Ga naar inhoud
  • 0

Passat 3BG (B5) met motorprobleem

Vraag

Geplaatst (aangepast)

Ik heb een acute hulpvraag. Sinds een paar dagen merk ik dat de motor 'bokt' bij het gebruik van het gaspedaal oftewel versnelling. Laat ik het gaspedaal los of houd ik 'm in 1 stand dan normaliseert de motor. Ik zie dan ook af en toe het gele motor lampje op het dasboard branden en weer uitgaan. Ik heb de auto uitgelezen. De storing die wordt aangegeven is die van de Component ABS/ESP met omschrijving 01423 - Lateral Acceleration Sensor 27-10 Implausable Signal - Intermittant. Is dit de veroorzaker van het probleem? En zo ja, waar zit deze sensor? Kan ik die zelf vervangen? Groetjes Ron

IMG_7692.JPEG

IMG_7696.JPEG

aangepast door rvandenb

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

er is sowieso wat mis met het uitlezen, 01 Engine is ook rood dus zit daar ook een fout in, alleen kan die blijkbaar niet goed verbinding maken.

Die G200 zal een ABS/ESP lampje laten branden, geen motorlampje. G200 zit ergens onder het stuur denk ik.

• 0
Geplaatst

Je verwacht inderdaad dat bij die foutcode dat het ABS/ESP lampje gaat branden. Maar goed niet altijd alles is even logisch. Ik kan de auto nog een keer uitlezen natuurlijk. Misschien dat ie dan wel een verbinding maakt want er zit toch kennelijk iets niet goed.

Heb je enig idee wat het probleem met de motor kan veroorzaken? Ik vond het opvallend dat, als de auto een tijdje heeft stilgestaan, het probleem zich pas na een meter of 1000 voordoet. Met name dus bij het optrekken en schakelen naar een hogere versnelling waarbij wat extra gas gegeven wordt.

• 0
Geplaatst

Ik heb vandaag de bougies vervangen. Die waren nodig aan vervanging toe. Binnenkort ook even het brandstoffilter vervangen als ie weer eens op de brug mag.  

@Vdub wat vindt jij van de 'symptomen'? Zie hierboven?

• 0
Geplaatst
Op 23-2-2026 om 19:34, rvandenb zei:

Ik heb vandaag de bougies vervangen. Die waren nodig aan vervanging toe. Binnenkort ook even het brandstoffilter vervangen als ie weer eens op de brug mag.  

@Vdub wat vindt jij van de 'symptomen'? Zie hierboven?

kijk eerst maar wat ie doet na dit onderhoud.

• 0
Geplaatst

Ik heb vandaag het brandstoffilter vervangen met het idee dat het daar ook aan zou kunnen liggen maar helaas.

Na inspectie bleek ook de rechter as hoes los te zitten aan de binnenzijde dus die maar meteen vastgezet.

De motor draait nog even beroerd. Het motor lampje flikkert bij het gas geven en de motor houdt soms even in alsof er een cilinder niet goed werkt ofzo. 

Straks nog een keer aan de VCDS koppelen en zien of er motorisch een melding gegeven wordt. 

• 0
Geplaatst

als het lampje knippert is het vrijwel altijd misfire, heb je al eens nieuwe bobines geplaatst?

• 0
Geplaatst

Nee nog niet. Ik zat er ook aan te denken. Hoe kun je er achter komen welke vervangen moet worden? Steekproef doen door er 1 te vervangen en dan kijken wat de motor doet en zo nodig een andere uittesten net zo lang tot je de 'schuldige' gevonden hebt?

• 0
Geplaatst

Bij het vervangen van de bougies viel mij wel op dat de bobine die het dichtst bij de voorzijde van de auto zit behoorlijk vuil was en er wat olie in het kanaal zat. 

• 0
Geplaatst
2 uren geleden, rvandenb zei:

Nee nog niet. Ik zat er ook aan te denken. Hoe kun je er achter komen welke vervangen moet worden? Steekproef doen door er 1 te vervangen en dan kijken wat de motor doet en zo nodig een andere uittesten net zo lang tot je de 'schuldige' gevonden hebt?

@Vdub : Matthijs heb je hier een tip voor?

• 0
Geplaatst

Vandaag de niet (goed) functionerende bobine vervangen. Het was inderdaad de bobine die ik al verdacht vond.

De motor draait weer als een zonnetje. 

@Vdub bedankt voor de aanwijzing! 👍

• 0
Geplaatst

ik zou de andere 3 ook gewoon vervangen, die zijn waarschijnlijk net zo oud.

• 0
Geplaatst

On 25-2-2026 at 17:07, rvandenb said:

Bij het vervangen van de bougies viel mij wel op dat de bobine die het dichtst bij de voorzijde van de auto zit behoorlijk vuil was en er wat olie in het kanaal zat. 

Dat is denk ik wel iets om in de gaten te houden. Dan kan je afdichting van kleppendeksel naar bougie schacht slecht zijn. 

8 hours ago, Vdub said:

ik zou de andere 3 ook gewoon vervangen, die zijn waarschijnlijk net zo oud.

Inderdaad, ik had er 1 stuk en 3 maanden later de volgende. Dus laatste 2 laat ik binnenkort preventief vervangen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden