hakimdeechte Geplaatst 12 juni Rapporteer Geplaatst 12 juni Dag vrienden, Ik heb net de Passat uitgelezen omdat de airco niet werkt. Ik zelf denk dat er te weinig gas in zit. Ik kom 2 fouten tegen bij het uitlezen. Foutcode 00361 verwarmingselement voor extra verwarming defect. Deze fout kan ik niet wissen. Heb ik deze extra verwarming nodig in de winter? En nog een foutcode 01273 aanjager , Maar de aanjager werkt met tussenpozen. Meestal wel.
0 hakimdeechte Geplaatst 12 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 12 juni Ik bedoel met dat de airco niet werkt. Ik geen koude lucht krijg
0 hakimdeechte Geplaatst 12 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 12 juni Bedankt.Dan kan ik dat al voorlopig negeren. Heb ik die standkachel nodig in de winter?
0 hakimdeechte Geplaatst 13 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 13 juni Ik zal de aanjager en de sturing daarop vervangen. Omdat deze soms niet blaast. Word deze nog extra aangestuurd via een relais? Zo ja? Wat is de locatie daarvan?
0 PatrickDS Geplaatst 13 juni Rapporteer Geplaatst 13 juni Draait de aircopomp mee? maw kijk eens in de motorruimte met draaiende motor en ingeschakelde airco moet de aircopomp iig meedraaien (met een aandrijfriem). Is dat het geval, voel eens aan de metalen buizen of die koud worden.
0 hakimdeechte Geplaatst 13 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 13 juni De aircopomp draait mee. Maar de buitenste ventilator draait niet mee. De airco is ook al 4j niet gevuld. Ik heb de auto net gekocht. Het is raar dat het een 01273 fout aangeeft. De blower onder het handschoenkastje, draait meestal wel. Maar niet altijd. Heeft de aux verwarming een functie? Deze fout kan ik niet wissen, maar deze fout heeft ook niks met de airco te maken vermoed ik
0 PatrickDS Geplaatst 13 juni Rapporteer Geplaatst 13 juni Als de aircopomp meedraait moet je nog voelen of de (aluminium) buizen koud worden. Is dat niet het geval dan zit er te weinig gas is. Best laten nazien op lekkage dan. Ik zie dat je in België woont. Je kan bij Auto5 je airco laten controleren en eventueel gas bijvullen.
0 hakimdeechte Geplaatst 13 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 13 juni Ja zal ik doen. Maar ik kan pas binnen 2 weken nagaan. En de extra verwarming fout, kan ik gewoon negeren?
0 wulfke Geplaatst 13 juni Rapporteer Geplaatst 13 juni De extra bijverwarming zit erop bij de diesel uitvoeringen. Doordat de dieselmotor minder snel warm worden tijdens koude winterperiodes hebben ze deze extra elektrische bijverwarming om zo het interieur wat sneller te laten opwarmen. Is een bekend defect, slecht te bereiken onderdeel om te vervangen, schaars onderdeel om te vinden (zijn verschillende versies in omloop geweest). @Willem nunspeet heeft hem dacht ik destijds eens vervangen toen hij nog 3C reed. Is hier wel ergens een topic over te vinden. Hier het bewuste topic
0 hakimdeechte Geplaatst 13 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 13 juni Bedankt voor de info. Ik vind wel dat de Passat nu snel opwarmt..in nog geen 10 min stond de watertemperatuur al op 80 graden
0 wulfke Geplaatst 13 juni Rapporteer Geplaatst 13 juni 1 uur geleden, hakimdeechte zei: Bedankt voor de info. Ik vind wel dat de Passat nu snel opwarmt..in nog geen 10 min stond de watertemperatuur al op 80 graden Het zijn momenteel ook geen winterse temperaturen.. tenzij je anders gewoon bent..
0 hakimdeechte Geplaatst 13 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 13 juni In mijn Citroen c5 duurde het zeker een kwartier voor de auto op temperatuur was, en ventilator schoot bijna nooi aan
0 Roy_01 Geplaatst 13 juni Rapporteer Geplaatst 13 juni (aangepast) Goed kijken of de bout in het midden van de poelie meedraait. Zit vaak een soort losbreekkoppeling op. Is heel lastig te zien maar ik heb het wel eens gehad dat de poelie wel ronddraaide maar het asje van de compressor dus niet. Even stipje met verf aan de zijkant van het boutje/schroefje zetten maakt het wat makkelijker. Als dit boutje niet goed vast zit met locite o.i.d. dan slaat de veeltand verbinding met de as van de compressor helemaal rond. Hier zijn speciale reparatie setjes voor te krijgen via ebay etc. 13 juni aangepast door Roy_01
0 hakimdeechte Geplaatst 13 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 13 juni Ik heb de buitenste aircoventilator in werking gekregen. Door wat met het climapaneel te spelen. Hopelijk dat vullen helpt
0 hakimdeechte Geplaatst 13 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 13 juni Roy bedankt voor de info. Ik zal het morgen nog eens bekijken
0 hakimdeechte Geplaatst 13 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 13 juni Kan het ook echt dat de auto na 5 min op 90 gr staat? Deze morgen was het niet zo warm. Maar stond het vrij snel op 90 gr
0 hakimdeechte Geplaatst 13 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 13 juni Net 300 meter gereden. En koelvloeistof temp binnen steeg naar 90 gr. Motor raakt niet over verhit. Ventilator gaat ook aan als het moet. Kan het zijn, dat de afgelezen temp niet klopt. Zonder melding van een defecte sensor?
0 hakimdeechte Geplaatst 13 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 13 juni Toen ik het expantievat opende, stond de temp op 90 gr, maar was het kvs nog lauw
0 Roy_01 Geplaatst 14 juni Rapporteer Geplaatst 14 juni Via vcds kun je de werkelijke temperatuur bekijken met measuring blocks. Als je een laserthermometer hebt kun je meten ter hoogte van de sensor om het te vergelijken. Als je buitenste kleinste koelventilator draait trouwens betekent dat je airco compressor wel druk opbouwt. Als het asje niet meedraait dan start ook deze ventilator niet meer. Dan zou ik verder gaan met lektest / hervullen zoals hierboven al aangegeven.
0 hakimdeechte Geplaatst 19 juni Auteur Rapporteer Geplaatst 19 juni Ondertussen is het al opgelost. De airco is bijgevuld. En de blower onder het handschoenkastje is ook vervangen. Groot onderhoud is ook al gebeurd. 3
0 BARRY_TDI Geplaatst 20 juni Rapporteer Geplaatst 20 juni Mooi dat alle weer werkt. Bedankt voor de terugkoppeling
Vraag
hakimdeechte
Dag vrienden,
Ik heb net de Passat uitgelezen omdat de airco niet werkt.
Ik zelf denk dat er te weinig gas in zit.
Ik kom 2 fouten tegen bij het uitlezen.
Foutcode 00361 verwarmingselement voor extra verwarming defect.
Deze fout kan ik niet wissen.
Heb ik deze extra verwarming nodig in de winter?
En nog een foutcode 01273 aanjager ,
Maar de aanjager werkt met tussenpozen.
Meestal wel.
21 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten