Ga naar inhoud

Vraag

Geplaatst

Kan iemand mij helpen met de volgende problemen, ik heb een Passat CC 2.0 TSI uit 2011.

Noodgedwongen moest ik eind 2025 mijn accu vervangen en startmotor laten repareren, de CC had enige weken stil gestaan en bij het starten ging de startmotor na 2 klikken niet meer rond.

Na eerst de accu opnieuw geladen te hebben bleek na enkele startpogingen de accu alweer leeg te zijn, dus vervangen.

Een stukje voorgeschiedenis, in 2023 is blijkbaar de gateway vervangen waarom geen idee.

Vorig jaar is de CC in een garage geweest en kreeg ik hem terug met het display in transport mode, dat is dankzij 1 van onze leden opgelost.

Sinds ik de nieuwe accu geplaatst heb, krijg ik de melding ABS/ESP storing en nog wat andere.

Voor mij het belangrijkste de ABS/ESP melding, mbv VCDS gekeken en hierbij zie ik dat de bandenspanningscontrole in ESP een probleem geeft.

Terwijl deze niet actief zou moeten zijn in de CC, geen sensoren en dergelijke.

Er zijn meer meldingen waar ik mijn vragen bij heb, is deze controle uit te schakelen in de gateway of is er een andere oorzaak?

Ik zal de file bijvoegen voor ik een reset heb gedaan en erna, hopelijk kan iemand mij helpen hiermee.

Erg storend deze meldingen terwijl het remsysteem normaal werkt.

Log-12-01-3-WVWZZZ3CZBE742978-131590km-12-01-3.txt Log-12-01-2-WVWZZZ3CZBE742978-131590km-12-01-2.txt

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Zo he, daar staan nogal wat storingen in, heb je ze wel eens gewist zodat de lijst up to date is.

Het is ook niet zo veilig om je chassisnummer enz in de scan zichtbaar te laten, je weet maar nooit.

Ik zou terug gaan naar de garage die je startmotor heeft gerepareerd, ik neem aan dat je garantie hebt?

Er komt vast wel een reactie van een echte techneut die je verder op weg kan helpen.

• 0
Geplaatst

Ik maak mij niet zoveel zorgen om het chassisnummer, ik woon in Thailand en hier zijn niet zoveel autogekken met CC's

Toch bedankt,

Grtzz

• 0
Geplaatst

Heb je een schuifdak met zonwering ? 

En een klokje in je dashboard ?

Dit omdat er geen codering in adres 4F te vinden is. Of er is ergens een zekering defect.

• 0
Geplaatst

Hoihoi,

Er zit inderdaad een schuifdak met zonnewering in en een klokje in het dashbord, er zit ook geen originele radio meer in.

Een JVC die op een nogal orthodoxe manier is ingebouwd, in de originele bekabeling is geknipt en de JVC is ook niet via het stuurwiel te regelen.

Qua zekeringen heb ik nogmaals alles doorgemeten en voor de zekerheid de zekeringskast losgemaakt en de achterzijde gecontroleerd, dit om zeker te vinden dat er op geen rare manier doorverbindingen gemaakt zijn. Daar bleek de draad van de koplampsproeiers onderbroken te zijn, waarom dit is gedaan is mij nu wel bekend "deze werken gewoon niet".

Heeft dit een relatie met de andere storingen zoals bandenspannings systeem ABS/ESP en Gateway storing?

Toch even een nieuwe uitdraai in VCDS gedaan en bijgevoegd.

Grtz.

Dick

Log-13-01-2-WVWZZZ3CZBE742978-131590km-13-01-2.txt Dinsdag,13,Januari,2026,na reset.txt

• 0
Geplaatst

De 2de uitdraai bevat enkel de installatielijst, geen foutmeldingen en dergelijke. Ook nog steeds geen codering in adres 4F, daar zal je toch moeten coderen dat je dan een schuifdak, zonwering en klokje erin hebt. 

Gateway geeft enkel de storing dat de radio niet bereikbaar is, maar gezien de niet oem radio is dit dus normaal. 

Stop even codering in 4F wis alle DTC's en maak een nieuwe volledige scan.

Bandenspanning kan op 2 manieren, rechtstreeks via sensoren (Via de comfortmodule) of onrechstreeks via de ABS module via de ABS sensoren 

• 0
Geplaatst

Beste Wulfke,

Dit behoeft voor mij enige uitleg hoe ik dit moet doen, kan ik ergens hier iets over lezen of is er andere info beschikbaar hoe en wat en waar dit ingevuld moet worden.

Hoe kom ik achter de juiste in te voeren codering en voor het ABS/ESP probleem?

grtz

Dick

• 0
Geplaatst

Heb je soms een uitdraai van vroeger waar je op terug kan vallen ?

• 0
Geplaatst

He Wulfke,

Sorry voor mijn latere reactie maar ik heb hier een +6 uur tijdsverschil met jullie, voor mij is het nu 11.17 in de ochtend en voor u middernacht.

Ik heb wel een oude uitdraai gevonden maar die staat vol met fouten en ook daarin staat de codering F4 niet in en allemaal 0000000.

Dat brengt mij dus niet veel verder, gisterenavond verder gekeken in de VCDs en ik begrijp van u om daarin de comfort mode uit te lezen om van mijn ABS/SPC probleem af te komen alleen hoe precies ga ik zo even naar kijken in de auto.

Verder vond ik nog een site op internet met misschien interessante data daarin, ik voeg de link toe.

Dit gaat over allerlei codering binnen de VAG.

Ik zal ook het oude file toevoegen, misschien kunt u daar iets mee.

Tot horens en alvast bedankt

grtz

Dick

www.vw-tune.com/components/22d0585ffa532027f411d6bd643b8e92.html

Log-AAA-WVWZZZ3CZBE742978-130690km-aaa.txt

• 0
Geplaatst

Nog even een aanvulling, via de comfort module geprobeerd het regelapparaat voor de bandenspanning te openen.

Echter krijg ik geen terugmelding hiervan

image.jpeg.8515cad5ae9c81ca228b1004a14f7509.jpeg

Ook geprobeerd de 4F te coderen, maar nu krijg ik weer een andere melding op 4F zie lijst

Hoe krijg ik de meldings bandenspanning in de ESP non-actief?

grtz

Dick

Log-14-01-1-WVWZZZ3CZBE742978-131590km-14-01-1.txt

• 0
Geplaatst

Ben ik weer even, ik heb via de ABS module een reset gedaan op de fouten in het bandenspannings gedeelte.

Daarna alle foutcodes gewist en opnieuw laten scannen, resultaat dat er geen fouten meer zitten in zowel de motor en ABS modules zie lijst.

4F blijft voor mij nog een vraagteken, als er nog een tip is om dit op te lossen graag.

grtz

Dick

Log-14-01-3-WVWZZZ3CZBE742978-131590km-14-01-3.txt

• 0
Geplaatst

Neen, nog niet aangezien bezoek vandaag.

morgenochtend ermee op pad en hopelijk blijven de meldingen weg.

grtz

• 0
Geplaatst

Na een reset van de fouten, blijft het probleem bestaan.

Ik blijf de melding krijgen over een fout in de Functie bandenspanningscontrole in ESP.

Hoe krijg ik dit opgelost zowel in 1 motormodule en 3 remmenmodule.

Wie kan mij helpen, bijgevoegd laatste scan na rijden.

grtz

Log-19-01-1-WVWZZZ3CZBE742978-131760km-19-01-1.txt

• 0
Geplaatst
Op 19-1-2026 om 05:34, DutchDick zei:

Na een reset van de fouten, blijft het probleem bestaan.

Ik blijf de melding krijgen over een fout in de Functie bandenspanningscontrole in ESP.

Hoe krijg ik dit opgelost zowel in 1 motormodule en 3 remmenmodule.

Wie kan mij helpen, bijgevoegd laatste scan na rijden.

grtz

Log-19-01-1-WVWZZZ3CZBE742978-131760km-19-01-1.txt 16.39 kB · 5 downloads

Daarom vroeg ik ook of je er al mee gereden had. Je kan het wel wissen, dan blijft het weg tot de fout weer gegenereed word door dat je er mee rijdt. 

• 0
Geplaatst

He Diver,

Ik heb er inderdaad mee gereden en de foutmeldingen blijven terugkomen, nu vraag ik mij het volgende af.

Gezien de problemen die ik met de accu heb gehad en startmotor, kan het zijn dat daardoor de gateway beschadigd is en deze fouten weergeeft?

Grtz

Dick

• 0
Geplaatst

Hoi Diver,

Ik heb naar de lijst gekeken en op een paar codes na alles gevonden, niet echt veel wijzer van geworden maar duidelijk is dat er een fout zit in de linker wielsensor (00283)en bandenspanningmodule (01325).

Echter in mijn MFD kom ik niets van bandenspanning tegen, op de console zit wel de schakelaar maar verder kan ik er niets mee doen.

Ga ik verder kijken in de regelapparaten zie in Comfort onder 4C bandenspanning II maar geen communicatie hiermee, hetzelfde geldt bij Chassis onder 65 bandenspanning maar ook geen communicatie mee mogelijk.

Kijk ik in de installatielijst staan beide niet aangevinkt, maar geven blijkbaar wel de foutmeldingen.

Nou vraag ik mij af of de bandenspanningsfunctie uberhaubt wel actief is in de auto, er is geen sticker qua configuratie meer te vinden achter bij het reservewiel of in een boekje.

Is er iemand die mij op basis van het Chassis/VIN nummer kan achterhalen wat de configuratie van mijn auto is en of de bandenspanningsmodule wel aanwezig is?

Ik hoor het graag,

grtz

• 0
Geplaatst

De ABS sensor meet een aantal pulsen per omwenteling, en controleerd dit met de andere wielen. Als je band nu zacht is zakt die dus wat in en is de diameter van het wiel dus iets anders. Het aantal pulsen veranderd dan ook, en dan geeft hij aan dat er een band lek/zacht is, maar niet welke. Als je het luxe systeem hen heb je druksensors in ieder wiel, en dan krijg je in je MFA de druk per wiel te zien, en zie je dus ook welk wiel er zacht is. Hier voor wordt dus niet je ABS sensor gebruikt. De knop in je midden console moet je bij de ABS sensor banden spanning onder het rijden ingedrukt houden dan reset je de situatie op dat moment. Als bij jou er een ABS sensor kapot is krijg je dus op meerdere systemen een fout, om dat de sensor door meerdere systemen gebruikt wordt. Ik heb de scan niet bekeken maar daar zou in moeten staan dat er een sensor kapot is en welke. Als ik het goe herriner zou je dat bijde ABS moeten zien. Als ded sensor vervangen is zijn de fouten dan ook in al de systemen te resetten en blijven dan weg. 

• 0
Geplaatst (aangepast)

Hier 2 scans vanmijn auto. Scan 1 heeft de ABS bandenspanning, Scan 2 heeft de Bandenspanning via de ventielen, dit heb ik later veranderd/ingebouwd. Zou als ik jou was eens kijken wat voor ventielen je in de wielen heb. Er staan nog meer verschillen in Scan 2 maar dat zijn opties die ik ook zelf ingebouwd heb

scan 1.txt scan 2.txt

aangepast door Diver
  • 0
Geplaatst

Hoihoi,

Ik heb vanmiddag even de Delphi aangekoppeld en met life data gekeken naar de voorste wielsensoren.

Daarbij gaf de linkersensor geen signaal, morgen ga ik alle 4 de wielsensoren op life data zetten en ermee rijden.

Indien de andere 3 wel werken en de linkersensor niet zal ik die eerst vervangen en dan kijken wat het ABS/ESP signaal doet.

Ik begrijp dat als een wielsensor kapot is dat er dan ook een bandenspanningsfout kan optreden, dat er sensoren in de wielen zouden zitten geloof ik niet want dan had ik ook op het display het gezien.

Zal morgen de sensor eruit halen en een nieuwe bestellen als deze tenminste ergens hier in Thailand op voorraad is.

Ik hou je op de hoogte,

Grtz

Dick

• 0
Geplaatst

Goedemorgen Diver,

Ik heb een neiuwe ABS sensor besteld en deze komt hopelijk eind van de week binnen, nergens op voorraad hier in Thailand dus via via besteld.

Ik hoop dat daarmee het ABS/ESP/Bandenspanningsprobleem is opgelost, zodra ik hem gemonteerd heb en getest heb laat ik het je weten.

Alvast bedankt voor je hulp en een goed weekend gewenst uit een warm Thailand, hopelijk blijft het bij jullie niet meer zo koud en glad

grtz

Dick

• 0
Geplaatst

Hoi Diver,

Ik heb inderdaad de sensors getest via Delphi live data, daar zag ik dat de linkervoorzijde geen signaal gaf.

Gekeken of de connector goed geplaatst was en daarna nogmaals rijdend getest met hetzelfde resultaat.

Toen direct gekeken voor een nieuwe sensor

grtz

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden