Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst (aangepast)

goedenavond, ik ben me nu een beetje aan het orienteren op een passat B8 op dit moment rij ik polo maar dat wordt te klein met 2 kids.

nou wil ik eentje uit duitsland zelf invoeren.

uiteraard ben ik niet zo bekend met de TSI blokken maar welke moet ik vermijden en welke is betrouwbaar ?  ik wil ook gewoon een handbak. Dsg is mooi maar mij nu een beetje te veel gedoe ermee.

uiteraard kom ik er veel tegen op mobile.de en zoek gemiddeld rond de 9 a 10k. de km standen varieren tussen de 170xxx en de 2xx.xxx  is het betrouwbaar om ene te kopen vanaf 2ton ?

aangepast door Naudje32
Geplaatst

Een B8 kun je gewoon kopen, de 1.4TSI 125pk KAN olie gaan verbruiken, is daar gevoeliger voor dan de 1.4TSI 140/150pk
De 1.5TSI is gevoeliger voor alles t.o.v. de 1.4TSI.

De 1.8TSI en 2.0TSI zijn kettingmotoren, verder niet direct een probleem, vrij weinig klachten.

De 1.6TDI en 2.0TDI zijn ook vrij probleemloos, de 1.6TDI is wel gevoeliger qua roetfilter.

De (droge koppeling)DSG7 DQ200 in de 1.4TSI, 1.6TDI en 1.8TSI is een fijne DSG-bak al is deze wel gevoeliger voor slijtage/problemen dan de (natte)DSG6 DQ250 en natte DSG7 DQ381(2.0TFSI en 2.0TDI) en de (natte) DSG7 DQ500(2.0 BiTDI) 

Panoramadaken zijn mooi, vooral als ze lekken..

Geplaatst (aangepast)
2 hours ago, Vdub said:

Een B8 kun je gewoon kopen, de 1.4TSI 125pk KAN olie gaan verbruiken, is daar gevoeliger voor dan de 1.4TSI 140/150pk
De 1.5TSI is gevoeliger voor alles t.o.v. de 1.4TSI.

De 1.8TSI en 2.0TSI zijn kettingmotoren, verder niet direct een probleem, vrij weinig klachten.

De 1.6TDI en 2.0TDI zijn ook vrij probleemloos, de 1.6TDI is wel gevoeliger qua roetfilter.

De (droge koppeling)DSG7 DQ200 in de 1.4TSI, 1.6TDI en 1.8TSI is een fijne DSG-bak al is deze wel gevoeliger voor slijtage/problemen dan de (natte)DSG6 DQ250 en natte DSG7 DQ381(2.0TFSI en 2.0TDI) en de (natte) DSG7 DQ500(2.0 BiTDI) 

Panoramadaken zijn mooi, vooral als ze lekken..

ok dat is dan duidelijk en qua kilometerstanden ? veel zeggen boven de 2ton laten staan maar eigenlijk ben ik wel van mening dat dat niet altijd wat wil zeggen vooral als het vaak snelweg heeft gereden. uiteraard moet ik dan wel informeren welke onderhoud ie allemaal heeft gehad ? en een lekkende panorama dak ? hoe verhelp je dat mocht het gebeuren ?

aangepast door Naudje32
Geplaatst

ben niet zo bekend met TSI blokken maar waar moet ik op letten met test rit bv voor de 1.4 150 pk ? of de 2 ltr ?   kan zijn dat ik ook voor een B7 ga

Geplaatst

Ik heb ladingen van die auto's in onderhoud met standen (ver) boven de 200dkm en de meeste zonder al te grote problemen.

Een B7 zou ik laten staan, zeker t.o.v. een B8.

Geplaatst

Heb het copilot gevraagd. Ik heb zelf geen idee, maar op een rijtje de B8 motoren, benzine. Hopelijk kun je hier wat mee?

Laten we de benzinemotoren van de Volkswagen Passat B8 (2014–2023) onder de loep nemen. Je zoekt een stationwagen, dus ik focus op de Variant-uitvoeringen. Hier is een overzicht van de belangrijkste benzinemotoren, inclusief betrouwbaarheid, prestaties en aandachtspunten:

---

Overzicht van Passat B8 benzinemotoren

| Motor | Vermogen | Type | Pluspunten | Aandachtspunten |
|-------|----------|------|-------------|------------------|
| 1.4 TSI (EA211) | 125–150 pk | Turbo 4-cilinder | Zuinig, cilinderuitschakeling | Kan wat tam aanvoelen bij volle belading |

| 1.5 TSI EVO | 150 pk | Turbo 4-cilinder | Betrouwbaar, distributieriem, zuinig | Soms lichte turbo-lag |

| 1.8 TSI (EA888 Gen2) | 180 pk | Turbo 4-cilinder | Sterk, soepel, fijne trekkracht | Let op olieverbruik bij oudere bouwjaren |

| 2.0 TSI (EA888 Gen3) | 220–280 pk | Turbo 4-cilinder | Sportief, DSG goed afgestemd | Hogere verbruikskosten, vooral bij 280 pk |

| GTE Plug-in Hybride (1.4 TSI + elektromotor) | 218 pk | Hybride | Elektrisch rijden mogelijk, lage bijtelling (voorheen) | Zwaarder, hogere wegenbelasting, accuveroudering |

---

Beste keuzes (afhankelijk van gebruik)

- Voor dagelijks gebruik & zuinig rijden:
→ 1.5 TSI EVO is de beste allrounder: modern, betrouwbaar, en zuinig

- Voor wat meer pit zonder overkill:
→ 1.8 TSI biedt fijne prestaties en is nog redelijk zuinig

- Voor sportieve rijders of caravan/aanhangergebruik:
→ 2.0 TSI (vooral 220 pk) is krachtig en DSG werkt goed samen

- Voor korte ritten en lage jaarkilometers:
→ GTE kan interessant zijn, maar check accustatus en wegenbelasting

---

Waar op letten bij aankoop

- Distributie:
- 1.5 TSI heeft een riem → minder onderhoud
- 1.8 en 2.0 TSI hebben ketting → check op rammelgeluid bij koude start

- Olieverbruik:
- Vooral bij oudere 1.8 TSI en vroege EA888-blokken

- DSG-versnellingsbak:
- Vanaf 2017 is de DQ381 betrouwbaarder dan eerdere versies

- Hybride GTE:
- Wegenbelasting hoger door gewicht
- Accu verliest capaciteit na ~8 jaar → check actieradius

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Geplaatst

dankjewel voor alle info, ik ben er nog niet overuit wat ik voor auto ga kopen. ben onder anderen ook bij skoda aan het kijken.

Geplaatst (aangepast)

ja klopt, maar de uiteindelijke conclusie na een pittig gesprek met de vrouw des huizes, is dat voor haar de passat te groot is maar wel zelf meer naar suv wil,en ik dus meer in de lengte als de hoogte in wi, dus ben ik me aan het orienteren op een octavia 3 van 2019 met een 3pitter 1.0 tsi 115pk. zouden redelijk betrouwbare motoren moeten zijn met relatief weinig problemen mits goed periodiek onderhoud 

aangepast door Naudje32
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden