Ga naar inhoud
  • 0

Aanpassen van de gevoeligheid van de stuurbekrachtiging


Leen

Vraag

Ik heb sinds een paar weken mijn nieuwe Passat 1.8TSI. Hiervoor had ik exact dezelfde Passat maar dan met een 2.0 FSI motor.

Het is mij opgvallen dat het sturen veel zwaarder gaat dan bij mijn vorige Passat. Weet iemand of dit in te stellen is door de werkplaats? Als ik mij niet vergis is de stuurbekrachtiging electromagnetisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Leen,

 

Het zwaarder sturen was mij ook al opgevallen t.o.v. mijn vorige 3C, blijkbaar toch een andere instelling vanaf de fabriek.

Ben benieuwd of dit "zo" aan te passen is.

 

Ik heb ook het gevoel dat de rechtuitstabiliteit minder is geworden. Het lijkt of de voorkant altijd zoekende is en je bent meer dan bij de vorige aan het corrigeren. Bij de Passat 3C hebben ze nog veel te leren voor wat betreft een onderstel goed af te stellen. Ik vindt het nog steeds niet al te best ondanks het sportonderstel en de 18" velgen. De wegligging was bij mijn Mondeo MK3 veel beter (zelfs zonder sportonderstel).

Ik heb ook weer geknisper en gekraak geluiden uit het dashboard, heb jij daar ook last van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben het met je eens dat je meer aan het "corrigeren" bent dan bij mijn vorige 3C.

Aan de andere kant valt me ook op dat mijn huidige 3C Variant minder last heeft van overstuur bij gas los laten in snelle bochten.

Wellicht komt het omdat ik nu een Variant rij en daarvoor een Limousine.

 

Voor alsnog geen gekraak uit het dashboard, had dat met de vorige wel.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ben het met je eens dat je meer aan het "corrigeren" bent dan bij mijn vorige 3C.

Aan de andere kant valt me ook op dat mijn huidige 3C Variant minder last heeft van overstuur bij gas los laten in snelle bochten.

Wellicht komt het omdat ik nu een Varinat rij en daarvoor een Limousine.

 

Voor alsnog geen gekraak uit het dashboard, had dat met de vorige wel.....

 

Jij hebt geen sportonderstel toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Jij hebt geen sportonderstel toch?

 

Nee, heb geen sportonderstel en bij de vorige ook niet.

Achterkant lijkt strakker op de weg te liggen.

Maar dat staat los van de rechtuitstabiliteit, wellicht inderdaad veroorzaakt door een andere instelling van de stuurbekrachtiging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De stuurbekrachtiging is bij de auto's met elektrohydraulische bekrachtiging idd met vagcom of via de vas in te stellen.

 

Gaat dat in stappen of in % b.v.?

In ook instelbaar per toerental/snelheid of wordt het dan lichter/zwaarder voor het hele gebied?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag bij de dealer geweest, achterspoiler en instaplijsten laten monteren.

Ik heb gevraagd om meteen de onderstaande punten op te lossen:

 

- Follow en leaving home verlichting buiten de lichtsensor om te laten werken.

volgens de dealer niet mogelijk vanaf modeljaar 2008

 

- Contactslot rechtzetten.

nog geen tijd voor gehad

 

- Stuurwiel rechtzetten.

geen tijd voor gehad, auto moet eerst worden uitgelijnd. Ze zijn bang dat het niet zal verbeteren.

 

- Piepende remmen bij nat weer oplossen.

zal niet lukken, heeft te maken met de soort/type remblokken

 

- Gevoeligheid stuurbekrachtiging aanpassen

is volgens de dealer vanaf bouwjaar 2008 niet meer mogelijk. Er is hierover vandaag met Pon kontakt geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

leen soms heb ik het gevoel in uw topics dat ge echt aant zoeken zijt naar defecten .

hebt ge nog wel plezier tijdens het rijden want aan uw commentaar te horen scheelt er aan deze auto ook weer heel wat .

had ge dan beter geen daimler gekocht die maken geen lawaai .

houd er rekening mee dat ge met een doorsnee gezinswagen rijd en geen muti miljoene auto .

en hoe meer ge u focust op lawaai en kraken hoe meer ge er begint te horen .

 

trouwens wat moeten al die opel rijders dan zeggen die rijden met oorkleppen op anders zijn ze na 2 jaar doof :lol: .

grz guy .

 

en ik, kan het weten ik heb een opel als 2 de auto . :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik wil het wel eens even nakijken als er een 3C op de meeting is a.s. 12 april in Elst(iig die van mevr. van Webasto is er)

 

Ik kan de 12de helaas niet (werken.....) anders had je daar wel even mogen kijken.

Die van is nog van 2007, wellicht op een ander moment Matthijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
leen soms heb ik het gevoel in uw topics dat ge echt aant zoeken zijt naar defecten .

hebt ge nog wel plezier tijdens het rijden want aan uw commentaar te horen scheelt er aan deze auto ook weer heel wat .

had ge dan beter geen daimler gekocht die maken geen lawaai .

houd er rekening mee dat ge met een doorsnee gezinswagen rijd en geen muti miljoene auto .

en hoe meer ge u focust op lawaai en kraken hoe meer ge er begint te horen .

 

trouwens wat moeten al die opel rijders dan zeggen die rijden met oorkleppen op anders zijn ze na 2 jaar doof :lol: .

grz guy .

 

en ik, kan het weten ik heb een opel als 2 de auto . :cry:

 

 

Ik ben niet aan het zoeken naar defecten. Ik verwacht alleen dat als een auto nieuw is deze ook de specificaties heeft van een nieuwe auto in de redelijke zin van het woord.

Mag ik u er ook op wijzen dat de autoprijzen tegenwoordig voor een doorsnee gezin niet meer te betalen zijn. Iedereen lijkt het tegenwoordig normaal te vinden dat een "Volkswagen" van meer dan 100.000 oude guldens (laat staan Belgische franken) defecten mag vertonen die normalerwijze niet in een nieuwe auto mogen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren,

 

Ik bezit ook een VW Passat 1.4 TSI van 2009 en heb ook inderdaad de indruk dat bij deze de rechtuitstabiliteit niet helemaal lekker is. Heeft een van jullie al bericht gehad van zijn dealer en heeft deze hiervoor een oplossing gegeven. Bijv. aanpassen stuurbekrachtiging.

 

Ik hoor graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rechtuitstabiliteit lijkt mij niet beinvloedbaar te zijn door de stuurbekrachtiging. Je kunt wel wat spelen met de toespoor van de wielen binnen de toleranties, hoe meer je die naar binnen zet, des te meer rechtuitstabiliteit je krijgt. Ik heb dit ook laten aanpassen bij mijn 3BG (JBautoservice).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Marcel,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb het idee dat de auto zo af en toe een beetje zoekt als het wegdek wat slechter wordt. Het stuur is dan heel snel voelbaar. Ik heb het idee dat als de stuurbekrachtiging (staat mijns inziens iets te licht) iets zwaarder wordt dit minder in het stuur te merken valt. Als het wegdek egaal is, bijv. nieuwe asfalt, heb ik hiervan minder last. Als jou een andere mening is toegedaan dan hoor ik dit graag. Moet nog 3 jaar met de auto en naast de licht stuurbekrachtiging bevalt ie mijn uitstekend. Heb jij ook geen idee of dit bij de passat 3 c aan te passen is?

 

Graag reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden