Ga naar inhoud
  • 0

2.0TDi 177PK (CFGC) - Toerental startmotor laag?

Vraag

Geplaatst (aangepast)

De startmotor van mijn 2.0TDi 177Pk (motorcode CFGC) draait volgens mij wat langzaam. Overigens: ik rij een Sharan 7N uit 2013, maar ben op dit forum een paar jaar geleden toegelaten voor vragen die universeel zijn voor het platform waarop de B7 en Sharan 7N staan. 😀

De trigger is dat het start stop systeem niet werkt. Op zich geen probleem, maar de oorzaak wil ik wel helder hebben. Accu is in orde (AGM met BMC en serienummer steeds bij vervanging opgehoogd). Probleem speelde al bij 80.000km toen ik de auto kocht en nu bij 217.000 en een accu verder nog steeds. Start/stop is niet 'uitgeprogrammeerd' met wat ik kan zien in VCDS.

Mijn vraag is vooral: is het toerental van mijn startmotor te laag en is vervangen raadzaam of kan ik hier prima mee doorrijden? Ik heb verder geen problemen met koud en warm starten, maar wil er wel op tijd bij zijn voordat de startmotor eventueel helemaal de geest geeft. Dit is een log van het toerental bij starten. De log begint onderaan, daar is het start toerental zichtbaar totdat de motor aanslaat.

(Derde getal in de reeks is het toerental van de motor.)

image.thumb.jpeg.bb3f3c60a71eda702d9004287e9c6969.jpeg

aangepast door Johan80

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

startmotortoerental en stop/start staan los van elkaar. Hij zal het altijd proberen.

Er is dus een andere reden dat het niet werkt, is het een dsg of een handbak?

• 0
Geplaatst

Dank voor je rappe reactie! Het is een DSG. EGR wordt binnenkort vervangen (P0401 issue) maar ik heb het idee dat dat er ook los van staat.

Zoals gezegd vind ik het geen probleem dat start/stop niet werkt, maar als dat een symptoom is van een ander probleem is het volgens mij wel zinvol om te achterhalen waar het 'm in zit. De toerentallen in het screenshot van VCDS zijn op zich geen reden tot zorg?

• 0
Geplaatst

Een niet werkende start stop zal eerder in het elektrisch deel gezocht moeten worden. Ofwel een lager geworden boordspanning. Alternator geeft nog genoeg ? Of het elektrisch verbruik is te hoog waardoor het energie management systeem de start stop uitschakelt. Grote verbruikers aan? airco diep ingesteld qua temperatuur? Ergens een temperatuurmeting die niet goed meer meet? 

• 0
Geplaatst (aangepast)

Ik heb in de loop van de tijd wel meermaals getest met een aantal scenario's met zoveel mogelijk verbruikers uitgeschakeld, ook na een langere rit met als doel de accu zo vol mogelijk te hebben. Dynamo is nog wel de originele / eerste exemplaar. Ik ga kijken of ik daar + met temperatuur sensoren iets kan vinden. Dank voor het meedenken! Mocht ik er verder mee komen dan zal ik het hier melden.

aangepast door Johan80
  • 0
Geplaatst (aangepast)

Trap je het rempedaal wel helemaal vol door / hard genoeg in? 
En werkt de start stop schakelaar naast de versnellingspook niet andersom? Ik heb er een module tussen nu die de werking omkeert dus standaard uit.  
En hoe zie je dat het niet uitgeprogrammeerd is? Er zijn meerdere opties volgens mij om het uit te schakelen. Via voltage setpoint aanpassen, via koelwater of buitenlucht temperatuur setpoint aanpassen en in de longcoding? 

aangepast door Roy_01
  • 0
Geplaatst (aangepast)

Dat van het rempedaal is een goeie: door auto-hold is het vaak licht 'uitremmen' en dan rempedaal los. De start/stop schakelaar lijkt te werken zoals 'ie bedoeld is: het MFA display geeft aan dat start/stop is uitgeschakeld wanneer ik de schakelaar gebruik.

Ik heb het voltage setpoint, koelwater en buitenlucht temperatuur gecheckt. De longcoding heb ik volgens mij nog niet gehad. Ik heb er weer wat huiswerk bij, dank je wel!

Checklist is nu: controleren voltage dynamo, check 'stand' van rempedaal, check longcoding.

aangepast door Johan80
  • 0
Geplaatst

Bij mijn auto was het ook uitgezet toen ik hem kocht dmv een truc. Zit volgens mij in module 19 en dan onder adaptation ch 13. 
Daar hoort volgens mij standaard -50, -50 C staan in de 2 cellen die je dan ziet. 

• 0
Geplaatst

een (P)foutmelding in de motorecu zal zeker het startstop beïnvloeden.

• 0
Geplaatst

De waardes voor de temperatuur stonden ook beiden nog op -50. Nog wel even getest met andere temperaturen, maar dat maakte geen verschil. Ook geleerd dat diep genoeg indrukken van het rempedaal een voorwaarde is voor start/stop (dus geen auto hold of licht indrukken van het pedaal). Je ziet bij diep genoeg indrukken in ieder geval en melding in het MFA dat start/stop is gedeactiveerd. In VCDS (grappig om te zien met hoeveel voorwaarden het systeem rekent) wel de nodige keren dat start/stop is geweigerd vanwege regeneratie.

Ook nog even getest met alle foutcodes gewist, maar nog geen verschil. Ik wacht eerst de nieuwe EGR af en ga dan verder zoeken.

Bedankt beiden voor jullie kennis en het meedenken!

image.png.d45f0d68ca7ac7b8ebe8cbd93890c71d.png

• 0
Geplaatst
23 uren geleden, Roy_01 zei:

Bij mijn auto was het ook uitgezet toen ik hem kocht dmv een truc. Zit volgens mij in module 19 en dan onder adaptation ch 13. 
Daar hoort volgens mij standaard -50, -50 C staan in de 2 cellen die je dan ziet. 

Heb het ook wel eens uitgezet voor iemand, dmv de minimale accu spanning te verhogen vb normaal zou het niet meer werken als de spanning onder de 11 volt komt, nu op 14 gezet. dat is die dus altijd, dus staatde start stop uit. 

• 0
Geplaatst
2 uren geleden, Diver zei:

Heb het ook wel eens uitgezet voor iemand, dmv de minimale accu spanning te verhogen vb normaal zou het niet meer werken als de spanning onder de 11 volt komt, nu op 14 gezet. dat is die dus altijd, dus staatde start stop uit. 

Die voltage instelling heb ik inderdaad ook gecontroleerd, maar die staat nog op de fabrieksinstellingen en het uitgelezen voltage zit daar wel steeds boven. 

• 0
Geplaatst

Bijzonder zeg zoveel weigeringen door roetfilter regeneratie en rembekrachtiger. Hoeveel as zit er in het roetfilter? Kun je volgens mij ook bij measuring blocks engine bekijken. Net of hij continu aan het regenereren is. Brandstofverbruik is wel normaal? 

• 0
Geplaatst (aangepast)
3 uren geleden, Roy_01 zei:

Bijzonder zeg zoveel weigeringen door roetfilter regeneratie en rembekrachtiger. Hoeveel as zit er in het roetfilter? Kun je volgens mij ook bij measuring blocks engine bekijken. Net of hij continu aan het regenereren is. Brandstofverbruik is wel normaal? 

Brandstofverbruik blijft aardig op peil (hou het nauwkeurig bij), hoewel sinds het laatste busje 'Lindemann Total Care Diesel' het verbruik wat hoger lijkt. 😅 Ik ga die counter eens in de gaten houden. Het is als ik het goed zag een counter sinds de eerste kilometers (?). Ik had er nog niet eerder naar gekeken. De komende periode eens checken of het nu ineens hard oploopt of dat het al van langere tijd is (km stand is 217000 km, vooral snelweg 😐).

image.png

Goede tip om de hoeveelheid as in het roetfilter ook te controleren. Ik uitvogelen waar ik dat kan zien. Bedankt!

Over twee weken een nieuwe hoge druk EGR, benieuwd hoe die er uitziet qua roet...

aangepast door Johan80
  • 0
Geplaatst

er zijn idd heel veel voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Ik zou me er persoonlijk niet druk om maken, het gaat meestal uit wanneer je het toch niet wil..

• 0
Geplaatst
9 uren geleden, Vdub zei:

er zijn idd heel veel voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Ik zou me er persoonlijk niet druk om maken, het gaat meestal uit wanneer je het toch niet wil..

Nee, per sé werken hoeft het van mij idd ook niet... :-) Het is vooral dat ik helder wilde hebben of de startmotor het probleem kon veroorzaken (die gaat gewoon hoorbaar niet meer zo snel rond als een nieuwe en moet ik me daar zorgen over maken). En daarin heb je me in ieder geval grotendeels gerust gesteld, waarvoor dank!

• 0
  • 0
Geplaatst (aangepast)

150 ml as is nog niet vol trouwens, was dacht ik +/- 250 ml. 
Maar zou die egr wel zo snel mogelijk laten maken, niet dat het de regeneraties tegenhoud of verstoord. En je straks met een grotere kostenpost zit. Welke lampjes branden er op je dashboard? 
Anders voor de zekerheid ook even de dpf soot en dp waarde uitlezen ook. En of er veel roet in het einde van de uitlaat zit. Niet dat je het probleem straks in de dpf zit en de egr voor niets vervangen wordt.

Tot bouwjaar 2015 mag je de dpf trouwens nog verwijderen en in de software laten wegschrijven. EGR kun je ook laten dichtzetten in de software. Moet eerst wel foutvrij zijn dacht ik.
Daarna kun je het laten wijzigen via de rdw dat kost iets van 70 euro en dan ga je maandelijks +/- 25 euro meer betalen. 

https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/p0401-cracked-dpf.454021/

aangepast door Roy_01
  • 0
Geplaatst (aangepast)
2 uren geleden, Roy_01 zei:

150 ml as is nog niet vol trouwens, was dacht ik +/- 250 ml. 
Maar zou die egr wel zo snel mogelijk laten maken, niet dat het de regeneraties tegenhoud of verstoord. En je straks met een grotere kostenpost zit. Welke lampjes branden er op je dashboard? 
Anders voor de zekerheid ook even de dpf soot en dp waarde uitlezen ook. En of er veel roet in het einde van de uitlaat zit. Niet dat je het probleem straks in de dpf zit en de egr voor niets vervangen wordt.

Tot bouwjaar 2015 mag je de dpf trouwens nog verwijderen en in de software laten wegschrijven. EGR kun je ook laten dichtzetten in de software. Moet eerst wel foutvrij zijn dacht ik.
Daarna kun je het laten wijzigen via de rdw dat kost iets van 70 euro en dan ga je maandelijks +/- 25 euro meer betalen. 

https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/p0401-cracked-dpf.454021/

De EGR wordt volgende week vervangen. Op het dashboard is een aantal duizend km geleden een keer een melding verschenen (oranje motorlampje), maar de P0401 foutmelding komt steeds weer terug bij het uitlezen en de klepstand 'requested' is steeds afwijkend van 'actual'.

Ik heb gisteren nog wel even gekeken of de DPF - als de boel daar toch open ligt - nog gereinigd zou moeten worden, maar wat je zegt: die lijkt het nog wel even uit te houden. Deze methode om de DPF te reinigen is leuk om te zien 😊, maar lijkt me bij de huidige vervuiling overbodig https://www.youtube.com/watch?v=z-Rsoe6Cjbk&list=PLEBrnFh31www0G-sMxJgH1-IDISdZWvaY&index=29.

Dat je voor auto's tot bouwjaar 2015 nog zonder mag rijden is goed om te weten!

aangepast door Johan80
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden