Ga naar inhoud
  • 0

2.0TDi 177PK (EA189) - Aansluiten slangen diesel purge Liqui Moly?

Vraag

Geplaatst (aangepast)

Beste mensen,

Mijn 2.0TDi EA189 motor heeft 235.000km gelopen. Na zware belasting deze zomer (bergen, caravan, 42 graden) lijkt de motor wat rauwer te lopen bij deellast / lage toerentallen. Ik wil graag proberen wat een injectorreiniging met Liqui Moly Diesel Purge uithaalt.

Ik twijfel tussen de directe methode (slangen in het blik) en de methode met Diesel Purge in het filter. Een technisch advies waarschuwt mij dat de directe methode bij dit specifieke 3-poorts filter met thermostatisch circuit (zie foto aansluiting 4 en 5) risicovol is voor de CP4 pomp vanwege hitte en gebrek aan smering/druk.

Wat is jullie ervaring? Is het vullen van een leeggetrokken filterhuis met Diesel Purge voldoende effectief, of is de directe spoeling zoals hieronder beschreven de enige methode die echt resultaat oplevert?

De directe methode zou dan zo moeten worden aangesloten (zie foto voor nummers), maar daarmee gaat het thermostatisch circuit wel onderuit.

• Aanvoer vanaf brandstof tank (1) verbinden met retour brandstoftank (4, rubberen slang op T-koppeling) zodat de brandstofpomp gewoon kan draaien
  • Aanvoer motor vanaf filter (2) met een klein extra brandstoffilter in het blik met Diesel Purge
  • Retour filter (3) in blik met Diesel Purge
  • Retour vanaf de brandstofrail/injectoren (5, stalen uiteinde T-koppeling) ook in blik met Diesel Purge

CFGC-EA189.thumb.jpg.e9f13d92a22aa1f8c26d504220508f05.jpg

aangepast door Johan80

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Kun je het niet gewoon in de brandstof tank gooien? En dan verdunnen met normale brandstof naar de concentratie die je wil? 
Misschien ook een idee om de verstuiver deviatie te controleren met een diagnose systeem. En checken of je rondom de motor iets kunt zien qua lekkage. Brandplaatje van een verstuiver defect? En probeer eens ergens anders te tanken om te zien of dat verschil maakt. 

• 0
Geplaatst

Dank! De deviatie waardes zijn netjes, ik vraag me alleen af of het verstuiverbeeld (heet dat zo? 😅) door de hete motor minder goed is door roetafzetting of verlakking. Intussen heb ik het idee dat ik met mijn hogedrukpomp beter niet voor de directe purge kan gaan omdat de kans op lucht in de hogedrukpomp te groot is en dit type (CP4) daar extra gevoelig voor zou zijn.

Ik ga denk ik eerst voor de reiniging via het filterhuis, zoals ik het lees is dat directer dan via de brandstoftank. Daar wordt het teveel verdund en zou ik beter een ander additief kunnen gebruiken.

Bedankt ook voor de tip om te checken op lekkage, ga ik eerst doen. En ik gooi de tank een keer vol met premium diesel. 

image.png

• 0
Geplaatst

Ja inderdaad die waardes zijn normaal. Ik zou gewoon aanhouden wat er op de verpakking staat van zo’n additief. Heb je verder geen fouten voorstaan in engine - 01 ? 
Je zou ook nog verder wat logs kunnen maken rijdend en kijken of er gekke waardes opduiken. 
Roetfilter regeneren kan ook ook rauw lopen veroorzaken. Check deze ook hoeveel as erin zit. 

• 0
Geplaatst
22 uren geleden, Roy_01 zei:

Ja inderdaad die waardes zijn normaal. Ik zou gewoon aanhouden wat er op de verpakking staat van zo’n additief. Heb je verder geen fouten voorstaan in engine - 01 ? 
Je zou ook nog verder wat logs kunnen maken rijdend en kijken of er gekke waardes opduiken. 
Roetfilter regeneren kan ook ook rauw lopen veroorzaken. Check deze ook hoeveel as erin zit. 

Er staan verder geen fouten open, wat dat betreft is alles ook normaal. Ik heb nu een fles met additief "BG 245 Premium Diesel Fuel System cleaner" gekocht. Je ziet met die additieven soms door de bomen het bos niet meer 😅maar deze lijkt goede papieren te hebben.

De hoeveelheid as was een paar duizend km geleden (rond de 230.000) IDE00433 – Particle filter: oil ash volume = 0.15 l. Van wat ik kon vinden was dat ruim binnen de marges, zeker met mijn km-stand.

Bedankt weer voor het meedenken!

• 0
Geplaatst

Ja dan heb je nog even te gaan 0,25l is vol. En merk je al verschil qua motorloop met dat goedje er doorheen? Ja herkenbaar haha. 
Misschien interessant om eens je brandstof raildruk en drukregelaar te loggen. 

• 0
Geplaatst
Op 14-1-2026 om 18:27, Roy_01 zei:

Ja dan heb je nog even te gaan 0,25l is vol. En merk je al verschil qua motorloop met dat goedje er doorheen? Ja herkenbaar haha. 
Misschien interessant om eens je brandstof raildruk en drukregelaar te loggen. 

130 Km gereden met wisselende toerentallen, vol-/deellast etc. maar nog geen verschil. Als dat toch nog komt laat ik het hier gelijk weten. 't Zit tussen 1200 en 1600 toeren, ook in z'n vrij. Het is vooral rauw nagelen en er resoneert het een en ander mee. De raildruk ga ik loggen, kijken of 'ie stabiel is of dat ik daar wat uit kan halen. En misschien moet ik met deze km-stand ook gewoon 'oké' zijn met die brom. Het is vooral dat het na zo'n zware rit / hete motor er in is gekomen dat je toch benieuwd bent of je er nog vanaf kunt komen. 😅

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden