Ga naar inhoud
  • 0

Hoog verbruik Passat GTE

Vraag

Geplaatst (aangepast)

Rond september vorig jaar roken wij wat brandstoflucht rondom de passat GTE.
We hadden de auto net volgetankt, en had dacht dat het de overloop wellicht was.
Echter bleef de lucht hangen, en toch even langs de lokale dealer geweest. Deze constateerde dat de brandstofleiding was doorgerot, en liet mij dit ook zien.
Deze is toen vervangen, waarna de lucht verdwenen is.

Ging om leiding: 3Q0201079J

Hoi, Het viel mij op dat het verbruik van de Passat GTE flink is toe genoemen.
Denk dat bovenstaand stuk hier los van staat, en dat het mij is opgevallen na bovenstaand issue met de brandstofleiding.

Als ik op een 80 weg in GTE stand rijd (met volle accu) was het verbruik op crousecontrol altijd boven de 1/20,
Ook op de 60 wegen hier, was het verbruik ook altijd boven de 1 / 20 volgens de boordcomputer.

Sinds vervangen van de leiding, en ik er meer op ging letten valt het mij op dat het verbruik een stuk "hoger" is.
Ik moet moeite doen om boven de 1/18 uit te komen, en op een stukje 60 weg was het verbruik 1 / 12?

Op de laatste foto, laad hij in GTE stand de accu bij, en zit het verbuik onder de 1/10!!

Verbruik bijhouden lukt bijna niet, gezien de vele electrische km's die wij maken op korte afstanden, of hybride verbruik.

Kan de boordcomputer wellicht "gereset"  worden, zodat hij opnieuw gaat berekenen, en op basis daarvan weer een juiste waarde aangeeft?
Of zijn er wellicht andere oorzaken van een hoog verbruik mogelijk?

WhatsApp Image 2026-02-12 at 12.59.32 (3).jpeg

WhatsApp Image 2026-02-12 at 12.59.32 (7).jpeg

WhatsApp Image 2026-02-12 at 12.59.32 (6).jpeg

WhatsApp Image 2026-02-12 at 12.59.32 (2).jpeg

aangepast door Spiky

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

zit er niet toevallig een zwaar draaiend wiel aan/aanlopende rem?

• 0
Geplaatst
1 hour ago, Vdub said:

zit er niet toevallig een zwaar draaiend wiel aan/aanlopende rem?

Ik ga het even na, maar ik zou dan ook andere issues issues hebben verwacht zoals bijvoorbeeld het rij/stuur gedrag.

• 0
Geplaatst

Gisteren de auto op de brug gehad voor nieuwe olie & filters en gecontroleerd of er iets aanloopt/zwaar gaat.
Hierbij geen issues aangetroffen in aandrijving/remmen en lijkt het euvel dus niet te zitten.

• 0
Geplaatst

Vandaag nog wat rond gereden, en verschillende zaken getest.

Persoonlijk heb ik wel het gevoel dat hij "inhoud", en bij volgas in GTE mode heb ik het gevoel dat hij minder snel wil als "normaal".

Ook bij het laten uitrollen, zonder gas te geven (en met een zo goed als volle accu) lijkt hij toch te verbruiken (elektrisch) volgens de boordcomputer.

Normaal schakel ik naar de B stand om af te remmen bij een verkeerslicht, zodat hij de accu kan bijladen.
De auto remt dan, en je voelt de weerstand van de motor.

Ik kan het niet feitelijk maken, maar heb sterk het gevoel dat als gas los laat, dat hij niet helemaal "vrij" rolt, en dat er toch ergens weerstand is.
De extra weerstand zou het hoge verbruik kunnen verklaren.

Mijn vermoeden/gevoel is dat er iets blijft hangen, niet volledig vrij loopt. 
Ik weet echter niet precies waar dit gebeurt? Is dat de versnellingsbak (DQ400e) ?

Ik lees veel over issues met die DSGbak, maar dat refereert aan schokken, foutcodes of enkel electrisch kunnen rijden. 
Daar heb ik geen last van.

Ik zie dat er op internet meer mensen zijn, maar er is/lijkt geen duidelijk antwoord:
https://www.reddit.com/r/Volkswagen/comments/1porwuu/passat_b8_gte_2016_high_consumption/

• 0
Geplaatst

Iemand die weet wat er technisch gebeurt als je bij gas los van de "D" naar de "B" stand schakelt en terug naar de "D"?

Na wat beter aanvoelen/testen heb ik het idee dat er daar de "weerstand" vandaan komt.

Ik rem vaak af voor een verkeerslicht of rotonde door naar de "B" stand te schakelen, en dan weer terug.Er is dan een voelbare weerstand, waarbij er ook het "charge" balkje oploopt.

Nou is mijn vermoeden dat die "D" stand niet zo vrij loopt als eerder.

Is dat uit te lezen?
Is het de DQ400 waarin dat gebeurt?

Is dat te "resetten"?

• 0
Geplaatst

Is de auto onbedoeld de accu aan het laden? Dat zou het hoge verbruik verklaren

• 0
Geplaatst
18 minutes ago, jakenl said:

Is de auto onbedoeld de accu aan het laden? Dat zou het hoge verbruik verklaren

Dat is inderdaad iets wat mij gisteravond opviel.

Normaal in de GTE stand, laad hij bij alleen als het het accu bereik onder de 20km is.

Nu viel het mij op dat hij ook bijlaad wanneer ik het gas los laat in de "D" stand, als de actieradius boven de 20km is. (Was er net boven 22km)

Ik zal het nog even testen met een volle accu.

• 0
Geplaatst
12 uren geleden, Spiky zei:

Dat is inderdaad iets wat mij gisteravond opviel.

Normaal in de GTE stand, laad hij bij alleen als het het accu bereik onder de 20km is.

Nu viel het mij op dat hij ook bijlaad wanneer ik het gas los laat in de "D" stand, als de actieradius boven de 20km is. (Was er net boven 22km)

als je de laadstand goed instelt kan hij zelf laden tot 40/45 km in GTE , hoeft niet te stoppen bij 20 km hoor ....

• 0
Geplaatst
Op 5-3-2026 om 19:41, Spiky zei:

Ik zou het testen met een lege accu om te zien of en tot hoeveel km die geladen wordt.

• 0
Geplaatst

Ondertussen even wat verder.

Van de week met een volle accu een grotere afstand gereden, en het volgende viel op:

- In zowel GTE als Hybrid stand laad de passat bij. Volle of lege accu maakt daarbij niet uit.

- in de laad stand, laad hij meer dan de GTE of Hybrid stand, wat logisch ism

- Op cruisecontrol zie je ook dat hij bijlaad aan het groene balk op display, en aan het plaatje op display.

- Bij loslaten van gaspedaal laad hij in de D stand flink bij. 

Onderstaand in D stand,  (cruisecontrol)

IMG_20260402_104235967.thumb.jpg.6814f97619fa187feea34b3d063b3b03.jpg

Onderstaand in de Hybrid stand (cruisecontrol)IMG_20260402_103010795.thumb.jpg.3a509e8ff7230f61524ce7479348f4e9.jpg

Onderstaand in bijlaadstand (cruisecontrol)

IMG_20260402_101112632.thumb.jpg.d3a808fe574c0f8a3dbe745b097bf113.jpg

Onderstaand: gas bijgeven, en wanneer gas los direct veel bijladen en afremmen zoals gewend van de B stand.

Lijkt er dus op dat er iets blijft hangen, waardoor hij blijft regenereren?

Weet iemand hoe dit precies werkt?

Wat gebeurt er tussen B en D stand? 

• 0
Geplaatst

is de auto getuned?

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden