Ga naar inhoud
  • 0

Het 'past deze velg op mijn 3B?' verzameltopic


3V

Vraag

Op dit forum staat al ontzettend veel geschreven over velgen, ET-waardes en aanverwante zaken. Maar juist omdat er al zoveel over geschreven is, zie je door de bomen het bos niet meer en kun je de informatie die je nodig hebt nooit meer terugvinden. Ik heb daarom even wat dingetjes bij elkaar gezocht.

 

Knelpunten

Bij mijn passat (3B 2.8 V6 4motion variant uit 2000 met sportonderstel) heb ik eens gekeken waar nu de knelpunten zitten. Kanttekening: met dank aan FrankQS ontdekte ik dat mijn auto vanwege de 4motion minder ruimte heeft aan de binnenkant van de achterwielen dan een FWD. Naar schatting bedraagt dit verschil ongeveer 0,5 cm. Ik ga bij de cijfers uit van een FWD, 4motion zal dus achterop minimaal 1 maat smallere banden kwijt kunnen... (Baalbaal) :(:x

  • - Op de vooras aan de binnenkant is de stuurinrichting de probleemzone. Daardoor is de combinatie van band en velg van belang om te weten of iets past. Ook van belang om te weten is dat bij extreem grote diameters (19" en groter) deze marge kleiner wordt omdat de schouder van de band vierkanter uitvalt.
    - Op de vooras aan de buitenkant is de spatbordrand de probleemzone. Hier is dus vooral de breedte van de band van belang, de velgbreedte kun je nog wat mee spelen
    - Op de achteras aan de binnenkant is de veerschotel het probleem. Dit ligt vrij ingewikkeld. Als je 15" hebt, (deels ook bij 16") gaat je band als eerste aanlopen. Maar als je 17" of groter hebt, komt je band boven de veerschotel uit en wordt ineens de velgbreedte dus veel belangrijker.
    - Op de achteras aan de buitenkant is weer de spatbordrand de boosdoener, en beperkt daarmee dus de breedte van de band.

 

Allereerst een overzichtje van een aantal forumleden met een 3B die aan de grens van de mogelijkheden zitten (als je in dit lijstje voorkomt en dit niet op prijs stelt, stuur me even een PB):

 

Passat 3B:

 

8,5Jx18 ET35 past (Onwies)

8,5Jx18 ET30 loopt iets aan aan de buitenkant (Onwies)

8,0Jx18 ET45 past op vooras i.c.m. schroefset? (tdi tuning met 225/40-18 )

8,0Jx18 ET35 past op achteras i.c.m. schroefset? (tdi tuning met 225/40-18 )

8,0Jx17 ET35 loopt aan op vooras buitenkant i.c.m. schroefset (tdi tuning met 225/45-17)

8,0Jx17 ET40 loopt aan op vooras buitenkant i.c.m. schroefset (tdi tuning met 225/45-17)

8,0Jx18 ET35 i.c.m. Bilstein + mod. loopt voor aan aan de buitenkant (DM met 225/45-17)

8,0Jx18 ET35 past i.c.m. 30mm verlaging (SilverBullet met 225/40-18 )

7,0Jx17 ET45 past (V6-4Motion met 225/45-17)

8,0Jx19 ET43 past i.c.m. 30mm verlaging (SilverBullet met 225/35-19)

8,5Jx18 ET30 steekt teveel uit op vooras (LED-lightning met 235/40-18, zie p. 9 van dit topic)

8,5Jx19 ET40 past i.c.m. 30mm verlaging (Roger-passat met 225/35-19, zie p. 6-8 van dit topic)

8,0Jx17 ET30 past i.c.m. sportline-onderstel (3V met 225/45-17)

8,5Jx19 ET43 past op vooras i.c.m. schroefset KW v2 (Paszenger met 215/35-19)

9,5Jx19 ET43 past op achteras i.c.m. schroefset KW v2 (Paszenger met 225/35-19)

8.5Jx19 ET45 past op vooras (tdi tuning met 225/35-19)

9.5Jx19 ET35 past op achteras (tdi tuning met 235/35-19)

8.5Jx19 ET35 past op achteras (chrisvo met 235/23-18)

8.5Jx19 ET35 loopt aan op vooras (chrisvo met 235/23-18)

 

Passat 3BG:

 

8,5Jx19 ET46 i.c.m. met schroefset past (Benassi, p. 10)

9,5Jx19 ET46 achter i.c.m. met schroefset loopt aan aan de buitenkant, binnenkant is tight fit (Benassi, p. 10)

 

Vul dit lijstje gerust aan, hoe meer gegevens hoe beter het klopt. Vooral die combinaties die aanlopen of waarvoor omgebouwd moet worden zijn in dit geval interessant :-)

Jammer genoeg heb ik zo gauw weinig gegevens kunnen vinden over de gemonteerde bandenmaten, en dat heeft grote invloed op het eindresultaat, of iets past of niet.

 

Hierbij moet ik als kanttekening plaatsen dat 8J ET45 (tdi tuning) ten tijde van het bericht waar ik dit uit haalde nog niet gemonteerd was.

 

Vooralsnog is uit bovenstaand lijstje alleen iets zinnigs te zeggen over de vooras van een 3B:

8,5J met band 245: minimaal ET 35, maximaal ET 34 --> past niet?

8,0J met band 235: minimaal ET 40, maximaal ET 40 --> past net/net niet?

8,0J met band 225: minimaal ET 35, maximaal ET 45

7,5J met band 215: minimaal ET 29, maximaal ET 52

7,0J met band 205: minimaal ET 23, maximaal ET 58

7,0J met band 225: minimaal ET 33, maximaal ET 48

6,0J met band 195: minimaal ET 27, maximaal ET 60

6,0J met band 175: minimaal ET 17, maximaal ET 70

 

 

Heel voorzichtig iets over de achteras van een 3B

Deze waarden gelden vanaf 16", tussen haakjes de waarden bij 15" velgen en voor 4Motion:

9,0J met band 265: minimaal ET 41, maximaal ET 32 (17,22 ) --> past niet

8,5J met band 245: minimaal ET 35, maximaal ET 39 (24,29 ) --> past niet bij 15" en ook niet bij 4motion

8,0J met band 235: minimaal ET 29, maximaal ET 45 (30,35 ) --> past niet op 4motion met 15"

7,5J met band 215: minimaal ET 23, maximaal ET 52 (37,42 )

7,0J met band 205: minimaal ET 17, maximaal ET 58 (43,48 )

7,0J met band 225: minimaal ET 27, maximaal ET 48 (33,38 )

6,0J met band 195: minimaal ET 15, maximaal ET 60 (45,50 )

 

9J op de achteras is dus alleen mogelijk met een getrokken band, dat wil zeggen een band die eigenlijk wat te smal is voor de velg.

Post jouw velg-/bandcombinatie en ik zal eens kijken waar de grenzen liggen.

 

Standaard velgmaten voor diverse modellen passat:

Passat tot 1997 (35i/B4) steek 4x100, uitgezonderd

Passat VR6 tot 1997 (35i/B4) steek 5x100

Passat 1997-2000 (3B/B5) steek 5x112 ET45 naafgat 57,1

Passat 2000-2005 (3BG/B5.5) steek 5x112 ET37 naafgat 57,1

Passat W8 2000-2005 (3BG/B5.5) steek 5x112 ET45 naafgat 57,1

Passat vanaf 2005 (3C/B6) steek 5x112 ET45 naafgat 57,1

 

Passat 3B en 3BG kan op minimaal 15" velgen rijden, met uitzonderingen:

Passat 2.8 V6, 2.5 TDI, 2.3 VR5 2000-2005 (3BG/B5.5)

1.8T 2002-2005 (3BG/B5.5) minimaal 16",

Passat W8 2002-2005 (3BG/B5.5) minimaal 17"

 

Het is best mogelijk dat je dit leest en zelf een setje wielen onder je 3B hebt waarvan ik hierboven beweer dat het niet past. Post dat dan even dan kan ik het verhaal daarop aanpassen. Voorlopig heb ik nog net te weinig gegevens om echt iets met zekerheid te kunnen zeggen. En ook gegevens van 3BG's zijn welkom, ik heb daar nog niet zoveel over gevonden.

 

Nog even een aantal bandenmaten die veel onder Passats gemonteerd worden en die geschikt zijn voor in principe iedere niet al te veel verlaagde 3B en 3BG (m.d.a. Marco18T):

195/65-15

205/55-16

225/45-17

225/40-18

225/35-19

 

Nu even een overzichtje met uitleg over en berekeningen van ET-waarden:

 

post-3807-1423822853,2749_thumb.jpg

In detail ziet dat er zo uit (links is de buitenkant van de auto):

 

post-3807-1423822855,6341_thumb.gif

Als je nieuwe velgen koopt voor je auto, zijn deze vaak breder dan de originele velgen. Daarnaast is er altijd het ingewikkelde ET-verhaal. Daarom heb ik met behulp van de formules van naamgenoot DM (zie hieronder) een schetsje gemaakt waarmee je precies kunt uitrekenen hoe ver je nieuwe velg naar binnen en buiten toe breder wordt. Wanneer het verschil in ET-waarde van oude en nieuwe velg niet al te groot is en je nieuwe velgen zijn breder dan de oude, dan gaan ze zowel naar binnen als naar buiten toe iets meer uitsteken ten opzichte van de oude velgen. Dit verschil noemen ze de offset.

- offset naar buiten: hoever komt de buitenkant van mijn nieuwe bredere velg naar buiten ten opzichte van mijn oude?

- offset naar binnen: hoever komt de binnenkant van mijn nieuwe bredere velg naar binnen ten opzichte van mijn oude?

 

 

Formules DM:

  • Offset naar buiten (in mm) = 25,4 x (breedte nieuwe velg - breedte oude velg) / 2 + (ET oud - ET nieuw) + evt. spoorverbreder
  • Offset naar binnen (in mm) = 25,4 x (breedte nieuwe velg - breedte oude velg) / 2 + (ET nieuw - ET oud) - evt. spoorverbreder

Om dit te verduidelijken even een rekenvoorbeeld:

je oude velgen zijn standaard passatvelgen 6Jx15 H2 ET45. Je nieuwe velgen zijn 7Jx16 H2 ET37. Wat is nu precies het verschil, loopt de nieuwe velg niet tegen de veerpoot aan (daarvoor moet je de offset naar binnen weten) en lopen ze niet tegen de spatbordranden aan (daarvoor is de offset naar buiten van belang).

De formules, toegepast op dit voorbeeld, zien er dan als volgt uit:

Offset naar buiten = 25,4 x (7-6) / 2 + (45-37) = 25,4 x 1 / 2 + 8 = 12,7 + 8 = 20,7mm.

Offset naar binnen = 25,4 x (7-6) / 2 + (37-45) = 25,4 x 1 / 2 + -8 = 12,7 - 8 = 4,7mm.

 

Je kunt ook controleren of je berekeningen kloppen. Daarvoor heb ik een checksum gemaakt:

 

Checksum 3V:

  • (offset naar buiten + offset naar binnen) - (25,4 x (breedte nieuwe velg - breedte oude velg)) = 0

Toegepast op het voorbeeld hierboven:

(20,7 + 4,7) - (25,4 x ( 7 - 6 )) = 25,4 - (25,4 x 1) = 0

De berekening klopt dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik had onder mijn 3b eerst: 225/45/17 ET 35 met een schroefset: loopt voor aan ,buitenkant schermen bij inveren bij een bocht.

 

 

Ander wielen gekocht:225/45/17 ET 40 met schroefset: Liep ook aan;( zie boven).

 

Nu heb ik via de passat forum in duitsland ondekt dat met 225/40/18 ET 45 het probleem weg moet zijn.....Op hoop van zegen dan maar....

Krijg de wielen morgen binnen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb m'n linker voorspatbord al weer terug moeten slaan door een vette kuil in de weg met een behoorlijke snelheid met 17x8 ET35 en banden 225/45R17.

Bilstein B8 Sprint en Vogtland Sport veren, en de stabilisator eraf, zal wel daardoor gekomen zijn aangezien er geen krachten meer worden verdeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Banden combie en verlaging is ook wel iets om erbij te zetten eigenlijk.

Bandencombi en verlaging is zeker belangrijk. Het lastige is alleen dat ik een aantal zaken als uitgangspunt moet nemen om niet oeverloos variabelen toe te moeten voegen. Ik denk daarom dat het meest zinvol is de berekeningen te baseren op een sportline of standaard onderstel. Dus de af-fabriek geleverde uitvoeringen van de 3B. Andere verlagingen (van meer dan zeg 40mm) kunnen dan natuurlijk wel vermeld worden, maar vertekenen de uitslagen van de berekeningen. Daarom noem ik die even apart, omdat dat evengoed heel interessant kan zijn voor iemand die wilde plannen heeft :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, als de velgbreedte en ET het toelaten dat het hele zaakje de wielkast kan "inzakken" dan wordt het een heel ander verhaal. Met 8j ET35 kun je dus al contact krijgen tenzij je weer een extreme band neemt wellicht. D'r zijn te veel parameters in het geding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb gisteren 8jx18 225-40 ET 35 gemonteerd om mijn 3B achter is het perfect,maar voor toch iets te breed.Ik denk toch dat voor een andere ET moeten hebben,ik overweeg ze ook af te laten draaien voor zo ver mogenlijk.

 

Ze steken een centimeter buiten het scherm,niet echt mooi.

 

groet Stef

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er nog eens naar gekeken, maar ik denk dat de wielnaaf van een 3B verder naar buiten staat dan die van een 3BG. Ik heb nu zelf velgen van 8J breed met ET35. Die vallen vrijwel gelijk met de buitenkant van de spatschermen, volgens mij vallen vergelijkbare wielen onder een 3BG verder naar binnen. Zie ook de foto hieronder:

post-3807-1423822601,9456_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Voor de 3B wordt ET 45 opgegeven en voor de 3BG wordt een ET 37 opgegeven (voor standaard velgen) door VW .

 

Ik ben er nog niet achter waarom VW de ET heeft aangepast. Verschil tussen de ophanging van een 3B en een 3BG is er niet en de ruimte onder de spatborden wijkt ook niet af (althans vorlgens mij).

 

Heeft de andere ET te maken een "betere" wegligging, montage sneeuwkettingen of iets anders?

 

 

 

Ik heb net uit nieuwsgierigheid toch eens gekeken wat er nou mogelijk is qua ET waarde. Heb net een setje originele Road america velgen gemonteerd op m'n 3BG, ET37.

 

De ruimte die er is voordat de velg/band aanloopt aan de voorzijde(binnenkant) is ca. 15mm. Dat wil dus zeggen ET37 + 15 = ET52?

Dit is dan volgens mij het uiterste wat er mogelijk is op de vooras, achter heb ik geen idee, dat kan ik nog wel eens meten.

 

In de praktijk zie je dus dat bijv. ron.s zijn R32 velgen met ET47 gewoon passen. Dus ook ET45 is op de vooras i.i.g. geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zag dat je ze toch maar in de verkoop hebt gedaan. Balen man! Mag ik vragen wat daar de reden voor is? Lopen ze aan of vallen ze voor het gezicht gewoon te ver buiten de wielkasten? Dan wil ik dat even opnemen in het overzicht op P1.

Klopt, met pijn in m'n hart gaan ze in de verkoop. Ik vind het toch iets te eng buiten de wielkasten komen aan de voorkant, en zo rij ik dus niet op m'n gemak. Ze zijn dus voor iemand die breed wil en durft te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier zijn ze dan, 8J x 17 ET35 met 225/45-17 banden. Van de linkerkant, maar als het goed is is rechts hetzelfde :mrgreen:

Het is een kwestie van smaak of je dit nog mooi vindt, je zou ook eens kunnen overleggen of je 2x ET45 en 2x ET35 kunt bestellen. Meestal kan dat wel, omdat je de velgen per stuk koopt en ze per stuk of per paar verpakt worden.

post-3807-1423822865,8523_thumb.jpg

post-3807-1423822865,9304_thumb.jpg

post-3807-1423822866,071_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb net mn nieuwe velg er achter even op gezet om te kijken of het past ook i.c.m. de verlaging.

9.5x19 et 46 het past maar daar is ook alles mee gezegd aan de binnenkant nog 2 mm over! en aan de buitenkant valt het eigenlijk nog wel mee de rand van de velg zit net iets ( 2 a 3 mm) buiten de wielkast. Maar dit gaat met mijn (extreme) verlaging dus niet werken want de rand van de velg zit bijna tegen de wielkast aan dus moet er niet aan denken wat er gebeurd als ik door een kuil o.i.d. rij of een keer met 4 man erin zit. En ik wil hem niet hoger zetten dus denk dat ik de velgen maar weer te koop ga zetten of ga proberen om i.p.v. 9.5j 2 8.5j te krijgen net als voor, waar het overigens perfect past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt, dat is ook de reden dat ik in de openingspost altijd erbij wil zetten of de auto standaard is of verlaagd. In (TÜV-)theorie zou dat niet uit moeten maken, maar in de praktijk maakt dat wel degelijk verschil. Een niet-verlaagde auto gebruikt nooit zijn complete veerweg en kan dus iets 'meer' hebben dan één die zo laag is als die van jou bijvoorbeeld.

235 om 9,5J zou waarschijnlijk wel lukken, maar ga er niet bij staan kijken als ze gemonteerd worden, grote kans dat de monteur helemaal uit zijn klep gaat :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die spoorverbreders is een vrij ingewikkeld verhaal. Ik ben nog bezig met een stukje (misschien voor in de KB) over spoorverbreders en centreerringen. Het komt er op neer dat er andere en grotere krachten op de wielbouten komen te staan. Normaal gesproken wordt het grootste deel van het gewicht van de auto via de naaf c.q. de centreerringen overgebracht op de wielophanging. Spoorverbreders zijn er in allerlei maten en vooral in allerlei uitvoeringen en prijsklassen. Simpele spoorverbreders zijn gewoon ronde metalen platen met gaten voor de wielbouten. Als je die monteert, kan het gewicht van de auto niet meer door de naaf gedragen worden en nemen de wielbouten dat grotendeels over. In de praktijk zijn deze daar wel op berekend, maar zelf vind ik het geen prettig idee. Daarnaast zorgt de naaf voor het centreren van de velg op de naaf. Wanneer dat niet meer kan, loop je wat meer risico op onbalans en dus trillingen in de auto. Als je spoorverbreders toepast, zorg dan dat je een setje neemt van bijvoorbeeld H&R, met naafcentreerringen erop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm, ik snap iets niet, ik heb die andere velgen dus met 235/35/19, ET35, 8J en we hangen 30 mm lager en rechtsvoor loopt bij kuiltjes in de weg een beetje aan. Even *KGGG* als je begrijpt wat ik bedoel. Loopt lauter tegen het plastic, maar desalniettemin vroeg ik me toch af hoe dit komt, aangezien het gewoon zou moeten passen, en waarom alleen rechtsvoor??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jammer genoeg ontbreken er nog een paar belangrijke gegevens. Ik neem maar even de volgende zaken aan:

- Het gaat om een 3B

- hij loopt aan op de buitenste rand van het loopvlak

- draagarmen e.d. zijn gewoon recht

- hij loopt aan tijdens rechtuit rijden

 

Ik denk dat het probleem vooral in de bandenmaat zit, 235 is te breed voor een 3B / 3BG. Met ET35 zit je echt aan de grens met een 8J-velg, Er zijn er ook op dit forum die die combi weer onder hun auto hebben weggehaald omdat het te ver naar buiten kwam. Als je dan ook nog lager rijdt en een iets te brede maat banden eronder hebt zitten kan het wel kloppen dat het niet helemaal goed gaat. Waarom alleen rechts? Geen flauw benul, maar de praktijk wijst uit dat er tussen links en rechts heel vaak een minimaal verschil zit en het kan zijn dat dat kleine verschil net kritisch is bij jouw combinatie. De optie van jstruik kan ook heel goed.

Ik zou er iig mee uitkijken in bochten, als hij dan ook aanloopt kan hij je hele voorscherm in de kreukels trekken. Dus zeker niet een stoep of een oprit oprijden met je wielen ingestuurd.

 

Als dit hele verhaal klopt zit er eigenlijk maar 1 ding op: wielen verkopen, of in elk geval smallere banden monteren (215/40-19 of misschien beter nog 215/35-19 zou dan de beste optie zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

to 3v:

 

Super bedankt! Het is inderdaad een 3b, hij loopt inderdaad aan op de buitenste rand, draagarmen zijn prima, maar hij loopt alleen aan als ik in een bocht door een kuil in de weg rij! Dus het is per rit misschien 3 keer dat ie nog géén seconde aanloopt...

Maar het is maar rubber op plastic, hij schraapt eerder het vuil weg dan dat het echt kwaad kan. Maar ik denk dat ik na dit seizoen gewoon kleinere bandjes (inderdaad 215/35-19) eronder zet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk het niet. Achter zal het misschien nog gaan maar op de vooras loop je vast. Vergeet ook niet dat op 9J velgen eigenlijk minimaal 245 aan band moet, en dat kun je onder een 3BG niet kwijt. Bij 20" komt het allemaal nog wat preciezer als bij bijvoorbeeld 18" dus vandaar dat ik denk dat het niet wat wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden