Ga naar inhoud
  • 0

Welk oliefilter in de CCZ 2.0 TSI uit 2011

Vraag

Geplaatst

Ik zit met een raadsel, ik heb een CC uit 2011 met een CCZ 2.0 TSI motor.

Op basis van de info op Autodoc heb ik een oliefilter besteld, volgens de info van b.v. Mann filter de 719/45. ( buitenschroefdraad)

Nu heb ik vanmorgen het oude filter verwijderd en zag met verbazing dat er een 719/13 filter in zat met binnenschroefdraad.

Volgens de info behoord dit filter in de oudere Mercedissen thuis en niet in een CC.

Wie kan mij duidelijkheid verschaffen wat hier aan de hand is?

Ik kan hier niet even naar een goede dealer gaan, die zit 700 km hier vandaan.

Iedere info hoe dit kan en welk filter er wel in moet, is welkom

Alvasr bedankt

Grtz.

Dick

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst (aangepast)

De CC is vanaf 2012, de Passat CC van daar voor, er staat ook geen CCZ motor tussen

image.thumb.png.4bba8e78317b1e927df2309d36ffdcda.png

image.thumb.png.4cee944da400e8e7b82a4907a88ef5e8.png

image.thumb.png.e98c8f2a45c4ba553ad550cb641b457b.png

aangepast door Diver
  • 0
Geplaatst

He Diver,

Ik heb nog ff gezocht naar een sticker met alles erop, echter geen sticker te vinden zowel in de kofferdak en op een deurstijl.

Wel op het distributiedeksel de code CCZ117955, vin nummer WVWZZZ3CZBE742978

Dan mag ik er toch vanuit gaan dat het een CCZ motor is?

grtzzz

• 0
Geplaatst

Neen, gewoon benzine

Raar dat ik overal op iedere site een filter met buitendraad tegenkom en geen met binnendraad

grtzzz

• 0
Geplaatst (aangepast)

Er zijn ook golf cabrio met een CCZB motor

image.thumb.png.d006d66f5d1ce6d50553989122305f80.png

image.thumb.png.02994429092cd7f99505071494e9ba7d.png

aangepast door Diver
  • 0
Geplaatst

Thanks voor de info, als ik op dat nummer zoek kom ik filters tegen met buitendraad.

Maar bij mij zit er een filter in met binnendraad, dus kan ik er het originele filter niet opzetten.

Hoe los ik dit op?

grtzzz

• 0
Geplaatst
Zojuist, DutchDick zei:

klopt dat is buitendraad, bij mij zit er binnendraad in de Mann 719/13 zie foto

719 13.jpg

• 0
Geplaatst

Wat kan hier aan de hand zijn?

Mix-up van onderdelen of een "slimme "monteur die geen origineel filter had en zijn eigen aanpassing gedaan.

Maar dat zou meer werk hebben gekost dan het origineel te houden, raar dat er een afwijking is qua filter.

Kan het kwaad dat er een ander type filter in zit zoals nu het geval is?

Zoals de druk en de capaciteit van het filter?

grtzzz

• 0
Geplaatst
24 minuten geleden, DutchDick zei:

Wat kan hier aan de hand zijn?

Mix-up van onderdelen of een "slimme "monteur die geen origineel filter had en zijn eigen aanpassing gedaan.

Maar dat zou meer werk hebben gekost dan het origineel te houden, raar dat er een afwijking is qua filter.

Kan het kwaad dat er een ander type filter in zit zoals nu het geval is?

Zoals de druk en de capaciteit van het filter?

grtzzz

Dan nhad je dit al moeten merken, want hij zit er waarschijnlijk al een tijdje in. 

• 0
Geplaatst

Helaas niet aangezien ik de auto een paar maanden geleden gekocht heb, de vorige eigenaar gevraagd maar die weet technisch niet van de auto.

Deze heeft hem bij "Piet om de hoek" eens een beurt laten geven, zo stond de auto toen ik hem kocht ook in transport mode.

Bij navraag bij Piet, wist hij van niets.

Zo gaat het hier in Thailand met auto's, geen fatsoenlijke garages of je moet naar Bangkok rijden en dat is een beetje ver van hier.

Het luchtfilter dateerde van 2017 en het interieurfilter van 2015, wie weet hoelang het oliefilter er in zit.

De vorige eigenaar deed de auto weg omdat hij hem nauwelijks gebruikte, volgens het belasting/keuringsbewijs sinds april 2024 tot heden 3500 km gereden.

Dus kan ik ook niet na gaan wie er met het oliefilter geknoeid heeft of wt er precies gebeurt is.

grtzzz

• 0
Geplaatst

Gezien de locatie, Thailand, en de garagestand: is het mogelijk dat er adapters in omloop zijn of dat Piet op de hoek i.v.m. missende juiste onderdelen creatief is geworden?

• 0
Geplaatst

Dat zou misschien mogelijk kunnen zijn, men is hier zeer creatief in "onderhouds"beurten geven.

Ik zal het oude filter er nog eens afhalen en kijken of er een adapter op gedraaid zit, dan wordt het duidelijk hoop ik.

grtzzz

• 0
Geplaatst

Beste CC vrienden,

Bij mijn Passat Cc heeft het probleem van het verkeerde oliefilter zich opgelost.

Blijkbaar heeft een overijverige creatieve "monteur" een adapter geplaatst en daar de 719/13 die hij waarschijnlijk had liggen opgeschroefd.

Vanmorgen het oude filter verwijderd en geprobeerd of de opschroefnippel verwijderd kon worden, en jahoor heel gemakkelijk deze kunnen losdraaien en het originele 719/45 geplaatst.

Bij deze mijn dank voor jullie hulp en adviezen in deze,

Grtz uit een warm Thailand

Dick

• 0
Geplaatst

je moet gewoon het filter hebben wat hieronder staat, als je pech hebt kan het schroefdraad en stukje plastic wel loskomen van het filter, Dan lijkt het net een filter met binnenschroefdraad.

Op 11-11-2025 om 14:27, Diver zei:

Neem aan dat je hiermee buitendraad bedoeld

image.png.f13b2e646614f584ecf8540a88cf3182.png

• 0
Geplaatst
9 uren geleden, Vdub zei:

je moet gewoon het filter hebben wat hieronder staat, als je pech hebt kan het schroefdraad en stukje plastic wel loskomen van het filter, Dan lijkt het net een filter met binnenschroefdraad.

Thanks voor de info, ik heb inderdaad het vermelde oliefilter geplaatst.

Het is best mogelijk dat de nippel met plastic een los element is maar dat neemt niet weg dat het vorige type filter 719/13 niet origineel VW is en het meest voorkomt in de Mercedes.

Qua specificatie is de openingsdruk van beide filters ook verschillend, de 719/13 1,6 bar en het VW 719/45 filter 2,5 bar.

Of dit echt een probleem zou gaan worden, weet ik ook niet en weet ook niet hoelang dit filter er al in zat.

Enige informatie in een service boek of kaartje is ook niet gedaan, hetgeen mij wel opvalt hier in Thailand is dat er bij de verkoop van een gebruikte auto nooit een service boekje bij zit.

Raar maar waar, bij de aankoop van mijn andere auto heb ik er bij de verkoper op aangedrongen om ter plaatse de computer uit te lezen en zo niet dat er geen koop zou doorgaan.

Heel verbaasd ging de verkoper ermee accoord en kon ik mijn tijd nemen om alles uit te lezen, aan mijn vrouw werd gevraagd of alle buitenlanders dit deden.

Waarop mijn vrouw antwoorde dat ik het niet vertrouwde aangezien er geen service boekje bij zat en er geen historie van enig onderhoud voorhanden was.

Grtzz

Dick

• 0
Geplaatst

Zijn die 1,6 en 2,5 bar de drukverschillen wanneer de by-pass in het filter opent? Lijkt mij ook onverstandig om dit aan te passen.

• 0
Geplaatst

Yep, daarom het originele filter geplaatst.

Voor mij was het alleen niet duidelijk waarom het andere filter geplaatst was ipv het originele.

Ik wist alleen niet dat de nippel met schroefdraad verwijderbaar was, dus ging ik er vanuit dat iemand bewust iets had veranderd.

Nu is het voor mij duidelijk dat er gewoonweg een filter van de zelfde maat is geplaatst zonder te kijken naar de specificaties.

grtz.

Dick

• 0
Geplaatst

het schroefdraad is niet bewust verwijderbaar.. dat komt soms door te strak vastdraaien

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden