto kan permiteren er staat altijd wel ergens 1 klaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Meestal ziet zo'n monteur dat aan hoe hoog de koppeling aangrijpt. Kort gezegd: hoe verder je koppeling slijt, hoe hoger je pedaal komt. Maar het is altijd een indicatie, de ene koppeling zit ook gewoon wat hoger dan de andere. Ik zou idd even testen in zijn 5 bij zeg 70 kmh en als hij nog niet slipt, lekker even doorrijden :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Koppeling van de passat hoort hoog te zitten. Het enigste waar je iets aan kunt merken(buiten slippen om) is een zware koppeling, hoewel dit ook vaak lang goed gaat.(heb hier voorbeelden van meer dan 500000km)

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag allemaal, ben net nieuw hier.

 

Heb eingelijk wel een gerelateerde vraag hierover. Heb mijn auto momenteel voor een grote beurt bij de garage staan. Hij checkt em dan altijd helemaal even zodat ik weet wat de komende problemen kunnen zijn. Volgens heb pakt ie mijn koppeling ook vrij hoog. Ik ga zodra ik mijn auto terug heb ook die test eens doen maar waaraan merk ik dat ie zou kunnen slippen. of is dit een hele domme vraag ;).

 

Alvast bedankt.

 

Remy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hoi

 

wou net een nieuw topic openen maar zag dat er al een topic over de koppeling was, dus hier de vraag.

 

mijn koppeling staat ook enorm hoog, maar slipt niet door.. het 'probleem' is dat ik het pedaal voel kloppen als ik men voet er tegen zet, niet echt normaal dus.

 

ligt dit aan de koppelingsplaat? of kan het mss het vliegwiel zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In het WPHB staat dat bij gevorderde slijtage aan de koppeling het pedaal zwaarder te bedienen is (er staan zelfs waarden in Nm voor een nieuwe en versleten koppeling, maar die mogen niet gecommuniceerd worden met de klant). Kan me voorstellen dat de monteur kon voelen dat je Passat zwaarder koppelde dan andere modellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vroeger testen ze het zo , je de koppeling in zijn 3 zetten en dan wegtrekken, als de motor "dood"slaat op de koppeling/ toeren dat hij nog voldoende "vlees"heeft om geruime tijd verder te rijden.

Ten minste dat zegt mijn schoonvader die "vroeger" beroepschauffeur is geweest.

Maar ja tijden en techniek veranderen nu eenmaal. :D:stupids:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo

 

Heb een vraag er is iets raars met me passat als ik de auto start kan ik niet in geen een versnelling doen !!! En als ik hem uit doe dan ga het wel ,en als ik hem in zen eerste versnelling en dan pas aan zet dan gaat die van zelf rijden zelfs met de koppeling ingetrapt,Help wat zou dat zijn ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een beetje monteur heeft vrij snel door hoe de koppeling erbij staat. Het baseren op een ritje van 25 km gaat niet helemaal op, het laat aangrijpen van de koppeling is inderdaad een teken van slijtage bij een niet getrokken koppeling. De pedaalslag wordt immers groter naarmate de koppelingsplaat slijt. Dit moet altijd gerelativeerd worden naar de normaaleigenschappen van de koppeling. De vaste bestuurder merkt dan niet omdat zoiets er langzaam inslijt. Zo heb ik wel eens een geval gehad met een landrover waarvan linksvoor en rechts achter de remmen compleet niet meer werkten. dit was er langzaam ingeslopen en de klant had daar niets van gemerkt. En dit was niet de buurvrouw maar iemand met twee rechterhanden. Een koppeling gaat ook pas slippen als de voering bijna helemaal is afgesleten. Er is wel wat meer onderzoek nodig voor je als monteur vast kan stellen dat zijn koppeling is versleten.

 

Het "kloppende" pedaal zoals sigmo dat omschrijft wordt veroorzaakt door een gebroken diafragmaveer, dit is ook hoorbaar buiten de auto.

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nou moet bij mij dus ook mn koppeling vervangen worden,

heb hem paar weken geleden laten chippen en in de 4e versnelling slipt ie al door.

nou wil ik er dus een sachs verzwaarde koppeling in laten zetten

ik heb nu 97.000 op de teller staan en mijn vraag is, moet mijn vliegwiel ook vervangen worden

want vind dit wel een duur grapje...

als er niks anders op zit zal het moeten maar liever niet als wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor wat betreft het hoge oppakken, dit is passat-eigen en hoeft niet per definitie versleten te zijn.

Reed gisteren even in een nieuewe Golf Bluemotion van een vriend van mij, die sloeg me meteen af....... (mijn vriend zei dat hij dat ook een paar keer had gehad, stelde me wel gerust :-))

Ongelooflijk hoe laag die koppeling zit. Daarna weer naar huis in mijn passat en zat me echt af te vragen wanneer hij pakte, zo groot was het verschil.

 

Snap wel dat monteurs DENKEN dat ie versleten is als je dit soort nieuwe golfjes gewend bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden