Ga naar inhoud
  • 0

Vragen over 12v accu vervangen GTE

Vraag

Geplaatst

Hallo mede Passat rijders.

Ik zit met een probleem, 3 dagen voor mijn vakantie richting Frankrijk (timing, zucht..)

ik rij sinds een half jaar met een Passat B8.5 GTE uit 2022 met ongeveer 65.000km. De machtige B7 3.6 heeft helaas het gezin verlaten.

sinds gisteren kreeg ik wat problemen met de auto. Ik kwam thuis naar een wat langere rit en wilde de auto opladen. Dit lukte niet om de stekker niet werd vergrendeld in de/het? laadpoort van de auto. Normaal gesproken hoor je de vergrendeling de stekker vergrendelen en dan begint het laadprocedure. Nu hoorde ik steeds niks. Raar… Het was een lange dag die dag dus dacht, daar kijk ik morgen wel even naar.., totdat ik vannacht wakker werd van het autoalarm.

dus ik met een knuppel naar beneden om de dieven te grazen nemen (grapje..). 

ik ontgrendel de auto en krijg meteen een stortvloed van meldingen en piepjes te zien/horen. Fout in het hybridesysteem, starten niet mogelijk, sleutel niet herkend, stekker incoontje dat de stekker was aangesloten (niet het geval, de lader heb ik er weer uitgehaald en weggelegd nadat deze het niet deed.). Verder kreeg ik de auto niet meer op contact.. 

terug naar bed, kijken in de ochtend wel verder. 30min later, weer het alarm. Knuppel weer gepakt en hop naar beneden. Op de ontgrendelknop van de afstandsbediening gedrukt en het alarm ging uit. Maar nu geen meldingen meer op het dashboard. Nu bleef alles zwart. Ik krijg dus de auto niet meer op contact. Helemaal dood.

Mijn vermoeden is de 12v accu dus mijn eerste stap wordt om deze te vervangen in de hoop dat ik de auto kan starten en naar een garage kan rijden. 

Lang verhaal zo op de vroege ochtend maar mijn vraag is: Kan ik de accu zo vervangen? en is het mogelijk (mits de foutmeldingen wegzijn) om de auto te starten zonder dat de accu eerst is ingeleerd? Ik heb namelijk geen diagnose/uitleesapparatuur..

andere tips/tricks zijn erg welkom.

groet,

Danny

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Dezelfde capaciteit accu erin en dan stukje rijden, dan gaan de meldingen weer weg.

• 0
Geplaatst

Vrij resent de 12V accu laten vervangen door @Vdub, en volgens mij moet de accu wel aangemeld/ingeleerd worden.
Als je toch naar een garage gaat daar even op letten dan.

• 0
Geplaatst

je zou em zeker zelf kunnen vervangen en ermee naar een garage/iemand met vcds bijv kunnen rijden, hij moet alleen wel aangeleerd worden anders zal de auto hem niet (voldoende) bijladen

• 0
Geplaatst

Duidelijk heren, bedankt! Inmiddels inderdaad de accu vervangen voor een vergelijkbaar exemplaar. Er staan nog wat foutmeldingen in de auto dus morgen even langs de garage.

• 0
Geplaatst

Na het volledig opladen van HV batterij zijn ook de andere storingsmeldingen verdwenen. Ik zal morgen nog even langs de dealer rijden om de accu te laten aanleren

• 0
Geplaatst

Net de VW dealer in Arnhem Zuid gebeld en zij gaven aan dat het nodig is om de accu in te leren?

Ze vroegen welke accu ik had gemonteerd (Varta A7 70Ah AGM). Nadat de servicemedewerker met de werkplaatschef had overlegd, belde hij terug en zei dat het niet nodig was omdat het geen originele accu is en dat deze accu zelflerend is?

Ik vond het wel een beetje een vreemd verhaal..

• 0
Geplaatst

Google AI zegt:

inleren: Als een nieuwe AGM-accu niet via OBDeleven wordt ingeleerd, "denkt" de auto dat de oude, versleten accu er nog in zit. De auto gaat dan met een veel te hoge spanning laden om de vermeende oude accu te compenseren. Hierdoor kookt de nieuwe AGM-accu binnen een paar maanden kapot.

Wellicht heeft iemand in je omgeving een obd11 dongle waarmee je de actie kunt uitvoeren. Of vcds natuurlijk

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden