Ga naar inhoud

Vraag

Geplaatst (aangepast)

beste allemaal,

Afgelopen week had ik eindelijk alle onderdelen binnen voor het plaatsen van een originele zwenkbare trekhaak. Ook meteen maar aan de slag gegaan en de trekhaak gemonteerd en aangesloten. Nu zit ik met 1 probleem en die voelen jullie vast al aankomen.

Ik krijg hem niet aan de praat, ik kan aan de schakelaar trekken tot ik een ons weeg maar er komt geen beweging in de trekhaak. hij zwenkt dus niet onderuit de bumper.

Wat heb ik allemaal aangeschaft/gemonteerd en ingeleerd:

• originele oris trekhaak met kabelboom
  • originele schakelaar
  • trekhaakmodule
  • kabelboom voor naar voren van Kafutec met bijbehorende aansluithandleiding

de trekhaak module is ''semi'' origineel, het is wel een hella en geschikt voor de vag groep maar vermoed dat deze ''leeg'' is vwb coderingen.

kabelboom naar voren was uiteraard het meeste werk, verder alles aangesloten zoals het zou horen en vervolgens de verschillende modules ingeleerd. Onder andere in de can gateway de trekhaak aangezet en verder de overige modules de trekhaak aangevinkt (zoals hier op het forum al vaker is behandeld.)

Als ik een log maak dan worden er geen foutcodes weergegeven, ook kan ik gewoon coderen in de module maar ik krijg hem dus niet werkbaar.

Nou is mijn vraag dus of jullie misschien nog iets weten wat ik over het hoofd zie of dat jullie met mij mee kunnen denken wat er nog meer aan de hand zou kunnen zijn?

als het lukt heb ik voor de zekerheid alvast een log gemaakt en die bijgevoegd.

alvast bedankt!

Log passat b8 trekhaak.txt

aangepast door Stefanb8

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Heb je ook geprobeerd om middels een outputtest de trekhaak uit te laten klappen? Misschien dat je zo kan uitsluiten of het aan de schakelaar ligt of aan iets anders. Wellicht dat je ook wel ergens de input van de schakelaar kan checken maar weet niet precies hoe dat moet in vcds. Moet volgens mij wel kunnen.

• 0
Geplaatst (aangepast)

Reageert de knop als je deze bedient ? Het oranje lampje brand bij niet bediende toestand. Volgens ik dacht als je deze bedient dat deze dan even knippert en de teller een piep signaal geeft tijdens het ontgrendelen. 

Hier een video van iemand die hem achteraf heeft geplaatst en hem in deel 3 uittest (geeft ook wat neven coderingen weer waar de trekhaak nog allemaal in gecodeerd dient te worden.)

Waarom de keuze voor een niet OEM trekhaakmodule ? Wat moeten we verstaan onder een semi originele module? 1tje die het wegklapbare deel er niet op heeft ofzo 🙈.

Volgens vcds zit er zo te zien wel codering in en is deze niet leeg. 

aangepast door wulfke
  • 0
Geplaatst
6 hours ago, Jan Willem said:

Heb je ook geprobeerd om middels een outputtest de trekhaak uit te laten klappen? Misschien dat je zo kan uitsluiten of het aan de schakelaar ligt of aan iets anders. Wellicht dat je ook wel ergens de input van de schakelaar kan checken maar weet niet precies hoe dat moet in vcds. Moet volgens mij wel kunnen.

Dit heb ik ook geprobeerd, ik kan wel bijvoorbeeld het remlicht activeren. Of er dan ook echt spanning op de stekker komt kan ik niet meten aangezien de trekhaak nog steeds verstopt zit in mn bumper.

Als ik de trekhaak wil uitklappen via de actuatortest krijg ik een foutmelding. 

20250618_082709.jpg

• 0
Geplaatst
3 hours ago, wulfke said:

Reageert de knop als je deze bedient ? Het oranje lampje brand bij niet bediende toestand. Volgens ik dacht als je deze bedient dat deze dan even knippert en de teller een piep signaal geeft tijdens het ontgrendelen. 

Hier een video van iemand die hem achteraf heeft geplaatst en hem in deel 3 uittest (geeft ook wat neven coderingen weer waar de trekhaak nog allemaal in gecodeerd dient te worden.)

Waarom de keuze voor een niet OEM trekhaakmodule ? Wat moeten we verstaan onder een semi originele module? 1tje die het wegklapbare deel er niet op heeft ofzo 🙈.

Volgens vcds zit er zo te zien wel codering in en is deze niet leeg. 

De knop reageert nergens op en is/word helemaal niet verlicht. Alsof deze ook niet aangestuurd word.

De video die je bedoelt is exact de video die ik heb gevolgd voor de installatie en uberhaupt het idee om dit toch te willen monteren.

Nou ik zou niet zeggen dat ie niet origineel is maar het is een nieuw onderdeel niet afkomstig vanuit een sloper of iets in die geest. 

Ik probeer hierbij een link van de module zoals gekocht bij te voegen.

https://www.ebay.de/itm/192865413218?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=707-127634-2357-0&ssspo=-nybEV0ZRvq&sssrc=4429486&ssuid=_LAD9xYWT3K&stype=1&var=&widget_ver=artemis&media=MORE

• 0
Geplaatst

Misschien toch ergens een foutje in de bedrading. Eens vergelijken met het schema of alle voedingen op de juiste plaats aankomen en of de knop op de juiste stekker zit op de juiste pinnen. Zou niet de eerste keer zijn dat er toch iets mis is met de Kufatec kabelbomen qua pin bezetting. 

• 0
Geplaatst
6 hours ago, wulfke said:

Misschien toch ergens een foutje in de bedrading. Eens vergelijken met het schema of alle voedingen op de juiste plaats aankomen en of de knop op de juiste stekker zit op de juiste pinnen. Zou niet de eerste keer zijn dat er toch iets mis is met de Kufatec kabelbomen qua pin bezetting. 

Ook de kabels weer gecontroleerd vandaag en zitten op de juiste bezetting in de stekkers en op de module. Alles naar de module lijkt te werken maar alles vanaf de module niet. Alsof hij dat laatste stukje niet kent ofzo.

• 0
Geplaatst
1 hour ago, Jan Willem said:

Kan je ook ergens de input monitoren om zo te kijken of het signaal wel binnenkomt in de module?

Dat weet ik eigenlijk niet. Misschien in uitgebreide meetwaarden, maar zou niet perse weten waar dan naar te kijken.

• 0
Geplaatst

Gisteren de oplossing gevonden in de vorm van mede forumlid Rainesh. Hij wist me te vertellen dat de software van de module niet de parameters had voor het zwenkbare gedeelte van de trekhaak.

Uiteindelijk bij een vriend/collega van Rainesh in Slagharen uitgekomen (vagretrofits.nl) en hij heeft voor mij de module geladen met de juiste software voor het zwenk gedeelte.

Gelukkig was alles dus goed aangesloten en was dit iets wat ik zelf niet had kunnen oplossen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en het advies.

• 0
Geplaatst
Op 18-6-2025 om 05:54, wulfke zei:

Zat ik er dan toch niet zo ver van 😎

Thx voor de terugkoppeling wat uiteindelijk de oorzaak was en hoe je het opgelost hebt gekregen 👌🏼. Veel plezier ermee !

• 0
Geplaatst
1 uur terug, Stefanb8 zei:

Gisteren de oplossing gevonden in de vorm van mede forumlid Rainesh. Hij wist me te vertellen dat de software van de module niet de parameters had voor het zwenkbare gedeelte van de trekhaak.

Uiteindelijk bij een vriend/collega van Rainesh in Slagharen uitgekomen (vagretrofits.nl) en hij heeft voor mij de module geladen met de juiste software voor het zwenk gedeelte.

Gelukkig was alles dus goed aangesloten en was dit iets wat ik zelf niet had kunnen oplossen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en het advies.

Top dat alles nu goed werkt en dat de oplossing hier staat vermeld zodat een volgende er ook wat aan heeft.

• 0
Geplaatst
1 hour ago, wulfke said:

Zat ik er dan toch niet zo ver van 😎

Thx voor de terugkoppeling wat uiteindelijk de oorzaak was en hoe je het opgelost hebt gekregen 👌🏼. Veel plezier ermee !

Nou niet ver, je had gewoon gelijk. Toch nog even toelichten dat ik met semi origineel bedoelde wel van hella en wel voor vw maar niet wetende welke opties dus aanwezig waren in de software. De module wel gekocht als zijnde 5Q0907383D maar blijkbaar met software van de 5Q0907383g ofzoiets. 

Fijne avond en nogmaals bedankt.

• 0
Geplaatst
18 uren geleden, Stefanb8 zei:

Nou niet ver, je had gewoon gelijk. Toch nog even toelichten dat ik met semi origineel bedoelde wel van hella en wel voor vw maar niet wetende welke opties dus aanwezig waren in de software. De module wel gekocht als zijnde 5Q0907383D maar blijkbaar met software van de 5Q0907383g ofzoiets. 

Fijne avond en nogmaals bedankt.

Mits er al van tevoren al een update op zat wordt de software versie vaak op de module aangegeven.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden