Ga naar inhoud
  • 0

Passat uitgevallen en start niet meer.

Vraag

Geplaatst (aangepast)

Na een aantal jaren zonder echte problemen aan de Passat staat hij helaas nu stil.

Afgelopen maandag was mijn vriendin onderweg en is de auto tijdens het rijden uitgevallen. Auto wou ook niet meer starten. Het lampje van de gloeibougies knippert en het storingslampje van de motor brand. Ook de melding van koppeling indrukken voor starten bleef in het scherm staan ondanks het indrukken van de koppeling. 

Nadat de auto we de auto naar huis hebben gebracht met een autoambulance heb ik hem uitgelezen met VCDS. Er was een melding op de Gloeibougie cilinder 1 (P0671), Startmotor draait niet (P3054) en een melding van de sensor neutrale stand versnellingsbak (P15A1). Ik heb als eerste nieuwe gloeibougies besteld en geplaatst. Na het wissen van de foutcodes bleef alleen de melding van de startmotor terugkomen. Ook de melding van de koppeling gaat weer weg bij het indrukken van de koppeling. We hebben de startmotor eruit gehaald. Maar deze lijkt verder goed. Ook de spanningen zijn aanwezig bij de startmotor. Bij het demonteren kwamen we wel een kabel breuk tegen bij een sensor op een versnellingsbak. Zover ik met google heb kunnen achterhalen zal dit voor de neutrale stand zijn. Deze heb ik ook hersteld maar het heeft helaas verder niet geholpen. Als je de auto probeert te starten hoor je de starmotor 1 klik maken en daarna gebeurd er niks.

Nou heb ik al wat zoek opdrachten aan het knipperende lampje uitgevoerd en kom ik van alles daarover tegen maar dat zijn best wel wat uiteenlopende dingen. Is er hier iemand die nog suggesties heeft om ons zoekgebied te verkleinen.

Al vast bedankt,

Jacob  

aangepast door JdeBoer

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Het probleem is inmiddels gevonden. Vraag niet hoe maar bij de eerste cilinder is er een klep compleet uitgeschoten en op de cilinderkop terecht gekomen met alle gevolgen van dien. 

We gaan verder geen geld meer in de auto stoppen en gaan om ons heen kijken voor wat anders. Natuurlijk weer een Passat 😁

• 0
Geplaatst

heb je na het herstellen alle fouten gewist en doet hij het dan nog niet?

Wil je dan hier de hele scan plaatsen?

• 0
Geplaatst

Ja alle fouten gewist maar starten doet hij niet. Ik zal vandaag of morgen nog hele scan plaatsen als ik weer bij de auto ben. 

• 0
Geplaatst

passat.txt

Het volledige log. Bij de startmotor is een extra melding gekomen. Hier ga ik morgen even verder naar kijken als dat er echt wat mee te maken heeft is is gekomen omdat we aan aantal dingen geprobeerd hebben hij deze melding is geregistreerd. 

• 0
Geplaatst

De auto batterij nog goed ? De alternator geeft ook storing daarom dat ik het even vraag. 

• 0
Geplaatst

Startmotor krijgt geen startsignaal of krijgt hem wel en doet het niet.

Dus inderdaad zoals @wulfke zegt eerst accu controleren, zekeringen checken en massakabel accu en startmotor checken.

• 0
Geplaatst

Massakabels ook gecontroleerd? Desnoods even een startkabel als overbrugging op de carrosserie en de startmotorbehuizing?

• 0
Geplaatst

Startmotor zou ik even voorlopig links laten liggen gezien de auto stilgevallen is tijdens het rijden. Lijkt me dan eerder in de richting van een voedingsprobleem of massaprobleem te zijn. Tenzij er intern in de startmotor iets stuk is gegaan waardoor deze de spanning naar beneden heeft gehaald en de motor heeft doen stilvallen. 

• 0
Geplaatst

je moet bij de CAN Gateway in Installations list eigenlijk nog even module 10 aanvinken.

• 0
Geplaatst
12 hours ago, wulfke said:

De auto batterij nog goed ? De alternator geeft ook storing daarom dat ik het even vraag. 

Accu is nog geen jaar oud. Ook al zijn dat geen garanties maar we hebben ook geprobeerd met een auto ernaast met startkabels en dat hielp ook niet.

• 0
Geplaatst

We gaan inderdaad eerst de massakabels etc. nalopen omdat het lijkt dat de startmotor niet genoeg kracht heeft om de motor rond te krijgen. Buiten de motor doet hij het wel gewoon. 

• 0
Geplaatst

Als ik als techneut de log lees concludeer ik dat de startmotor inwendig sluiting heeft. Startmotor eruit en dan de spanning er rechtstreeks op om t ekijken of dit het geval is? succes met herstellen.

• 0
Geplaatst
On 29-7-2025 at 06:17, steef32 said:

Als ik als techneut de log lees concludeer ik dat de startmotor inwendig sluiting heeft. Startmotor eruit en dan de spanning er rechtstreeks op om t ekijken of dit het geval is? succes met herstellen.

Maar bij een batterijspanning van 6.8 volt zal de startmotor sowieso niet gaan draaien.  Daarbij zie ik in de log ook een probleem bij module 61 (dynamo) Misschien een defecte dynamo of regelaar waardoor de accu niet is geladen? 

Niet om eigenwijs te zijn hoor maar goed bedoeld om mee te denken en te helpen. 

• 0
Geplaatst

Startmotor zelf is inderdaad niks mis mee. Ondertussen zoveel mogelijk de kabels en aansluitingen nagelopen en schoongemaakt. Verbindingen meet ik geen rare waardes tussen. Morgen laat ik voor de zekerheid de accu nog testen. De dynamo zal ook nog iets kunnen zijn maar moet ik nog verder naar kijken. Als ik de fouten wis en de auto probeer te starten horen we 1 klik van de startmotor en gaat gelijk het lampje van de gloeibougies knipperen en het motorstoringslampje gaat weer branden. In de log komt dan alleen de melding van startmotor terug. 

• 0
Geplaatst

Moet even in de schema's duiken hiervoor maar er zit vermoedelijk ook nog een relais tussen welke misschien begint te falen of welke niet goed schakelt waardoor je te weinig spanning er naartoe krijgt.

• 0
Geplaatst

Zitten blijkbaar nog 2 relais tussen J710 en J682 welke de interne relais van de starter doen schakelen. Beide relais worden gestuurd vanuit de motor ECU.

Schermafbeelding2025-07-30200123.thumb.png.0a4a0208513d7f2eafd6f7e32a80b208.png

• 0
Geplaatst

In de zoektocht naar de relais kwam ik tegen dat J710en J682 niet in de modellen met een start/stop systeem zitten. Als er start/stop op zit gaat het om J906 en J907 maar ben er nog niet helemaal achter waar die moeten zitten. Maar door het start/stop verhaal schoot mijn vriendin te binnen dat ze de week hiervoor ook een melding kreeg met het uitzetten van de auto dat er iets was met het start/stop. Zou er iets in dat systeem kunnen zitten wat dit veroorzaakt. Ik weet zo niet het dit systeem helemaal zit in de auto.    

• 0
Geplaatst

Uiteraard ja, staat ook zo op het schema *only for models with no start-stop function ...

Even verder gedoken dan,

Zie hieronder waarbij er wel wat zekeringen tussen zitten zoals SC10 en SC18 en ook de relais welke u aangaf J906 en J907 welke vanaf de start-stop knop in de middenconsole worden geregeld.  

Er zit sowieso een Battery management systeem in dus daar kan dan ook de Alternator fout een rol in gaan spelen. 

Waar J906 en J907 zitten weet ik niet direct maar vermoed ergens in de low of high box in het motor compartiment. 

Screenshot_20250731_055909_AdobeAcrobat.thumb.jpg.1a9625b91f45a06521c765ec8a548139.jpg

Screenshot_20250731_060024_AdobeAcrobat.thumb.jpg.e5ca124e65fc2188bdfd43ef45e482f1.jpg

• 0
Geplaatst

Aanvulling

Screenshot_20250731_061604_AdobeAcrobat.thumb.jpg.fe0d54e726a54ae87de455df52a05887.jpgScreenshot_20250731_061646_AdobeAcrobat.thumb.jpg.46c09f623ad639bb7a641134a5c67afb.jpg

• 0
Geplaatst

heb je em al geprobeerd aan te duwen/slepen? Aangezien je een handbak hebt kun je dat ook mooi even testen.

• 0
Geplaatst

Ik zet in op de accu.

Hier zie je iets dat niet goed is:

terminal30nietgoed..thumb.png.9a881984ec7ac6cfaa2cc536bb9e17d7.png

Die moet 12 Volt zijn.

De dynamo is ook iets fout zie:

dynamogeencomms.png.6463a5b81fd402772d2889a4933be22d.png

Omdat hij rijdend is uitgevallen.

Probeer eens de accu spanning te meten als je start, kijken of die verschrikkelijk inzakt.

Ik zie dat je geprobeerd hebt om met startkabels te starten. Dit is wel een precies werkje, je moet zorgen dat de contacten goed contact maken. Vaak wordt er een klem op gezet en dan zal het wel goed zijn, maar als ze niet goed contact maken dan werkt het niet. Of je neemt een goede accu en wisselt die even om.

In ieder geval terminal 30 en terminal 15 moeten de juiste spanning hebben.

• 0
Geplaatst
11 hours ago, Vdub said:

heb je em al geprobeerd aan te duwen/slepen? Aangezien je een handbak hebt kun je dat ook mooi even testen.

Ja dat wou helaas ook niet.

• 0
Geplaatst
5 hours ago, martijn v o said:

Ik zet in op de accu.

Hier zie je iets dat niet goed is:

terminal30nietgoed..thumb.png.9a881984ec7ac6cfaa2cc536bb9e17d7.png

Die moet 12 Volt zijn.

De dynamo is ook iets fout zie:

dynamogeencomms.png.6463a5b81fd402772d2889a4933be22d.png

Omdat hij rijdend is uitgevallen.

Probeer eens de accu spanning te meten als je start, kijken of die verschrikkelijk inzakt.

Ik zie dat je geprobeerd hebt om met startkabels te starten. Dit is wel een precies werkje, je moet zorgen dat de contacten goed contact maken. Vaak wordt er een klem op gezet en dan zal het wel goed zijn, maar als ze niet goed contact maken dan werkt het niet. Of je neemt een goede accu en wisselt die even om.

In ieder geval terminal 30 en terminal 15 moeten de juiste spanning hebben.

Accu zelf is wel goed. Heb deze afgelopen week om ook maar uit te sluiten laten testen. Heb inmiddels de relais doorgemeten en dat lijkt ook allemaal goed. Heb nu vakantie dus ook wat meer tijd om er verder in te duiken.  

• 0
Geplaatst
21 minuten geleden, JdeBoer zei:

Accu zelf is wel goed. Heb deze afgelopen week om ook maar uit te sluiten laten testen. Heb inmiddels de relais doorgemeten en dat lijkt ook allemaal goed. Heb nu vakantie dus ook wat meer tijd om er verder in te duiken.  

Ook de relais die zorgen voor de terminal 30 en 15 doorgemeten?

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden